Peugeot 206: Airco maakt geluid

Bouwjaar: 2001, Motorcode: 2.0 HDI - DW10TD (RHY)

Moi,
Onze airco (climate control) maakt de laatste tijd een wat blazend, zuchtend geluid. Volgens mijn alleen als hij aanslaat.
Hij funktioneert verder prima.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? En zou het kwaad kunnen hier nog een maandje (apk-keuring) mee door te rijden, of moet ik meteen reageren?
Groet en dank,
Bert

Treb

Geplaatst door Treb (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

Als de airco aanslaat en je hoort het koudemiddel door de buizen van de airco blazen zit er waarschijnlijk te weinig druk op het systeem. Wellicht lek of te lang geen beurt gehad en daardoor langzaam aan leeggelopen. Als het goed is schakelt de airco zichzelf vanzelf uit als de druk echt te laag wordt. Maar persoonlijk zou ik gewoon zorgen dat de airco uit staat tot je bij een airco specialist bent geweest.

Misschien wat eerder voor de APK wegbrengen? Volgens mij kun je de auto een maand eerder APK laten keuren zonder dat de APK datum verschuift. Dus een maand eerder keuren is 13 maanden gekeurd rijden.

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Airco een beurt laten geven, en deze net zoals Richard aangeeft even niet gebruiken.

Treb (0), 15 jaar geleden

Bedankt, ik zal een afspraak maken. Is het voldoende om alleen het koudemiddel opnieuw af te vullen?
Of moet er meer gebeuren? Filters, ventielen, lektest? Ik heb er geen verstand van maar vang wel eens wat op.
Wat is een prijsindicatie van zo'n behandeling? En ga je voor zoiets naar een aircospecialist of is de 'garage om de hoek' (met aircoservice) ook ok voor dit soort zaken.

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

Ik ga naar http://www.aircohelper.nl/. En zo zullen er wel meerdere bedrijven zijn waar de airco een service beurt kan krijgen. Voordeel bij deze (voor mij althans) is dat ik op zaterdag terecht kan. Volgens mij hebben de meeste garages geen apparatuur voor de airco, de grotere vast wel, maar de kleinere niet. Ik denk dat die een "aircoboer" langs laten komen of ze brengen de auto naar de "aircoboer".

In theorie zou bijvullen voldoende zijn, maar je weet niet hoeveel er nu in zit en dus weet je niet hoeveel erbij moet. Vandaar dat het systeem leeg gehaald moet worden en daarna opnieuw worden afgevuld. Ik was dit jaar € 114.- kwijt. Systeem leeg gehaald, een lektest gedaan, vacumeren, opnieuw afvullen en UV stof erbij gedaan (voor het geval er een lek is, dan is dit straks makkelijk te vinden).


Edit#
ik zie nu dat het om een 206 gaat, het stukje hieronder heeft betrekking op een 406#

Mocht je airco lek zijn dan is de warmtewisselaar aan de voorkant van de auto (weet nooit of dat de verdamper of condensor is) een zwak punt. Vooral achter de motor van de koelvin, daar blijft vuil (bladeren en zo) zitten en door het vocht oxideert de warmtewisselaar. Bij mijn vorige auto was dat het geval en het was nogal een werk om dat gaatje te vinden omdat je daar de UV amper ziet en zo'n ruikapparaat daar niet makkelijk tussen krijgt.

Treb (0), 15 jaar geleden

Aircobeurt gehad. Er zat nog 480 gram koudemiddel in, moet 720 zijn. Blij dat ik 'm weer mag gebruiken.

sel (0), 15 jaar geleden

[quote=Richard9710]...Mocht je airco lek zijn dan is de warmtewisselaar aan de voorkant van de auto (weet nooit of dat de verdamper of condensor is) een zwak punt. Vooral achter de motor van de koelvin, daar blijft vuil (bladeren en zo) zitten en door het vocht oxideert de warmtewisselaar. Bij mijn vorige auto was dat het geval en het was nogal een werk om dat gaatje te vinden omdat je daar de UV amper ziet en zo'n ruikapparaat daar niet makkelijk tussen krijgt.[/quote]
Richard ik heb de airco van mijn 406 3 maanden gelen laten vullen. Compleet airco service met vacumeren, lektest, kleurstof etc..
Hij was gisteren weer leeg. Weer naar de betreffemde garage geweest. Met uv lamp gezocht naar de lek, behalve op en rond een van de ventielen was er geen kleurstof te zien.
Je verwijst nu naar warmtewisselaar aan de voorkant van de auto? Hoe is dat te bereiken, moet er daarvoor radiator verwijderd worden?

Ik zag de airco monteur door de grille van de 406 met het uv- lampje condensor aan de voorkant van de auto controleren maar, daar kon hij niets zien.

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

Bij mij zat het gaatje precies in het midden achter de koelvin. Zelfs nadat de koelvin naar voren was gehaald zag je nog maar weinig UV. De aircoboer had ook een apparaat waarmee hij kon "snuffelen" naar ontsnapt gas. Daarmee kreeg hij de eerste indicatie dat daar een mogelijk lek zat.

sel (0), 15 jaar geleden

[quote=Richard9710]Bij mij zat het gaatje precies in het midden achter de koelvin. Zelfs nadat de koelvin naar voren was gehaald zag je nog maar weinig UV. De aircoboer had ook een apparaat waarmee hij kon "snuffelen" naar ontsnapt gas. Daarmee kreeg hij de eerste indicatie dat daar een mogelijk lek zat.[/quote]
Ik heb een paardagen geleden gaatje gevonden. Aan de achterkant van de condensor. Het is een piep kleine gaatje zo groot als een naald puntje.
Ik begreep dat het dichten van het gaatje niet mogelijk zou zijn met hardsolderen of 2 componenten metaallijm. Er wordt aangeraden om condensor te vervangen. Heb wat prijsopgaven aangevraagd. Offertes van 350,- tot 850,- Euro ontvangen (all in prijzen).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum