close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206 2003: 2.0HDi 90 PK loopt niet goed

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2000

Sinds 1,5 week heb ik een 206SW 2 liter HDi in bezit. Op zich een verademing na een Punto 1,3 Multijet :-)
Maar... Ik schik een beetje van hoe de motor loopt.
Toen ik de auto kocht liep íe goed, maar een beetje luidruchtig. Ik schreef het toe aan het feit dat de auto de drie jaar hiervoor meer stilstond dan reed. (4.000 KM in 3 jaar is niet erg veel. En ja: dit klopt en was niet het resultaat van een teruggedraaide klok :-))

Maar goed, wat is er mis?
- Koude start: Prima en loopt op 4 poten maar na een paar seconden gaat het stationair toerental rommelen en schokt de motor.
-Rijden: Laag in toeren een hoop genagel (ook bij warme motor!) gevolgd door een geluid dat nog het meeste lijkt op dat van een Citroen hydrauliek pomp (TrrrrrrT!) Daarna loopt de motor prachtig stil en is er veel kracht beschikbaar. Volgende versnelling: zelfde fenomeen.
-Gas los: veel genagel.
-gas bijgeven (inhalen): indien bij redelijk lage toeren: met kortstondig het gekke 'citroen' geluid. Bij wat hogere toeren (2500+) heerlijk zoevend en stil.
-Stationair lopen: ruig. Dat wil zeggen: Duidelijke nagel hoorbaar in interieur en een stevige resonantie.
Verder valt het nog op dat tot 1750 toeren de Turbo buiten de auto zeer goed hoorbaar is.

135000 kilometer op de klok, verse 5W30 olie, filters nieuw.

Vragen:
-Is dit het normale gedrag van deze motor?
-Indien "nee" waar kan ik beginnen met zoeken?
Sorrie overigens voor de vele woorden, maar ik dacht dat ik het beter zo precies mogelijk omschrijven kon.
Alvast veel dank voor je reactie.

Groeten,


Joost

Geplaatst door

Jacquesplafond (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt op een probleem met één of meerdere injector(en). Ik heb eens een focus tdci gezien met exact dezelfde symptomen. Doordat er extreem weinig met deze auto is gereden de afgelopen tijd, is het heel goed mogelijk dat zich aanslag en vuil hebben gevormd in de nozzles van een of meerdere injectoren. Begin maar eens met een goede diesel injector cleaner, onder het mom van 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Ik vrees namelijk dat het te laat is.

sjaak14 0

14 jaar

Hoi Sjaak,

Dank je voor je antwoord. Is er een bepaald merk dat je kunt aanbevelen?

groeten,


Joost

Busje injector cleaner gemengd met de brandstof (bijgetankt met Total Excellium) en geloof het of niet: Hij loopt al een stuk beter na 120 KM gereden te hebben.
Super.
Maar dat gekke "TrrrrrT"blijft er in zitten bij gas geven. Het geluid duurt maar kort.
Zou dit de EGR klep kunnen zijn?
En hoe kan ik dat testen?
Het is een motor met Bosch inspuiting.

Een wat tikkelend geluid bij optrekken in bepaalde toerengebieden schijnt normaal te zijn bij hdi's, geen zorgen over maken. Zie ook http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Ik heb hier ooit eens de tip gelezen ipv dieselreiniger 150 ml tweetaktolie op een volle tank diesel bij te mengen. De huidige zwavelarme diesel smeert kennelijk wat weinig en dat ondervang je hiermee. De meningen hierover zullen ongetwijfeld verdeeld zijn maar mijn 2.0 hdi kende ik na deze behandeling niet meer terug. Liep veel rustiger, pluimde niet meer en het verbruik daalde van 1:15 naar 1:18.

MDZNL 60

14 jaar

als dit tikkende geluid is bij optrekken en dan tot ongeveer 2900/3100 toeren dan is het normaal , boven dit toerental word hij weer een stuk stiller.
dit doen ze allemaal

hdi2.0 0

14 jaar

Het is meer een zeer kortstondig "TrrrrrT" precies zoals een hydrauliek pomp van een Citroen met bollen dat ook doet.
Het geluid is hoorbaar elke keer dat de stand van het gaspedaal flink wordt veranderd. Ik denk aan een niet soepel lopende klep (EGR?) of iets anders mechanisch dat reageert op een verandering van de stand van het gaspedaal. Het is in ieder geval niet het pedaal zelf want het geluid klinkt NA de verandering van de gasstand.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.