close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: 306 1.4 3drs '98 valt uit

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Hallo,

Ik ben bezig met een 306 welke uitvalt onder het rijden. Het is alsof de kontakt sleutel eruit gehaald wordt en één keer had viel hij bijna uit toen ik stationair aan het testen was toen kon ik nog wat met het gas spelen en toen bleef hij amper lopen, net alsof hij verzoop of zo iets.

Ook is mijn idee dat de koppakking eruit ligt aangezien hij bij ( en alleen bij ) hoge temperatuur erg veel wit rookt. Slangen worden hard maar temp blfijt constant. Hiervoor heb ik een leakdown test gedaan maar daar komt niks uit. Koelsysteem op druk gezet ( 1.5 bar ) en een nacht laten staan. Verder geen echt drukverleis en de auto wou ook perfect starten dus er zat een koelwater in de verbrandings kamer. Nu denk ik aan haarscheurtjes maar hoe test ik dit?

De auto is uitgelezen en daar kwam in te staan dat de lamba een storing had maar dat vindt ik niet raar mocht de koppakking eruit liggen. Met livedata meting functioneerde de lambda gewoon correct. Met de multimeter meten ik laatst wel dat de lambda op 1.2V bleef hangen toen de motor warm was maar op de testkast geeft hij een correcte waarde. Temp meter op dash gaf 80 graden aan en de testkast al 90.
Naast de lambda storing kwam er ook nog een inlaat'druk'? sensor storing naar boven.

Kan de koppaking samenhangen met het uitvallen van de motor of is dat te ver gezocht? Wat is jullie idee over dit verhaal?

Met vriendelijke groet en bedankt alvast!

Geplaatst door

Greefhorst (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je tijdens stationair lopen al eens een beetje lopen rommelen met de stekker op de luchtdruksensor?

hans4074 0
badge

13 jaar

Ja alle stekkers al nagekeken en schoongemaakt e.d.

Luchtdruk sensor in na mijn weten de gene die voor het gasklephuis zit? Zit een klein hobbeltje voor.

Mvg,

Greefhorst 0
badge

13 jaar

Lars, is dit al een multi-point injectie? Daar ben ik eigenlijk een beetje van uit gegaan. Kun je anders het chassisnummer even plaatsen of mailen als je dat liever doet?

hans4074 0
badge

13 jaar

Het is multipoint. 4 injectoren ;)

Chassis moet ik er ff bijzoeken. komt nog

Greefhorst 0
badge

13 jaar

Bij deze multipoint zit luchtdruksensor uit het midden van het inlaathuis richting distributie. Je hebt stekker hiervan nagekeken en schoongemaakt, maar heb je er tijdens stationair lopen van de motor ook aan deze stekker gewiebeld om te proberen zo de storing van inlaatdruk mogelijk op te roepen? Mijn idee gaat namelijk toch een beetje uit richting die sensor en de ervaring dat die stekker nog wel eens rot wil doen. Verder kan een temp.sensor ook voor de nodige problemen zorgen.

hans4074 0
badge

13 jaar

Het probleem is ook dat de storing zich niet de hele tijd laat merken. Soms wel en soms niet. Er zit geen patroon in zodat je er goed naar kan zoeken.

Ik ga ernaar kijken. Eerst zal de koppakking aan de beurt zijn.

Zelf heb ik weinig ervaring met haarscheurtjes. Maar de symptomen zijn er wel, niet extreem veel maar wel goede witte rook pluimen (bovengemiddeld) dan ook nog is harde koelslangen. Maar dit doet zich pas voor met een volledig warme motor. Jammergenoeg leverden de druktesten niks op.

Mvg,

Greefhorst 0
badge

13 jaar

Kijk eens of niet gewoon de benzinepomp uitvalt op het moment als hij afslaat.
je kunt er achter ook even een testlampje tussen zetten [onder de achterbank zit de stekker] dan weet je gelijk ofdat de spanning wegvalt op de pomp

A Wouters 0
badge

13 jaar

Heey,

Ben nu de koppakking aan het vervangen aangezien ik wel bijna zeker weet dat deze eruit ligt (of scheurtjes in de kop e.c.) dit kan natuurlijk ook storingen veroorzaken. Koppakking is besteld bij MRA hier. Daarna zal even verder gaan met testen.

Leuke tip btw met dat lampje. Makkelijk meer visueel makkelijk. Wel lastig dat hij niet altijd uitvalt. Zat testwerk nog te doen straks.

@ Hans4074 Btw ik zie geen druk sensor achterop de inlaat (tenminste geen luchtdruk wel brandstofdruk sensor.

Greefhorst 0
badge

13 jaar

Hallo,

Ik ben weer even verder geweest met de auto.

Koppakking is vervangen maar hij rookt nog steeds goed wit. Niet zo extreem meer maar nog wel teveel. ( kop is gevlakt e.d. dus dat is goed )

Ik zit alleen met een probleem. De distributie bij deze 306 moet je op tijd zetten door de blokkeer pennen erin te doen. Nou ik had alles afgetekend en later weer zo gemonteerd.Rondgedraaid en niks liep aan dus dat zat wel weer goed.

Alleen loopt de motor nog niet zoals ik wil. Nu ging ik toch maar even de distributie nakijken en hij stond nog op tijd zoals ik hem had afgetekend. Alleen is het nu zo dat wanneer ik de streepjes op de krukas poulie goed zet dan komt het gat in de kop ook overeen. Alleen kom de blokkeerpen van het vliegwiel dan niet overeen? Dit vind ik raar aangezien de krukas poulie en vliegwiel in 1 lijn staan.

De auto start verder gewoon goed. Alleen als je gas geeft van stationair naar 2000 toeren en dan loslaat dan valt hij terug alleen schommelt hij erg 1 keer geen en weer en dan loopt hij weer mooi stationair. Starten koud enz is ook geen probleem.

En weet iemand welke waardes ik moet hebben voor sensoren zoals de temp voeler enz. Ik wil eigenlijk alles nameten maar hoe kan ik achter deze informatie komen?

Groeten,

Greefhorst 0
badge

13 jaar

Je moet gewoon de gaten aanhouden. Simpeler kan eigenlijk niet.

hans4074 0
badge

13 jaar

Even wat foto en video documentatie:

[url=http://s153.photobucket.com/albums/s228/...][img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img][/url]

Zo loopt de motor stationair. ( klik op de afbeelding)

[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

Dit is de krukas (een inkeping in het vliegwiel)

[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

Dit is de krukaspoulie ( te zien is dat het witte streepje op de poulie niet overeenkomt met de rechter rode welke de markering van het carter is)

[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

Staat de streep op de krukaspoulie gelijk dan staat de nokkenas poulie goed. Staat de markering van het vliegwiel goed dan klopt de nokkenaspoulie niet meer ( logisch als je hem verdraaid)

Maar de krukaspoulie moet gelijk staan met het vliegwiel. Hoe kan dit. Beetje raar, ik weet niet hoe hij nu wel goed zou moeten staan..

En ik heb devolgende sensoren. De temp klopt volgens mij niet. Maar hoe kan ik weten wat de waardes van deze moeten zijn?

[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

Hoe kan ik eigenlijk meten aan deze sensoren. Ik zou niet weten wat de waardes daarvoor moeten zijn? Via eobd zijn ze uit te lezen maar ik zou graag willen controleren of ze goed zijn.

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.

Groeten,

Greefhorst 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.