auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: 306 1.4i schokt bij c.a. 3100 toeren en kan dus niet hoger...

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i TU3MC

Hallo,

Auto informatie:
PEUGEOT 306 XR
1.4i 75pk (TU3MC / KDX)
04/1994
125.000km
distributiewissel op 110.000km (zelf gekocht op 115.0000 km)

Na lang giswerk en zelf sleutelen heb ik besloten hier hulp te zoeken...
Het gaat hier om een 5 deurs 306 1.4i uit 1994. Heb het probleem wat grondiger onderzocht en als ik hem koud start dan kan ik tot 6000 a 7000 toeren.. Zodra die een tijdje warm loopt dan kan ik maar tot c.a. 3200 toeren.. Heb ook al 2900/3000 gehad... Dat probleem is vreselijk irritant want zo kan ik niet fatsoenlijk rijden op de autosnelweg etc etc...

Huidige problemen op een rijtje:
- Schokt bij hogere toeren. Als die warmer krijgt kan ik minder toeren maken;
- Toerenteller valt soms gewoon uit terwijl de motor wel "normaal" blijft draaien;
- Benzinemeter gaat soms iets lager en dan terug hoger..

Hebben de volgende dingen al geprobeerd en gedaan( een garage ;) ) :
- Nieuwe bougies;
- Carburateur goed gereinigd met remreiniger (2 maal);
- Lekje in de koelvloeistofdarm naar kachelradiator gedicht;
- Katalysator er eens afgehaald en dan gas geven.. geen verbetering;
- Bobine/moduul eens gewisseld -> ook geen verbetering;
- Alle elektronische aansluitingen goed gereinigd;
- Temperatuur sensor vernieuwd (dat is het enige wat die aangaf bij het uitlezen - uitlezen was NIET met een Peugeot computer..);
- Brandstoffilter vernieuwd;
- Oliefilter vernieuwd alsook olie;
- Einddemper veranderd (was nodig, oude was letterlijk versleten.. alle isolatie kwam los en uit men uitlaat..) zit nu dus een einddemper van een diesel op..;
- Uit laten lezen door iemand, gaf enkel temperatuursensor aan - vervangen;
- Lambdasonde eens gewisseld en goed schoongemaakt -> geen verbetering;

Nu zijn we dus echt onze hoop verloren en roep ik jullie te hulp....

Alvast bedankt voor de hulp in ieder geval!

Geplaatst door

Borrejj (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik ken de peugeot niet maar voor mij staat vast dat de ontsteking de oorzaak is. Noem eens een naam van het systeem, of het merk. ik weet wat peugeot toen plaatste.

Cor zit er vast op te wachten dat je het merk Sagem noemt.

Jeroen1978 395

11 jaar

Bedankt voor jullie reactie alvast!

Is er ergens een plek waar ik kan kijken wat de naam van dat systeem is ? Of kan ik dat gewoon op de Peugeot Service Box vinden online ?

Ik weet niet of dit ook met dit probleem te maken heeft, maar na een week of 2 zo rond gereden te hebben startte de auto ook telkens in hogere toeren dan normaal (motor blijft normaal stationair draaien) dus rond 1200 toeren ipv 800-900. Naarmate die warmer wordt draait die ook normaal..

Groeten

Borrejj 0

11 jaar

Als je auto bij een koude start hoog stationair gaat draaien en deze weer goed stationair draait als hij warm is dan zou je de koelwatertemperatuursensor eens kunnen controleren.
Bij mij is deze sensor ook wel eens defect geweest en dan krijg je allemaal rare dingen.

Zie je niet ergens bij de ECU een 2 polige groene diagnosestekker zitten, dan kan je hem zelf uitlezen?
Als je pin 2 vijf seconden aan massa legt dan dan weer verbreekt dan gaat het motormanagementlampje knipperen en geeft hij de fouten weer.
Als je de fouten wilt wissen dan leg je pin 2 twintig seconden aan massa.

Jeroen1978 395

11 jaar

Die sensor is vorige week vernieuwd. Sinds die vernieuwing wordt die, raar maar waar, ook warmer dan voorheen... Tenzij ze bij Peugeot de verkeerde sensor hebben besteld?

Kan het ook zijn dat de thermostaat zelf ook 'stuk' is ? Want hij werd daarvoor al tegen de 100° op snelweg en tussen de 90° en 100° op normale wegen.. Nu gaat die telkens net voorbij de 100° op snelweg en soms ook op normale wegen..

Ik heb zelf geen uitleesapparatauur maar de auto is toen uitgelezen geweest en toen kwam er inderdaad die sensor op - die dus ook vernieuwd is..

Groeten

Borrejj 0

11 jaar

Er zitten 2 temperatuursensoren in je motor.

Eentje in de cilinderkop voor aanwijzing dashbord en 1 in het thermostaathuis voor het meten van de temperatuur van de koelvloeistof.

Ik denk dat ze die in de cilinderkop vervangen hebben daar je aangeeft dat de temperatuuraanwijzing nu hoger is.

Je hebt geen uitleesapparatuur nodig om jouw auto uit te kunnen lezen.
Een stukje stroomdraad om pin 2 van de diagnosestekker met massa te verbinden is voldoende.

Als er een foutcode in staat kan je zo zien of er een temperatuursensor stuk is.

Jeroen1978 395

11 jaar

Dat zal ik vanavond maar eens uitproberen dan! Bedankt voor de tips alvast!

De sensor die vervangen is zat rechts van het thermostaathuis.. Dus misschien is die andere stuk, kan dat ?

Edit: ik zie net op de service box dat er 2 varianten zijn... kan het zijn dat Peugeot mij de airco versie besteld heeft en niet de "zonder airco" versie? Of zou dat geen verschil mogen maken ?

Borrejj 0

11 jaar

Ah oké bedankt! Ga het vanavond na het werk uitproberen. Die I en O posities, ik veronderstel dat dit posities van de sleutel zijn dan ? Dit is de eerste keer, zoals je al wel begreep.. :p

Groeten

Borrejj 0

11 jaar

Je moet het contact aanzetten (motormanagement lampje brand) en als je een startonderbreker met pincode hebt (zal denk ik niet op een 1994-er zitten) dan moet je ook eerst die pincode intoetsen.

Dan verbind je pin 2 van de diagnosestekker vijf seconden aan massa en dan verbreek je de verbinding.
Motormanagementlampje zal dan 1 keer lang (tientallen) knipperen en 2 keer kort (enkel) om aan te geven dat je aan het begin van het testprogramma zit (dus code 12)

Vervolgens verbind je pin 2 weer vijf seconden aan massa en dan verbreek je de verbinding.
Staan er geen foutcodes in het geheugen dan zou de tweede code die je krijgt code 11 zijn die aangeeft dat je aan het einde van het testprogramma bent.

Staan er wel foutcodes in het geheugen dan herhaal je bovenstaande procedure net zolang totdat je bij code 11 beland bent en schrijf tussendoor alle foutcodes op.
Als je er zeker van wilt zijn dat je de goede foutcodes opgeschreven hebt dan zou je de procedure 1 of meerdere keren kunnen herhalen.

Als je alle foutcodes opgeschreven hebt dan kan je het geheugen wissen door pin 2 van de diagnosestekker 20 seconden aan massa te leggen en dan de verbinding te verbreken.
Je kunt de testprocedure nog een keer doorlopen om te kijken of de foutcodes daadwerkelijk gewist zijn, krijg je alleen code 12 en daarna 11 te zien.

Dan ga je een rondje rijden en dan lees je het geheugen weer uit en kijk je of er weer foutcodes in staan.

Jeroen1978 395

11 jaar

Oke dank je wel voor de grondige uitleg. Terwijl ik die massa kabels er 5 seconden op houdt, blijven die lampjes dan knipperen tot ik ze zelf kan zien of is het het best om met 2 personen te kijken ?

Groeten

Borrejj 0

11 jaar

Op het moment dat je pin 2 aan massa legt gebeurd er nog niets.
Als je de verbinding naar massa (ik neem altijd de minpool van de accu, dus GEEN pluspool!!) verbreekt dan gaat het motormanagementlampje uit en begint dan te knipperen.

Dus je kunt het het beste met z'n 2-en doen.
De ene verbind/verbreekt pin 2 aan massa en de ander kijkt op het dashbord en noteert de codes.

Je zou ook een drukschakelaar (bijvoorbeeld een drukknop van een deurbel) met daaraan 2 draden kunnen nemen en de ene draad aan massa (minpool van de accu) en de andere draad aan pin 2 kunnen leggen.
Kan je vanuit de auto de schakelaar bedienen en de foutcodes opschrijven.

Ik hoor wel van je of het gelukt is of niet en wat de uitgelezen foutcodes zijn.

Jeroen1978 395

11 jaar

jullie moeten niet vergeten dat er een mechanische oorzaak kan zijn van de wisselende temperatuur, bv een loszittende schoep van de waterpomp. koud loopt hij mee maar warm zit hij los.

Uit jullie conversatie begrijp ik dat de sagem heftig reageert op temperatuurveranderingen.

Hallo,

Het zal voor morgen zijn, begon ineens te donderen hier. :-( Ik hou jullie up-to-date!

@ Cor: ze dachten ook al dat het iets mechanisch was ja.. Is dat met de waterpomp makkelijk te controleren?

Groeten

Borrejj 0

11 jaar

kort antwoord nee.. is Lastig vast te stellen. Komt het veel voor bij dit type en bouwjaar??? dan zou ik de pomp demonteren om te weten dat het zo is. Nooit van gehoord bij dit type/bouwjaar. kan ook een verstopping zijn door bv vellen materiaal oid of gewoon bagger in de radiateur. Een geopende thermostaat welke zonder afkoeling toch gaat sluiten heb ik nooit meegemaakt. maar/// ik ben al 15 jaar weg. als de pomp niet (meer) werkt warmt de kachel ook niet meer op.( misschien kun je daar vwat mee??) proberen??? Zet de kachel op heet AAnjager maximaal.. Tijdens het rijden wordt de kachel koud terwijl de temperatuur oploopt. Bingo, geen circulatie...[quote=Borrejj]Hallo,

Het zal voor morgen zijn, begon ineens te donderen hier. :-( Ik hou jullie up-to-date!

@ Cor: ze dachten ook al dat het iets mechanisch was ja.. Is dat met de waterpomp makkelijk te controleren?

Groeten[/quote]

het moet toch niet zo moeilijk zijn om deze,(zo te lezen altijd aanwezige klacht) boven water te krijgen. meting gegevens met uitlezen. staat de riem wel exact op tijd, bdp-gever wellicht slecht, hoe is de benzinedruk tijdens de klacht?

harry4203 3150
badge vip badge

11 jaar

Hoi,

Vandaag die test gedaan maar het gaat zo snel dat wij het niet kunnen tellen... Ik weet ook niet hoelang die pauzes duren dus heb maar filmpje gemaakt..

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=9kokYq1xl...

Hebben het 2x na elkaar gedaan om het misschien duidelijker te maken.

Dat lampje knippert trouwens ook als ik in hoge toeren ga en die begint te schokken..

Thanks alvast

Edit: de verwarming heeft altijd goed gewerkt dus lijkt me niet de waterpomp..?
- Distributieriem hangt goed vast, dus die lijkt het ook niet - garage heeft er ook al naar gekeken..

Borrejj 0

11 jaar

Hallo, probleem is opgelost! :)

Het ging hier om de vliegwielsensor.. Deze had heel warm en er zat wat olie bij op 1 of andere manier...
Zit nu andere sensor in en alles werkt weer naar behoren!

Toch wil ik jullie bedanken voor de leerrijke antwoorden!

Groeten,
Björn

Borrejj 0

11 jaar

bdp-gever wellicht slecht,
graag gedaan, haha

harry4203 3150
badge vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.