close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: 306 schommelend stationair en schudden motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Beste lezer,

sinds een jaar vertoont mijn 306 wat opmerkelijk gedrag. Door het probleem zo goed mogelijk te beschrijven hoop ik dat iemand mij de gouden tip kan geven (of in ieder geval kan vertellen in welke richting ik moet zoeken)

- Het toerental schommelt sterk, vooral bij stationair draaien motor
- Toerental zakt bij het intrappen van de koppeling tot +-400 rpm (nét wel, nét niet afslaan). Schiet hierna naar een 1200 rpm en schommelt tussen 400-1200
- In een poging om de motor constant te laten lopen (gas constant zodat de motor bv. 1600rpm draait) schokt de motor/hele auto behoorlijk
- Lijkt minder vermogen te hebben tot ongeveer 3000 rpm (trekt daarna prima)
- Bij constante snelheid in een versnelling waardoor de motor <3000rpm draait, houdt de motor kort in (geen miliseconde, maar ik schat wel 0,5-2 seconden geen/zeer weinig vermogen)
- Probleem doet zich soms voor. Bij een koude start weet ik direct of het mis is of niet (Toerental schommelt direct) (Gelukkig vaker geen probleem dan wel dit probleem)
- Probleem lijkt zich vaker voor te doen bij vochtig, koud weer (ondanks dat het een waardeloze zomer was, heb ik er van juni tot augustus geen last van gehad)
- Voor mijn gevoel doet het zich vaker voor als ik start met koppeling ingedrukt en bak in een versnelling..(kan natuurlijk tussen mijn oren zitten)
- Als het probleem zich voordoet, lijkt de motor lucht uit de blazen (een fixe "bries" lucht / verlies van druk / of "zucht"), vlak nadat ik het kontakt omdraai en/of voordat hij aanslaat. Geen idee waar dit vandaan komt.
- Ruikt meestal naar benzine bij het wegzetten of afzetten van de motor terwijl dit probleem nog aanwezig was.
- Probleem is opgelost na een 5-10 tal km rijden.

- Indien het probleem zich niet voordoet draait de motor prima stationair. Vaak bij koude start iets hoger in toerental (+-1400rpm), maar heel mooi constant en soepel. Normale stationaire toerental bij warme motor is +-1100rpm.

Iemand een idee?
Groet, Wouter

Geplaatst door

Hrryvk (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat de waarden van o.a. de koelvloeistoftemperatuursensor eens controleren. In ieder geval een keertje aan de testkast kan geen kwaad.

hans4074 0
badge

13 jaar

Stationair is warm ook wat te hoog. Nergens een luchtlek? Scheurtje in een slang? Of poreus?
En een afspraak met een testkast kan zeker geen kwaad, zoals al opgemerkt.

oldford 0
badge

13 jaar

Krijg een deja-vu,ik zou zeggen dat de onderdruksensor een 1tweetje houdt met de stappenmotor,
als je de live data uit laat lezen,moet je dit eigenlijk direct wel kunnen zien.

hobby-monteur 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.