Peugeot Peugeot 306 XT: 306 XT Weinig vermogen met herrie

Bouwjaar: 1995


Ik moet flink gas geven totdat ik de juiste snelheid krijg en loopt 120km/uur met 3300 omw/min met veel herrie. De dealer heeft klepspeling afgesteld maar dat heeft niet geholpen en volgens hem mankeren de bougies ook niks.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Alvast bedankt

karo

Geplaatst door karo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Toch maar eens naar een echte dealer en dan vragen om een prijsopgave voor reparatie.Ik denk dat ze dan wel met een goeie prijsopgave komen en dat ze dan wel precies weten wat er aan mankeert.Zo over de computer is het met de beschikbare gegevens moeilijk een gedegen advies te geven.

karo (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor de reactie. De dealer die ik noemde is ook een echte dealer, een Peugeot dealer met een show room en een werkplaats, en wat maakt uit als ik een prijs opgave vraag of niet, ze kunnen toch kijken en mij vragen of ik het wil doen of niet.

De monteur vond de aantaal omw normaal voor 120km/uur, maar ik vind het zelf niet normaal. Hij heeft natuurlijk de auto niet op de snelweg gecheckt maar in de stad.

Trouwens de auto is ook LPG, de monteur zei dat hij veel meer kan vertellen als de LPG installatie weg is.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

In elk geval is 120 km veel te weinig .Het toerental zal wel ongeveer kloppen.'t Toptoerental van deze motor loopt boven de 6000 uit dus reken maar uit. De kans dat ze wat beter kijken is natuurlijk aanwezig als je op een afstandje met wat euro's wappert,wat nog niet wil zeggen dat je ze dan ook uit moet geven.Ik heb toch echt wat meer informatie nodig om een gedegen rep.advies te kunnen geven.

karo (0), 20 jaar geleden

Wat is de extra info die ik kan geven, misschien kan je mij een hint geven, of mij wat vragen stellen.

Als de motor draait voel ik trilling, ook als de motor warm is. De monteur zei dat het apparaatje, dat verantwoordelijk is voor het percentage van zuurstof, af en toe fout maakt. Als ik op benzine rijd en van 1 naar 2 schakel houdt de motor in dan moet ik wat meer gas geven, met LPG heb ik dit probleem niet, bij andere snelheden zo wie zo niet.

Ik weet niet of die info een indicatie is voor iets of je wat eraan hebt.

Bedankt en groetjes

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Wat is je chassis nr.Ik heb alleen de letters na vf3 nodig dan weet ik wat voor motor of er in zit.Het is natuurlijk wel belangrijk dat hij op benzine wel goed loopt. Anders is het begin al niet goed, het klink nu alsof hij op 3 cylinders loopt, mischien moet je de kleppen eens laten stellen.Je kunt ook eens iemand bij uitgezette motor volgas laten geven en dan voelen of de gasklep wel helemaal open komt.Hoe is het gesteld met het onderhoud? Is er al eens een distributie snaar vervangen? Dit soort dingen is van belang om tot hulp via de computer te kunnen komen

Willie12164 (0) PRO, 20 jaar geleden

ALS BOUGIES WEL GOED ZIJN, IS DE BOBINE DAN OOK GOED???

SPUIT VOOR DE GRAP EENS MET EEN PLANTENSPUIT WAT WATER OP
DE BOBINE (KAN ECHT GEEN KWAAD). BLIJFT DE MOTOR NORMAAL LOPEN??? ZOEK DE OORZAAK DAN ELDERS. GAAT IE SLECHT LOPEN OF SLAAT AF??? GEHEID DAT JE BOBINE KAPOT IS.. GEBEURT VAKER....
SUCCES!!!
PEUGEOT DEALER MEDEWERKER

BOBINE ZIT WAARSCHIJNLIJK DIREKT RECHTS VAN HET KLEPDEKSEL
MET 4 AANSLUITINGEN BOVENOP WAAR DE BOUGIEKABELS OPZITTEN.

karo (0), 20 jaar geleden

Jongens hartstikke bedankt voor die reacties, zo zie ik dat ik nog erg veel te zoeken heb, het probleem is dat ik de auto niet zo erg lang geleden heb gekocht dus ik ben ook niet echt op de hoogte van de geschiedenis ervan, maar dat idee van 3 cilinders spreekt me erg aan want intuïtief dacht zelf ook dat 

Beste Oldtimer ik zal het chassis nr. naar je mailen als ik eerst je e-mail adres krijg

Nogmaals bedankt en groetjes

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Het gaat mij alleen om de letters dus ook de laatste 8 cijfers mag je geheim houden Mailen naar jou doe ik niet , ben nl hufterig van hotmailadressen,heb daarvan al veel elende op mn pc gehad.

karo (0), 20 jaar geleden

Ok friend hier is het nummer: 7CNFZ2 ik heb trouwens de laatste 8 cijfers achter gelaten, ik ben trouwens van plan de LPG installatie weg te halen dan ga ik alleen op benzine

Groetjes en succes

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

NFZ is dus een 1600 TU5jp motor,Als de bougies goed zijn en de bougiekabels ook en de motor loopt stationair goed rond dan blijft er eigenlijk niets anders over dan de timing van de nokkenas. dat is makkelijk te controleren, pennetje van 7mm aan de voorkant van de motor in het blok naar het vliegwiel in en bovenin het tandwiel van de nokkenas een 10 mm pen.Ik zou de gasinstalatie er niet uithalen deze motoren willen er prima op lopen.Succes OLDtimer

karo (0), 20 jaar geleden

Hoi

De motor loopt stationair op 1000 maar dan trillend, dus ik weet niet of je dat goed noemt?

En het idee van 3 cilinders? Is dat nu uitgesloten?

Ik ga zelf waarschijnlijk niks doen maar wel die punten van jou aan de monteur doorgeven, en ik stel het natuurlijk erg op prijs

Groetjes

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Nee, hij loopt dus echt wel op 3 cylinders eerst maar eens compressie meten, als er een duidelijk minder is dan zal er wel een lekke klep in zitten en moet de kop eraf,pijnlijke operatie, vooral in je kontzak.Maar als hij dan weer goed loopt heb je toch weer een fijne auto.succes Oldtimer.

Willie12164 (0) PRO, 20 jaar geleden

mag ik je nog eeeeen keer vragen of je de bobine ook
getest hebt???? probleem kan hier ook nog altijd inzitten
dat ie op 3 cilinders loopt!!!!!!!!!!!!!!
Dus, gewoon met plantenspuit natspuiten en kijken of ie beroerd gaat lopen. blijft ie goed lopen, kun je deze ook uitsluiten,
want ik heb nog nergens gelezen dat je deze al getest hebt...
succes nog een keer.

karo (0), 20 jaar geleden

Ten eerste wil ik Oldtimer bedanken voor die info en moeite

Beste Willie, ik ga zelf niks testen, maar dit ga ik allemaal aan de monteur doorgeven, ik heb zelf de ruimte niet voor, de monteur kon/wilde niks vinden en daarom probeer ik zelf wat uit te zoeken, dus ik zou zelf niks durven testen

Groetjes

Willie12164 (0) PRO, 20 jaar geleden

Maar dit kun je gerust ook zelf uitvoeren deze test.
werk zelf op een garage, doen we geregeld. auto aan de loop
, motorkap open, beetje water over bobine spuiten/nevelen
en goed luisteren wat er gebeurt. bij zeer vochtig weer doet
de natuur prezies hetzelfde met je auto...
maar natuurlijk kan ik je niks dwingen...
dus, zie maar ff wat je doet!!
succes!!

karo (0), 20 jaar geleden

In dit geval kan ik de auto net zo goed naar jullie garage brengen, als dat in Noord-Holland is natuurlijk, ik krijg de indruk dat jullie de nodige moeite willen doen

Gr

Willie12164 (0) PRO, 20 jaar geleden

helaas. wij zitten in provincie Groningen....
makkelijker als je het dichterbij probeert... succes!

Willie12164 (0) PRO, 20 jaar geleden

en, al wat gevonden?????

karo (0), 20 jaar geleden

Nee, ik zit nog te wachten op een afspraak met een kennis, met de dealer heb ik geen hoop meer, maar die kennis wil natuurlijk beter kijken, de dealer zegt dat de auto niks mankeert en %100 goed werkt wat ik niet vind

Maar bedankt voor vragen :-)

karo (0), 20 jaar geleden

Kan je mij vertellen hoe ik de klok van het dashboard kan vervangen, eigenlijk hoe ik dat stukje van het dashboard kan open maken, ik zie geen schroeven of wat dan ook?

Alvast bedankt
Groetjes

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.