close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: 307 1.4 HDI 2003 zwarte rook en vermogenverlies

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 HDI

Ik ben afgelopen week met mijn 1.4 HDI terug gekomen van vakantie. Onderweg verloor de wagen langzaam steeds meer vermogen. Op het gegeven moment hoorde ik onder de kap "iets" blazen als de motor belast werd. Dit blazen ging uiteindelijk over op een geluid vergelijkbaar met wanneer de luchtfilter niet gemonteerd is. Vermogen ging verder achteruit (kon nog maar max 100/ uur rijden en hellingen waren taboe) In de schemer zag ik dat de wagen bij belasting erg rookte. Aangezien er geen olie verbruik was, de koelmix geen olie bevatte en ik geen zichtbare afwijkingen kon zien (ook geen lampje) ben ik voorzichting naar huis gehobbeld. Wat nog opviel was dat er, als ik de motorkap opende, een waas en dus geur van uitlaatgassen was.
Ik heb afgelopen dagen de slangen / leidingen rondom de turbo enz gecontroleerd maar zie geen defecten. Wel zie ik achter op de motor een bruin, roestkleurig, kastje van Bosch waar meer roet aanslag dan elder op zichtbaar is. Aangezien het op een erg lastige plaats zit kan ik absoluut niet zien wat het is of doet. Kan iemand me vertellen wat het is en of dit onderdeel een lekkage o.i.d. kan hebben waardoor de problemen veroorzaakt worden. Mocht er iemand advies of tips hebben over de oorzaak en oplossing hoor ik deze ook heeel erg graag.

Geplaatst door

maarten.vogels (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer de katalysator eens, deze wil wel eens in de uitlaat losraken en dat de uitlaat verstoppen.

306 cabrio 0
badge

13 jaar

Inderdaad grote kans dat losgeraakt katalysatorblok de doorstroom van uitlaatgassen tegenhoud.

hans4074 0
badge

13 jaar

Het katalysatorblok lag inderdaad los. Lees her en der tegenstrijdige verhalen over het leegmaken van de katalysator. Aangezien ikeen nieuwe moet bestellen heb ik het toch maar gedaan.
Probleem is echter niet opgelost. De wagen blijft erg roken, het vermogen is nog niet geheel terug en het geluid blijft ook bestaan.

ik zou eerst de uitlaat de kans geven om weer volledig vrij te komen voor je nu verdere stappen neemtik denk dan aan eens eerst een trip over de snelweg van een x-aantal km.
dit dat je de auto eens goed tracht te belasten en de uitlaat zo gaat "uitroken".

Den John 0
badge

13 jaar

Ondertussen een aantal kilometers gemaakt, zowel binnendoor als op de snelweg. Auto rookt nog steeds en nog ergers is dat er nu ook olie tegen het schutbord aan gespoten is. Achterzijde rechts van het blok is bovenin ook wat nat. Ik heb de wagen even op wat hogere toeren laten lopen en gekeken of er ergens een lekkage zichtbaar is. Ik zie echter niet waar het werkelijk vandaan komt. Misschien dat het pas bij belasting of serieus hoge toerentallen naar buiten komt. Ik heb te horen gekregen dat er zeer waarschijnlijk nog ergens een lekkage zit in de leidingen richting de turbo. Weet iemand of er hier ergens "iets" zit wat de lekkage kan veroorzaken richting turbo en de olie?
Begin me nu toch wel echt serieus zorgen te maken.

de turbodrukleidingen zeer goed controleren op scheurtjes.
hoeft maar miniscuul klein te zijn om alle een lekkage te hebben en ook daar zal dan de olie naar buiten worden gespoten zoals je het noemt.

Den John 0
badge

13 jaar

De oorzaak is ondertussen wel duidelijk. Er is een gat in het inlaatspruitstuk gebrand. Het doffe geluid is hiermee verklaard, het roken en het olieverlies ook. Volgende is om even de juiste onderdelen te bestellen en het zooitje te vervangen. Ga meteen maar de distributie vervangen. Ik lees echter verschillende feiten over de vervangingsinterval. Pas las ik, volgens mij ergens op dit forum, dat het om de 240000 KM moet. Ik dacht dat het om de 120000KM moest. Wie weet wat de waarheid is? Aangezien ik nu toch zoveel te sleutelen heb ga ik in iedergeval vervangen maar wil het graag weten voor de toekomst.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.