Een paar dagen geleden is de multiriem van mijn peugeot 307sw 1.8 eraf gelopen. Ik had nog een andere multiriem liggen, en deze heb ik er op gezet. Nu ben ik erachter gekomen dat de poelie van de dynamo niet op een rechte lijn zit met de overige poelies. Als ik goed heb gekeken zit de spanrol ook op de dynamo (of de houder van de dynamo) bevestigd. Hierdoor wordt de multiriem maar deels onder spanning gehouden. Ik heb het vermoeden dat de dynamo horizontaal is verschoven. Is dit mogelijk? Kan de dynamo horizontaal verschoven worden? Zo ja, hoe krijg ik hem weer naar rechts?
Met vriendelijke groeten,
--Nelis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het niet de dynamopoelie zelf die uit elkaar gelopen is?
Ik denk het niet. Zou dit niet betekenen dat de spanrol zich wel op de juiste positie zou bevinden. De spanrol en de poelie van de dynamo zitten wel op een lijn, maar niet met de rest. Ik ga er vanavond nog eens goed naar kijken. Anders maak ik wel even een foto. Bedankt voor je reactie.
13 jaar
drillingsdemper stuk?
Zojuist even de multiriem er van afgehaald en een foto gemaakt. De foto laat echter een ander beeld zien dan ik oorspronkelijk dacht. Het lijkt erop alsof de poelie met nr. 4 juist uitsteekt ten opzichte van de andere drie. Welke poelie is nr. 4? Vorige week heb ik de distributieriem, de waterpomp en de multiriem laten vervangen. Voorheen had ik geen problemen. Ik weet niet of de problemen die ik nu ervaar gerelateerd zijn aan deze reparatie.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/560...][img]http://img560.imageshack.us/img560/9569/...[/img][/url]
13 jaar
Lijkt inderdaad een defecte krukaspoelie/trillingsdemper. Heeft niets met het vervangen v/d riem op zich te maken. Puur toeval lijkt me. Ze gaan in ieder geval wel vaker stuk dus zo raar is dit niet.
hallo drebin NR 4 is je krukas-poelie zit een rubberring in die is denk ik kapot.
succes
Dan moet de buitenring t.o.v. de binnenring niet in lijn liggen, dat is vanuit dit oogpunt slecht te zien. Maar daar lijkt het wel op. Jammer dat de degene die de distributieriem heeft gemonteerd dit niet heeft opgemerkt toen hij dit onderdeel los had.
13 jaar
Zo, bedankt voor alle reacties. Met deze infomatie ga ik even verder aan de gang. Erg leerzaam forum :-)
Groetjes,
--Nelis
13 jaar
IK denk dat de krukas poulie omgedraait moet worden. Zou namelijk kunnen datie verkeerd terug gemonteerd is na de DB riem operatie. De krukaspoulie zit met 3 M8 boutjes op het krukastandwiel geschroeft.
Ik denk ook dat PT nieker helemaal gelijk heeft! Je was me net een slag voor.
kweet het wel zeker.
je mag trouwens wel zuinig zijn op een 307 1.8, die zie je niet veel.
Nou jullie hadden het al geraden. Ik heb de krukaspolie eraf gehaald om te kijken hoe ie eruit zag en toen dacht ik: He, als ik 'm nou omdraai! En dat was het... Slordig he! Ik heb er toch nog een klein 200km mee gereden voordat de multiriem het begaf. Ik hoop dat dit geen extra gevolgen heeft voor de andere onderdelen. Ik kan me voorstellen dat ie behoorlijk op hun donder hebben gehad.
@harry4203: zijn die niet veel gemaakt, of zijn ze inmiddels allemaal stuk?
Nieuwe multiriem zit er op en hij lijkt 't weer te doen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
13 jaar
[quote=drebin]@harry4203: zijn die niet veel gemaakt, of zijn ze inmiddels allemaal stuk?[/quote]
Okay ik heb 'm door ;-) Het is een 1.6. Ik hou van opscheppen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar