Goedendag,
Heb een denk ik een lager probleem zal het proberen uit te leggen...
Klinkt als een (beginnend) versleten wiellager aan denk de linker zijde.
Sturen naar rechts is het geluid hoorbaar, rechtdoor klein beetje (niet storend) sturen naar links zelfde als rechtdoor.
Bij vrij ronddraaien wiel en bv. veer voelen, voel ik niets en geen bijgeluid. (apk oke)
Geluid is licht in alle rij snelheden aanwezig met een goed luisterend oor.
Echter rond de 70 á 75 KM is een piek van een gonzend geluid en is dan ook 40% luider (dacht beginnend wiellager die stuk gaat)
Koppeling intrappen stilstaand of rijdend geen effect op geluid.
Heb het linker lager die verdacht was vervangen en dan ook maar gelijk het rechter wiellager vervangen.
Nu ik dan toch bezig was het rechter tussenlager ook maar gelijk vervangen.
Vreemd..... geluid niet weg helaas....
Sh*t misschien toch de banden? andere 7mm Michelin set eronder en geluid hetzelfde helaas.
Auto stethoscoop maar gepakt, auto op bokken en gas erop rond de 70 KM p/uur waarbij het piekgeluid het ergst is.
Geprobeerd geluid te lokaliseren.
Eerst zonder voorwielen erop natuurlijk, wonderbaarlijk geen geluid. geluid weg dus. (blijkbaar weg door geen belasting)
Dan maar met wielen eraan laten draaien. (2 mensen extra erbij voor de veiligheid)
Fusee (wiellagers) maken geen geluid (maarja helaas geen belasting aanwezig natuurlijk op bokken en geen garantie dat de nieuwe lagers oke zijn zonder belasting)
Tussenlager ook oke.
Lagers waar de aandrijfassen inzitten in de bak (differentieel) maken licht geluid door de tandwielen etc.... (lastig luisteren)
Hoor ook licht niet storend ratelend/tikkend geluid uit de bak nu ik onder de auto lig.
Olie ziet er goed uit en op pijl.
Bijprobleempje.. in zijn 5 voel ik de tandwielen draaien als ik de hand op de pook houd en met klein beetje duwen schiet hij er uit. (zonder duwen niet)
Schakelen zelf gaat prima!
Bij opschakelen naar zijn 5 schiet de pook zelf een stukje terug(lijkt dan of hij eruit wil schieten)
Andere versnellingen blijft de pook in de versnelling ondanks beetje duwen aan de pook.
Bijprobleempje was op zich niet storend genoeg om de bak los te halen.
Maar misschien heeft het een met het ander te maken?
Nu is mijn vraag heeft de 307 een bakprobleem?
Ik verdenk nu de differentieel lagers L + R en/of misschien meer lagers.
Kan ik nog meer testen uitvoeren op het nog beter te lokaliseren ?
Mocht het de linker en rechter baklager zijn, kan ik dit vervangen zonder dat de bak eraf moet, m.a.w. gewoon aan de buitenkant?
Auto heeft 100.000 gelopen.
Ben zelf automonteur geweest maar door lichamelijke beperkingen werk ik niet meer.
Ik probeer nu éérst duidelijkheid te krijgen voordat ik de bak (met hulp) eronder vandaan gaat.
Wat een verhaal he...
Groeten,
MKL
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wagen heeft niet echt bakprolbemen. maar ivm er zoveel zijn zien we sommige dingen wel.
meestal diafragma veer van de drukgroep die door defecte druklager in de bak is geboord. gevolg bak lek.
enkele keer een lager
maar het meest komt het voor dat de 5de versnelling los komt. dit kun je controleren door de kap van de versnellingsbak eraf te halen. valt dan beetje olie mee maar niks ernstigs.
dan controleer je of de lager en alles goed zijn.
het kan zijn dat de 5de versnelling de moer is logelaten met als gevolg dat hij tegen de kap aan draait.
verder kan ook de lager van de prise as of primaire as eruit liggen
dit hebben we ook een keer meegemaakt.
voor het gemak van de klant is vaak dan een ruilbak onder gegaan. of 2de hands bak
laten we hopen dat de 5de versnelling het probleem is. dan kom je stuk goedkoper uit. het kan zijn dat de moer losgelopen is. nieuwe moer en advies de tandwielen en synchromeshring van de 5de versnelling dan ook mee te vv.
Bedankt voor de reactie.
Zal het kapje loshalen om éérst even de 5é versnelling te bekijken, dit zal niet veel moeite kosten...
Dat zal misschien het pookprobleempje ook verklaren.
Zelf dacht ik betreffende het geluid dat de beide lagers in differentieel slijtage vertonen.
Zou ik deze kunnen vervangen zonder dat de bak eraf moet?
Ik laat nog even weten.
Gr, MKL
voor de diffrentieel lagers moet eigenlijk zoveel los dat je hem op moment al op de werkbank hebt liggen
dus de bak moet ervoor onderuit zodat je de bak volledig uit elkaar kan halen en zo dan de lagers te vervangen.
anders valt het haast niet te doen
Goedendag,
Kap eraf gehad van de bak en geen probleem gevonden.
Nog eens goed geluisterd met de stethoscoop, komt echt uit de bak.
Ik zal t.z.t. op zoek moeten gaan naar een andere bak.
Rond de 500,- worden ze gereviseerd aangeboden op internet.
Zou het nog lonen als je de revisie zelf uitvoert, wat zou je dan kwijt zijn aan materiaal?
Hierbij kan de topic gesloten worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar