Heb al even problemen met auto hier loopt al een topic van.
Maar nu komt dit er bij LPG tank leeg dan gaat auto niet meer automatisch op LPG.
Wat is er vervangen 4 injectors druksensor verdamper, verdamper afgesteld dit allemaal ivm alleen slecht stationair lopen.
Maar gelijk hierna nu motordiagnose lampje aan, storing uitlaatgassen, en nu komt daar dus bij het automatisch overschakelen.
Bij de dealer is de voorste lambda sonde vervangen, ivm storing uitlaatgassen alleen ook zonder resultaat
Doet hij dit overschakelen van LPG op benzine op lage druk in LPG systeem? Want dan zou misschien de verdamper het probleem kunnen zijn hierop is door LPG specialist wel opnieuw de druk afgesteld. MIsschien is deze dan ook oorzaak van storing uitlaatgassen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=T.Visser]Heb al even problemen met auto hier loopt al een topic van.
Maar nu komt dit er bij LPG tank leeg dan gaat auto niet meer automatisch op LPG.
....[/quote]
ik snap het niet?
lpg tank leeg niet meer automatisch op lpg? niet op benzine bedoel je misschien? Dat deed mijn seat met AG SGI ook niet, van de dealer moest ik dat (lpg tank leeg rijden) ook absoluut niet doen ??
Normaal ging bij bijna lege LPG tank auto op benzine lopen, nu niet meer. Omdat verbruik ook extra hoog is had ik niet in de gaten dat tank bijna leeg was. Maar was ook nooit probleem van te voren
16 jaar
Nog steeds probleem storing uitlaatgassen en niet auto overschakelen op benzine bij lege LPG tank.
Intussen al voor meer dan 550 euro aan gebeurt zonder resultaat. Probleem nooit gehad maar kwam dag na vervangen van de LPG injectoren.
LPG specialist heeft onderstaande gedaan met de nodige kosten.
Druksensor verdamper vervangen
Verdamper paar dagen later nog eens druk afgesteld
Lambda sonde laten vervangen door garage
Complete verdamper vervangen
Originele verdamper teruggeplaatst en computer vervangen
Nu nog steeds zelfde probleem. Maar wel veel onkosten door denk ik verkeerde diagnose specialist
Zelf alle ANP verbindingen verwijderd en gesoldeerd, voedingsspanningen gemeten op sensoren, computer en ventielen tank verdamper deze wel oke. Alleen extra massa draad naar interface unit getrokken behuizing lag niet aan massa meette eerst maar 8V tussen behuizing en voeding.
Hierna afgaande spanning gemeten druksensor verdamper bij verschillende belasting
Stationair 2,3V
Constante snelheid 110km 2,5V
Acceleratie 3 tot 3,5V
Lege LPG tank 1,5 tot 1,7V (hierbij dus geen overschakeling op benzine wel storing kat en storing asp/esr)
Teleflex gebeld of zij misschien tabel hebben met spanningen vanaf druksensor tov de druk hadden deze zo niet maar was ook niet nodig
omdat probleem vrijwel zeker in de druksensor zou zitten. Hier is een ombouwkitje voor, met druksensor in drooggasslang van Bosch
Hierna zou probleem over moeten zijn. Nog verteld dat druksensor en zelfs al eens complete nieuwe verdamper is geplaatst maar dat zegt niks
de sensors (franse naam) op verdampers zouden niet betrouwbaar zijn. Computer vervangen?
Specialist gevraagd om originele computer terug te plaatsen maar ondanks dat storing na 1 dag terug was bleek hij deze te hebben weggegooid????? Want volgens de specialist zou hij toch stuk zijn????
Software versie oude SGI computer V1/108 motorcode RFN de nieuwe nog niet bekeken maar neem ik aan zelfde versie
Wie heeft ervaring met deze ombouwsets, want heb weinig zin om nog meer te investeren zonder resultaat.
Of wie heeft de spanning vanaf druksensor bij goed afgestelde druk, want ben bang dat deze nu dus weer afwijkt.
Ook is stelschroef druk verdamper zover omhoog gedraaid dat hij niet meer verzonken ligt maar net boven huis verdamper zit, maar dit zou ook niets bijzonders zijn.
Wie heeft ervaring of vertrouwen dat het is opgelost met de andere druksensor van Bosch
16 jaar
Ik kan de curve van sensordruk en spanning wel even opzoeken in de SGI manual. Hoe is het met de vacuumaansluiting op de verdamper en spruitstuk, is deze al ooit nagekeken ?
De vacuumslang en aansluiting al gecheckt, omdat het spruitstuk eraf geweest is ook deze nog gecontroleerd op vacuum lekkage met remmenreiniger.
Op site Teleflex wel inbouwhandleiding gevonden voor SGI in 307 met motorcode RFN alleen geen SGI manual kunnen vinden.
http://www.teleflexpower.com/membersa/do... Hierin staan PDF files op alfabetisch volgorde van automerk en type met inbouwhandleiding.
Voor mijn auto de 683692_3 pdf gedownload
Met curve sensordruk-spanning zou ik in ieder geval eenvoudig kunnen checken of gemeten druk wat in juiste range ligt.
16 jaar
Ik vraag me af of je dit met remmenreiniger goed getest krijgt. Als de slang ook maar een beetje lek heeft bij de verdamper krijg je een drukverschil. Hierdoor kan het regelgedrag van de verdamperdruk slechter worden.
In de inbouwhandleiding staat het niet, je hebt hiervoor de diagnose handleiding nodig en die heb ik, thuis. Ik laat wel even iets weten.
Vraag die nog over blijft, heeft de specialist in de nieuwe en oude computer wel het juiste injectortype aangegeven ? Je hebt het er n.l. over dat deze vervangen zijn. Als de configuratie niet goed in de computer staat krijg je zeker storingen hierop, de hoeveelheid LPG wordt dan niet goed geregeld.
Vanmiddag net de diagnose handleiding gedownload van Type 2 installatie. Hier staat een karakteristiek in van druk/spanning deze is gewoon lineair en 1,5V =1000mbar en 4,8V 2500 mbar Meet bij mij staionair of constante snelheid 2,3V Dus klopt lang niet. (lees bijdrage 17 blijkt wel te kloppen!!)
Conclusie is dan ook vrij zeker dat computer voor niks is vervangen, specialist had dit zelf eenvoudig ook met multimeter kunnen constateren. Zal hem hierover toch nog eens bellen. Kost mij nu 350 euro zonder enig resultaat en oude computer is weg?
16 jaar
Is de voeding van de sensor wel goed (5 Volt ) ? Wat doet de spanning bij loslaten van het gas na b.v. even op 3000 rpm gelopen te hebben ? Als het goed is zakt dit dan tot rond de 1,5 Volt. Wellicht kun je ook nog een keer vollast meten.
Injector type blijft ook nog over.
De voedingspanning op druksensor is 5V. Bij gas loslaten of afremmen op motor zakt afgeven spanning tot minimaal 1,9V
Bij lege tank zakt hij ongeveer tot 1,7V maar dan wel met stotterende motor en extra storingen zoals KAT en ASP/ESR uitgeschakeld.
Zal morgen eens meten bij vollast ed. Volgens mij tijdens optrekken(vollast) loopt spanning op tot max 3,5V
Heb multimeter op dashboord liggen en permanent aangesloten op druksensor dus meet continu afgegeven spanning.
Vanmiddag ook nog software pakketje gedownload voor uitlezen druk, heb alleen niet de pinbezetting van serielle communicatie.
Maar zou ik niet gewoon bij stationair toerental de druk (spanning) kunnen afstellen op net onder 1,5V (1000Mbar)
deze staat nu op 2,3 en dat is toch te hoog. (lees bijdrage 17 2,3V klopt wel)
Heb een type 1 SGI installatie is hier ook type injector instelbaar? Zou verder misschien nieuw geplaatste computer kunnen zijn ingesteld op druksensor Bosch die teleflex nu adviseert?
16 jaar
Configuratie is wel een belangrijk punt, ook bij de eerste type SGI computer zijn meerdere injector types mogelijk. In de handleiding staat ook hoe je die kabel kunt maken en wat de pinning is staat meestal wel op de stekker die aan de SGI computer zit, volgens mij 3 draden.
Vanavond op terugreis nog eens gekeken wat de spanning druksensor doet zoals eerder gevraagd.
Bij maximale belasting dus echt optrekken met handrem erwat op 3,5 tot 3,6V
Stationair elke keer 2,3V Dit is steeds gelijk dus niet soms 2,2 of 2,4V
Bij minimale belasting afremmen op de motor 2V Ook op tiende volt nauwkeurig
Bij onbelaste motor op 3000 rpm terug naar staionair zakt hij tot 2.1V
Zal de handleiding nog eens doorlezen, heb een eenvoudig (DOS) terminal programma gedownload en een windows versie deze laatste vraagt om een Dongle. Weet ook niet of de windows versie geschikt is voor de Type 1 SGI
Maar zal nu toch wel te hoge druk hebben aan de spanning vanaf druksensor te zien.
Zal morgen eens proberen deze op 1,5V te krijgen en zien of hij dan wel overschakeld bij lege tank want tank is bijna leeg.
Teken de stelschroef wel af en tel de eventuele slagen.
Kan ik met diagnose tool V2.5.1.0 de SGI type 1 computer uitlezen? Zoniet is de kabel gelijk want van de V2.5.1.0 heb ik een aansluitschema gevonden als deze dan past op het programma AG terminal moet het ook lukken.
Trouwens nog bedankt voor de serieuse reakties
16 jaar
Vanmorgen de LPG specialist nog eens gebeld blijft erbij dat de computer stuk was druk wilde niet laag genoeg afstellen. Zal dan nu wel weer stuk zijn want druk is volgens gemeten spanning nog te hoog. Afspraak gemaakt op 10 sep want had eerder geen tijd ivm drukte dat klopt ook want er zijn veel mensen die willen inbouwen installatie.
Ben benieuwd wat de oorzaak volgens hun nu dan is, want ze blijven erbij dat computer defekt was. Vreemd dat deze net stuk gegaan is bij vervangen van de injectors. Want dag daarna kwam deze nu al langdurige en dure storing. Verhaal dat je spanning kunt meten op druksensor is hun niet bekent daar hebben zij helemaal geen informatie over.
Als er iemand is die voor mij de druk kan controleren voor de 10sep dan graag, want als druk nu nog niet goed is af te stellen is dan is computer zeker voor niks vervangen.
16 jaar
Volgens de SGI beschrijving is de veer in de verdamper het onderdeel dat de druk op de verdamper regelt. De computer regelt verder niets. Raar verhaal van je specialist. Iedere professionele specialist weet dat de sensor druk gewoon te meten is.
Laat hem eens controleren of de configuratie van de injectoren goed in de computer staan.
Als je hier negatief op krijgt zou ik er snel weg wezen en een andere specialist zoeken.
Misschien iets verkeerd omschreven, hij stelt de druk wel af met stelschroef maar kreeg de druk niet laag genoeg. Eerder ook al niet toen na vervanging druksensor wel weer, nu weer niet daarom nieuwe computer geplaatst en nu zou de druk dan goed wezen.
Dus druksensor en computer beide stuk, maar na laatste afstelling druk nu dus weer storing uitlaatgas en niet automatisch overschakelen op benzine bij lege LPG tank. (1 dag later gelijk al)
Mijn simpele conclusie was druk zal wel weer te hoog, daarom uitgezocht hoe dit was te controleren zonder de software dit kan dus zo lijkt het met spanning meten van druksensor alleen volgens de specialist kan dit niet.
Als de druk nu weer niet goed valt af te regelen dan is de computer niet stuk geweest. Daarom zou ik graag ergens deze druk via de AG software laten uitlezen. Voordat hij terug gaat naar eigen specialist. Die volgens mij toch wel kennis heeft maar niet toe wil geven dat verkeerde diagnose is gesteld met vervangen van de computer. Moet hem nu s'avonds auto brengen kan dus niet even over schouder kijken wat de druk is.
16 jaar
Laat de auto eens op benzine lopen en trek dan het vacuumslangetje van de verdamper af en check of hier vacuum komt. Als het goed is zal de motor vrij vlot afslaan. Als hier geen vacuum komt dan zal de drukregeling op de verdamper ook niet goed werken.
De software versies weet ik niet zeker of die compatible zijn.
Er staat zeker vacuum op.
Alleen ben na doorlezen van de diagnosehandleiding erachter dat er niet op de verdamperdruk word afgesteld maar op de delta P tussen verdamperdruk en inlaatspruitstukdruk. (mapsensor interface unit)
Dus veel bovenstaande beweringen zijn niet helemaal juist.
Ook stonden er wat gegevens.
Signaal vanaf druksensor verdamper.
Stationair 2,3V Gemeten waarde 2,3V
Zonder vacuumaansluiting 3,7V Gemeten 3,5V
Stationair aftapplug los 1,9V Niet gemeten
Signaal vanaf mapsensor interface unit
Stationair 1,5V Gemeten waarde 0.1V
Zonder vacuumaansluiting 4,5V Gemeten waarde 4V
Druksensor signaal lijkt wel te kloppen alleen wijkt signaal mapsensor toch wel wat af. En die 1,5V verschil komt overeen met 300mBar
Verklaard misschien wel waarom ze de delta P niet laag genoeg kunnen krijgen scheelt wel 300mBar. Nieuw geplaatst verdamper gaf ook gelijk te hoge delta P als de 300Mbar eraf worden getrokken zou hij aardig in de richting komen.
Conclusie ik weet het nu niet meer.
Redenatie was verkeerd maar blijft de vraag moest de computer worden vervangen want probleem zit er nog in, misschien is die interface unit met mapsensor wel niet lekker. Is ook enigste wat nog niet vervangen is van de lpg installatie.
16 jaar
Vandaag multimeter aangelsoten op signaal MAP sensor interface-unit. Tijdens hij rijden is deze eigenlijk altijd 0.1V Ook staionair deze waarde.
Enkele keer bij loshalen vacuum slang op interface unit gaat deze naar 4V maar meestel dan nog 0.1V
5V voeding wel continu aanwezig.
Omdat signaal met of zonder vacuum gelijk is, vacuumslang losgehad naar interface-unit en afgedopt.
Hierbij (logisch) geen enkel verschil in loop van de motor, ook tijdens het rijden geen verschil.
Vacuum weer aangesloten en zal deze week continu in de gaten of spanning misschien soms terug komt.
http://img184.imageshack.us/img184/2836/...[/IMG][/url]
16 jaar
Zal deze gegevens dan samen met defekte interface unit en alle rekeningen opsturen naar Teleflex, en hun reaktie afwachten.
Zal morgen nog 1 keer bij eigen specialist langs en vragen of hij misschien toch verkeerde diagnose heeft gesteld.
En daarom eigenlijk alles al heeft vervangen zonder de storing op te lossen. En mij zelfs naar dealer stuurde omdat aan LPG kant alles oke zou zijn toen dus lambda laten vervangen. Totale kosten dik 500 euro alleen voor melding "storing uitlaatgassen" die dag na andere reparatie door hem zelf uitgevoerd (vervangen injectors) spontaan kwam daarvoor dus helemaal geen last gehad.
Dat alles toevallig ineens allemaal stuk is klopt dus niet. Want wat is vervangen heeft de storing ook nog niet opgelost en is dus ook niet stuk auto reed immers voorheen zonder deze storing.
16 jaar
Voor het vinden van een LPG specialist is problemcar niet de aangewezen plek en verwijzen wij U naar www.goudengids.nl
ook in het noorden en midden van het land zijn er voldoende bedrijven.
mvg.
moderator
Bedoel je nu dat het signaal van de sensor niet op de interface van de computer aan is gekomen ? Dan is er een draad rot waarschijnlijk.
Hier in het zuiden van het land ken ik wel een specialist die echt specialist is en je probleem waarschijnlijk wel opgelost krijgt, als ik je hier mee kan helpen hoor ik het wel.
Hoe beroerd zulke dingen ook soms zijn, problemcar is geen RADAR zoals wel vaker is gemeld. Er is geen mogelijkheid tot wederhoor en daarom topic gesloten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar