Ik heb een 406 van eind 1998 met een 1.8 66 kw motor.
Km stand 120.000 km.
Auto is (van begin af) voorzien van een G3 met AG DGI lpg systeem.
Auto loopt goed, trekt goed. Verbruik ligt op 1:10.
Probleem is dat de auto LPG stationair wat minder lekker loopt.
Hij loopt wel op 800 - 900 toeren per minuut, maar je voelt en hoort plofjes bij de uitlaat. (plofplofplofplofplofplofplof).
Geen geknal..
Als je net koud start hoor je dat niet, als het warm is.
Op benzine is dat (plofjes) veel minder voel en hoorbaar.
Ik heb de kleppen laten controleren dat was ok. (0,40 - 0,20).
Zitten nieuwe NGK bougies in met dubbele elektroden, tevens bougiekabels vervangen.
Heb onlangs de stappen motor schoongemaakt. Hielp ook niet.
Zou het de lambda-sonde kunnen zijn? Ik weet het niet?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de auto op benzine beter loopt zou ik eens compressie (laten meten). Misschien zijn de kleppen verbrand of een begin ervan. Deze motoren zijn al gevoelig daarvoor. misschien zijn in het verleden de kleppen eens te laat gesteld en dan verbranden de kleppen zeer snel.
Ik heb dat 'probleem' ook.
Maar je kleppen waren bij controle dus ok?
19 jaar
Volgens de garage waren de kleppen ok. Niets verbrand en klepstellen was ook (nog) niet nodig??
Als er iets met de kleppen aan de hand zou zijn, dan zou je dat toch op lpg en benzine moeten merken?
19 jaar
Compressie was voor alle cylinders rond 9,5 (negen en half bar !)
19 jaar
Heeft zo'n AG DGI installatie ook filters die vervangen moet worden? zo ja waar zitten die dingen?
19 jaar
Het is raar maar ik blijf toch in de richting van een een beetje verbrandde klep denken. Vooral omdat de motor het op benzine ook een beetje doet.als je namelijk een klep hebt die wat ingebrand is op de zitting perst de zuiger telkens wat mengsel de uit laat in en dat zei bij mijn Xantia ook telkens plof enz. in de ijtlaat.
Als een klep verbrand zou zijn, zou je dan niet compressie verlies hebben? Op advies van een kennis heb ik ook test gedaan om één voor één bougiekabels los te halen met een geisoleerde tang, terwijl de motor stationair loopt; Je merkt dan echt dat de auto op 3 poten gaat lopen als ik één kabel lostrek.
Stel dat klep(pen) van een cylinder verbrand zouden zijn, als je bougie kabel van die cyliner lostrekt, dan moet het toch niet meer ploffen, omdat je kabel los hebt of wel?
Iemand anders zei dat ik bij 40 km/u in de 5e versnelling gaspedaal vol in moest trappen om te kijken wat hij doet.
Dat heb ik ook gedaan. Auto gaat dan keurig (langzaam) versnellen, maar verder geen gekke dingen en zo.
19 jaar
je hebt misschien ook wel compressie verlies maarhet duurt wat langer als je denkt.Als de zuiger met star toerental om hoog komt comprimeert hij een seconde en dan loopt de druk langzaam weg omdat er bv.een klep een beetje lekt.
Als compressie test geen uitsluitsel heeft kun je nog een lektest doen.
Mijn vraag blijft. Laten we aannemen dat er kleppen van 2e cylinder verbrand zijn.
Die plofjes (meer pufjes eigenlijk) worden dus veroorzaakt door verbrande kleppen bv van cylinder 2.
Als ik bougiekabel van cylinder 2 uithaal. Dan loopt 2e cylinder dus niet. Dan zou je toch die pufjes ook niet moeten horen?? Of zeg ik nou iets geks?
Voor alle duidelijkheid mijn 406 heeft dus geen last van geknal, backfire of iets dergelijks.
19 jaar
bij de huidige ontstekingssytemen gaat de bougievonk rond dus als je de kabel van 3 eraf haalt loopt ook cylinder 2 niet meer mee tenzij je de kabel aan de massa legt.
hmm.. ga ik maar een der deze dagen een lektest laten doen..
19 jaar
Als ik 1 bougiekabel niet aansluit, loopt mijn auto dus op 2 cylinders?
19 jaar
Klopt.Dit is het zelfde principe als dat vroeger op de lelijke eend zat.Als er 1 bougie minder was sloeg zo'n ding nooit meer aan.
Zonder compressie-, lektest hoe kan ik zien welke cylinders van de motor goed lopen of niet?
18 jaar
dat is moeilijk te ontdekken zonder te meten.misschien wil er iemand kijken die een endoscoop heeft,en wat je ook nog kunt proberen is bougies er uit compressie meter er in en aan de grote moer draaien op de v-riem schijfmet een ring sleutel bij goede kleppen altijd wat druk bij slechte kleppen geen druk want dan krijgt de cilinder geen tijd om druk op te bouwen door het langzame draaien.
mensen ik heb de kop eraf gehad van mijn auto,omdat die op gas reed,nu heb ik een nieuwe erop gezet met harde klep zetels,en nog ploft die een klijn beetje in de uitlaat,heb toen de stroboscoop lamp op elke bougie kabel gezet,de tweede en derde cilinder sloeg over terwijl de bougies,kabels nieuw zijn,dus kan het nog een ding zijn en dat is de bobine.
18 jaar
Alan dat ploffen, gebeurt het bij jouw zowel op lpg als benzine? Heb je toen andere bobine opgezet?
Ik had eerst ook nieuwe bougikabels opgezet, maar dat hielp ook niet. Ik heb later weer de oude bougiekabels schoongemaakt en opgezet, die waren nog beter (dikker) dan de nieuwere.
Verder zitten er bij NGK bougies in met dubbele punten.
18 jaar
het ploffen gebeurd zowel op gas als op benzine,maar ik heb nog geen bobine opgezet want volgende week doe ik aan mijn auto een grote beurt,maar eerst laat ik hem uitlezen,dan weet ik iets meer.Over dat ploffen.Ik heb de stroboscooplamp op de kabel van de derde bougie geklemt en op een zwarte achtergrond gericht en de motor 1500 toeren laten draaien,zo kun je heel goed zien of die wordt onderbroken.
18 jaar
Ok. bedankt voor je reactie. Ga ik een der deze dagen ook maar laten uitlezen bij de dealer.
by the way:
Laatste tijd hoor je steeds meer over dat flashlube klepsmering middel. Op marktplaats e.d. voor 50 euro? Is dat iets wat moeite waard is? kost 21 euro de liter, zou genoeg moeten zijn voor 10.000 km?
18 jaar
ik zou niet te veel zorgenmaken over dat plofjes bij de uitlaat, zelfs 406 van Alan heeft er last van na een koprevisie.. :-). Ik zou wel op tijd klepspeling (laten)controleren. Misschien is dat flaslube smering ook een aardige optie om verbranding van de kleppen te voorkomen?
18 jaar
Mensen een heel leuk uiteinde en een gelukkig nieuw sleutel jaar. v.g alan zlodi
18 jaar
Vandaag compressie test gedaan.
Alle cylinders 13,5 bar. Dat is toch wel netjes ??
18 jaar
lijkt mij wel,als je nou gewoon eens je vingers wat gespreid voor de luchtinlaat van de motor hou wordt het dan beter ?
vingers gespreid voor de luchtinlaat houden? Is dat een test om te kijken, of het ploffen bij de uitlaat anders wordt, hoe die op reageert?
18 jaar
Hiermee maak je het mengsel iets rijker en daarmee kun je zien of de mengselafstelling goed is ,gaat hij beter lopen staat het mengsel te arm en zou het verstandig zijn om bij een erkende gasspecialist de software aan te passen.
misschien komen de plofjes door klepspeling.
18 jaar
Als tie nou met die plofjes gewoon goed loopt, waar maak je je dan zorgen over?.
De compressie is goed, je hebt geen backfire.
De kleppen staan goed naar ik aanneem?.
Ik zou zeggen: tanken en rijden!.
Als je bang voor de kleppen bent had je beter niet op gas kunnen gaan rijden.
Vroeg of laat komen ze toch een keer aan de beurt.
Ik bedoel maar, je kunt ook blijven zoeken.
18 jaar
dat lichte plofjes bij de uitlaat had (en heb) ik dus ook.. klepspeling laten controleren uitlaat kleppen was 0,25 inlaat was bij een geval 0,15. Ik heb de kleppen laten stellen. (dure grapje trouwens :-(.. )
Auto loopt nu wel beter, echter de pufjes bij de uitlaat hoor je nog steeds als de motor warm is.
18 jaar
Milas wat heb je betaald
18 jaar
is een dure klusje om de kleppen van die xu blokken te laten stellen.
18 jaar
reken maar op 200 - 300 euri.
18 jaar
bij Peugeot vroeg men : 400 euro voor kleppen stellen, 350 euro voor distributie riem vervangen, 159 euro voor waterpomp vervangen , totaal 900 euro dus.
Heb bij een plaatselijke garage laten doen, incl apk keuring was ik 530 euro kwijt (dus kleppen stellen, distr.riem, waterpomp, apk keuring ).
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar