Hallo Allemaal,
Ik ben van plan een 406 2.0 16v uit 2001 te kopen met 105000 km (G3) op de teller. Wie kan mij vertellen waarop ik moet letten? Ik weet dat de D-riem er aan zit te komen (120000) en ook heb ik gehoord dat de koelwaterpomp dan vaak wordt meegenomen, omdat die nogal eens lek wil gaan.
De installatie is onderbouw (reservewiel).
Kortom: Waar moet ik op letten bij het onderstel, het motorblok, warme starts, merk installatie etc.
Alvast bedankt voor de reacties!
Erwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Erwin,
Peugeot gaat met twee gasinstallateurs in zee. AG en Vialle. Van AG weet ik dat zij van ongeveer 2001 af een sequentieel inspuitsysteem hebben geintroduceerd. Hoe betrouwbaar dit is weet ik niet. Ik rijd zelf in een 406 1.8 ook met een EW motor, met een Vialle LPI en ik ben over dit systeem zeeeer tevreden. Hoewel er topics opduiken over problemen met de pomp in de tank denk ik dat het te wijten is aan het volkomen leegrijden van de tank.
Peugeot heeft geen kwade reuk als het gaat over de waterpomp. Komt vrijwel nooit voor. Maar ja als je toch de distributieriem vervangt, en alles ligt open waarom dan niet die pomp vervangen. Kost om en nabij de 60 euro. Belangrijker zijn de spanrollen. Die moeten in ieder geval vervangen worden. En vergeet dan ook niet de multieriem. Laat ook daarvan de spanrollen controleren. Dit is echter van de tweede orde. Als hiermee iets loos is draait in ieder geval niet de motor in elkaar.
Voor de rest is de 406 een prima auto. Het is geen scheurijzer, maar dat zijn peugeots nooit geweest. Als je er een beetje zorgvuldig mee omspringt rijd je er over vijf jaar nog met plezier mee rond. Last but not least. Vanavond in het journaal werd aangekondigd dat de diesel en benzineprijs tot recordhoogte zijn gestegen. Als ik dan voor 15 euro LPG 400 kilometer kan rijden dan acht ik mezelf een spekkkoper. Onbegrijpelijk dat de populariteit van LPG op dit moment zo'n dieptepunt beleeft.
gr.
Cees
Hoi Cees,
Zoals ik in een ander topic al schreef: Onze fijne regering gaat binnenkort de LPG-rijder ook als "melkkoe" misbruiken met een stevige accijnsverhoging op LPG...:(
Het mag een wonder heten dat ze daar nu pas mee komen.....
groet,
Eduardo
20 jaar
Eduardo,
Ja een kwartje in 5 jaar. Zoals ik elders in een topic heb geschreven is er dik kans dat over vijf jaar er sowieso geen tweedehands auto's meer op LPG te krijgen zijn. Maar ja over vijf jaar ben ik met prepensioen(!?) hoop ik, en dan ga ik in frankrijk wonen. Daar krijg je de complete installatie gesubsidieeerd. Hoezo europese unie! Zelfs Spanje gaat een LPG net opzetten!
gr
Cees
Overigens dat er geen (of heel weinig) accijns op LPG geheven werd is te danken aan het feit dat het oncontroleerbaar is. Net zo goed al er rode diesel bestaat (controleerbaar dus) bestaat er geen rode LPG straks. Dat wordt dus een gevaarlijke zaak. Je laat thuis een tank vullen met propaan (zonder accijns) en hevelt dit over naar je LPG tankje. Let maar op dit gaat komen. Pompjes in de toebehoorhandel! Hardstikke gevaarlijk natuurlijk. Dit gevaar hopen ze juist te bestrijden door LPG een langszame dood te laten sterven.
C.
20 jaar
Hallo Allemaal,
Allereerst bedankt voor de reaktie, Cees.
De Peugeot 406 2.0 16v SV is inmiddels binnen. De lpg installatie is van het merk AG. Dit werkt perfect, het eerste tankje heb ik 1:11 gedaan, ook dat valt dus behoorlijk mee. Zijn er bij deze gasinstallatie nog bijzonderheden wat onderhoud betreft? Verder heb ik een soort vraagbaak van Haynes Car Service gevonden. Is dit een goede of zijn er betere te krijgen? Zie: http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Peugeotr...
De groeten,
Erwin
20 jaar
Erwin,
Van Ag weet ik weinig, behalve dat ik een Ag DGC installatie heb gehad (een venturi systeem met lambda regeling) waar ik best wat problemen mee heb gehad. Gezien het bouwjaar van jouw auto heb je een DGI (direct gas injection) of zelfs een SGI (sequential gas injection). Aan een G3 valt niks af te stellen, maar wellicht zit er hier of daar een flter. Bel een LPG man op en vraag ernaar. Een echt goeie gasinbouwer? Nieuwenhuijsen in Rijswijk. Cobbenhagenlaan. Haynes heb ik ook. Prima leidraad.
Wel de laatste kopen waar jouw bouwjaar ook in staat. Staat overigens niets in over de full mux uitvoeringen, en hier en daar zijn de gegevens niet up to date. De uitvoeringen met de EW motoren (zoals die van jou en mij) komen er nog wel eens bekaaid af.
Maar deze leidraad is altijd nog beter als de vraagbaak van Olving.
gr.
Cees
20 jaar
Okee, het wordt dus de Haynes. Verder: Ik heb de auto nu 1 week, en vanochtend is er een idioot (een Portugees in een busje, verkeerde combinatie ook) achterop gereden met 80 km/h op de afrit v/d snelweg!!!! Goed begin is het halve werk, zeg maar....
20 jaar
Erwin,
Dat boek waar je het over hebt, is dat alleen leverbaar in het frans of heb je ook ergens een nederlandse versie gevonden?
Hoe is het inmiddels met je auto?
20 jaar
Marco,
HTTP://www.asnbooks.nl
Alles wat je zoekt, maar niet altijd in het Nederlands. Vandaag besteld en betaald, morgen in huis.
gr.
Cees
20 jaar
Marco,
De Haynes manual is in het engels, zie link die ik in een oud bericht gegeven heb. Een nederlandse heb ik nog niet gevonden, je krijgt bij de Haynes wel een vertaalboekje meegeleverd.Ik heb inmiddels ook op asnbooks gekeken. Ook daar hebben ze de Haynes heb ik gezien.
Verder: de auto is weer als nieuw, net echt!
Erwin
20 jaar
Kijk! Mooi dat ie weer rijdt........
Hm, wat ik niet kan vinden in de beschrijving, is of de 406 coupe hierin ook word meegenomen. Kan een van jullie dat mij vertellen? Vlgs mij heeft de coupe een ander type motor........
20 jaar
Marco,
De coupe staat er niet in beschreven. Op de V 6 motor, en de 2.2 motor en de directe benzine inspuiting alsook de HDI motoren na , staan de beschrijvingen erin van de overige ook in de coupe gebruikte motoren. Dus alles van de 1.8 en de 2.0 XU motoren en de 1.8 en 2.0 EW motoren. Wat de rest betreft is alleen de buitenkant afwijkend. Hoe je het dashboard open moet krijgen enz. enz. is voor alle 406-en hetzelfde.
Haynes is het beste handboek wat er is. In Frankrijk kan je ook handboeken kopen in tijdschriftformaat, maar ja dat is voor het gros van ons Hollanders moeilijk te lezen.
gr.
Cees
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar