close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: 97'er 3.0 V6 Coupe - start probleem + soms inhouden tijdens rijd

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

Hallo,

Deze auto gekocht 2 maanden terug, De auto rijd prima, en als hij start dan loopt hij verder prima (houd alleen in bij semi-sportief rijden).

We hebben de laatste periode natuurlijk veel vocht gehad en bij de dealer waar ik hem kocht stond hij in een droge ruimte.
Als ik in de ochtend naar mijn auto loop en de sleutel in stand 2 zet, zie je de lampjes aangaan en het riedeltje aflopen van alle checks (hoorbaar ook!)

Ik typte de code in op het toetsenbord maar lampje ging niet op groen. Na paar keer uit en aan, ging die dan uiteindelijk op groen.
Ik hoorde achterin de brandstof pomp aangaan en ik kon de motor starten. Wat ik eerst dacht dat normaal was, is het lampje op het dashboard dat dan aangaat.

Letop dit is niet van mijn auto!!! maar het gaat om het lampje linksonder, volgens het internet is dit het lampje van "Engine failure".
[img]http://img466.imageshack.us/img466/851/d...[/img]

Ik ben naar een een in peugeot gespecialiseerd garage geweest en deze gaf aan dat het toetsenbordje mogelijk een issue was. Als we de auto unlocked doormiddel van de code dan konden ze hem lostrekken. Daarna 'skipped' hij het controle systeem en ging hij aan zeiden ze zonder deze code systeem.

Afspraak gemaakt en langs gegaan, (Het was superwarm die 2 dagen), code unlocked, lampje ging groen, toetsenbordje losgehaald!.
Motor starte daarna in een keer. Volgende ochtend ook, echter na 2 dagen was het weer raak en start hij niet.

Ik hoorde achter me ook niet de brandstof pomp aanslaan en ook het lampje op het dashboard ging niet aan.
Dit probleem had dus niets met het toetsenbord te maken en ik wil eerst weten wat de mense hier denken voordat ik verder ga met dingen eruit trekken/zinloos vervangen.

---------------------

Kort samen gevat.

[b]Issue 1:[/b]
Koude motor + vochtig weer = slecht starten, paar keer terug naar stand 1 en weer terug naar stand 2, check doorlopen en dan soms springt dat Lampje + brandstofpomp achterin aan en dan kan ik hem zonder problemen starten door naar stand 3 te draaien. Motor draait rond en schiet in 1 keer keurig aan. Als het lampje niet brandt dan draait hij rond maar slaat niet aan!

Heet weer + pal in zon = geen probleem lijkt het, stand 2 en Lampje + brandstofpomp achterin slaan aan en de motor start in 1 keer!

Warme motor + vochtig weer, ik heb hem in de ochtend gestart + stuk mee gereden + uitgezet. 2 uur daarna kan ik hem nog steeds prima in 1 keer starten. Volgende ochtend weer zelfde geneuzel met niet willen starten (Lampje blijft uit + brandstofpomp achterin niet te horen).
Naar mijn inzien is het een vocht issue, maar waar!? kabel/contact dat ff rot is en niet zijn check kan doorlopen en dus niet start!.

[b]Issue 2:[/b]
Tijdens het rijden, merk ik dat hij soms inhoud als ik bijna of vol gas geef omdat ik moet inhalen en/of snel reageren. Lees dat ik dan niet ineens het pendaal vol intrap maar gelijdelijk aan doet. Het zijn echt de toeren ranges tussen de 3500-5000 dag hij dit gedrag vertoond. Kan het zijn bougies? volgens de adminsitratie die bij de auto zat (volledig dealer onderhouden blijkbaar) is het alweer tijdje geleden dat de bougies zijn vervangen. Auto heeft ook een tijdje stilgestaan.


Sorry voor de lap text, maar ik heb al meerdere analyses gehoord en ik twijfel aan de meeste omdat het "klinkt als". Ik heb zelfs al een keer gehoord dat ik de ECU moest vervangen ala 1100 euro... Excuse me?

Groetjes,

Bob

Geplaatst door

Bob1985 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als het lampje links onder brand dan zit er een motor stroing in. die je zou uit moeten lezen.
als je zelf zegt dat hij soms niet op alle cilinders lekker mee doet, het kan zijn dat de bobines niet meer zijn wat het is.
advies is dan wel alle 6bobines tegelijk vv en bougies mee vv

als je laatste acht van chassisnummer geeft kunnen we ook kijken of vanuit peugeot een bericht erover is.

maar lees ook dat je over hebt dat je checks zeg maar niet lopen als je hem op contact zet en dat je na een paar keer dan wel goed op contact staat en dan wel goed start.
dat het starten niet het probleem is maar dat je de auto niet uit slaapstand krijgt en daardoor niet kunt starten, als ik het zo goed lees

Hoi TruckerOwerner,

Ik heb Issue1 even aangepast ivm leesbaarheid + overzicht.
Ja precies, hij wilt niet wakker worden, ik heb een auto gekocht die sprekend op zijn baas lijkt (shit haha).

Als die start, dan loopt die prima op 6 poten, het inhouden is alleen als ik vol gas geef en dan voornamelijk tussen de 3500-5000 toeren. Het is ook geen gestotter, hij houd een beetje in, en dan ineens komt die los en trekt die als een idioot door. (Niet getest bij koude motor en doe ik ook niet!).

Extra toevoeging:
Als het lampje niet aangaat, (motor storing) dan probeer ik hem niet eens te starten want dat doet hij toch niet.
Pas als het lampje van 'storing' aangaat. dan start hij.

Extra toevoeging2:
Chassinummer *Correctie gevonden + gemailed!* Zit bij de voorruit aan de linker kant!

Groetjes,

Bob

Bob1985 0

10 jaar

dus als je op contact zet brand het storingslampje niet altijd direct. na paar keer dan wel.
kan zijn dat dubbelrelais een eigen leven lijdt, dez zet spanning op je motor computer maar ook op je brandstofpomp.
deze willen wel eens problemen geven. maar zo'n wisselvallig storing zijn de moeilijkste om op te lossen.

als ik je verhaal lees lijkt het erop dat je computer geen voeding krijgt als je hem op contact zet.
als hij wel voeding krijgt heb je namelijk ook geen probleem met starten

Letop, warm + droog weer = geen storing.

Hoe kan ik deze desondanks onderzoeken en/of waar moet of kan ik beginnen?

Bob1985 0

10 jaar

wachten tot het regent en koud is

je kan wel bijvoorbeeld kijken naar de dubbelrelais of daar iets geks is te zien.
anders kun je altijd ook naar je hoofdcomputer onder het stuur kijken of deze droog is en geen duidelijk probleem te zien is

zoals gezegd storingen die op bepaalde momenten alleen voordoet zijn de moeilijkste en is hopen dat het net op dat moment voorkomt

ps heb via peugeot uit ook niet direct iets dat je verder kan helpen

Hoi,

Zojuist gecheckt,
> Sleutel in stand 2, alle lampjes checken maar je hoort de brandstof pomp niet aanslaan. pas na een paar keer proberen (sleutel draaien en opnieuw laten checken) schiet die na 5-20 seconden ineens aan en kan ik hem starten.

Het was namelijk maar 2 dagen dat het zo warm + langdurig droog was. sindsdien stoort die het elke ochtend.

Welke dubbel relais bedoeld je precies en waar zit die?

Groet,

Bob

Bob1985 0

10 jaar

Net gekeken en even met de sleutel gedraaid, duurde ongeveer 2-3 minuten (sleutel draaien, 20-25 seconden wachten, dan weer terug naar 1 en weer naar 2).

Na ongeveer 5 pogingen, het lampje ging aan, en ik hoorde de brandstof pomp inschakelen. Ik heb hem toen echter niet gestart. Ben uitgestapt, 5 minuten gewacht, weer unlocked, sleutel erin en naar 2 gedraaid en meteen lampje actief + geluid van dat de brandstof pomp loopt.

Wat voor electronica moet eerst opladen en/of zichzelf de contact schoonbranden?? alvorens deze kan goed werken?
De rest van de boort electronica lijkt het prima te doen (alles gecheckt voor zover ik weet!).

Ik weet dat ik ooit met een oude honda uit 92 een soortgelijk issue had met de brandstofpomp relais, die weigerde te werken als het heel warm was. Van deze heb ik de contacten opnieuw gesoldeerd en het probleem was verholpen. Wat is jullie idee hierover?

Bob1985 0

10 jaar

Werner,

Ik heb een stukje van je mogelijk foutief geinterpreteerd,
[quote=trucker0werner]...lees ook dat je over hebt dat je checks zeg maar niet lopen als je hem op contact zet en dat je na een paar keer dan wel goed op contact staat en dan wel goed start...[/quote]
De checks lopen altijd, enigste welke af en toe niet brand is het airbag lampje (alsof hij hem skipped) maar de rest doet hij dan wel. en je hoort ook altijd dezelfde geluidjes in dezelfde volgorde.
Alleen soms na 5-20 second schiet dat lampje van engine failure aan, en hoor ik de bandstofpomp aanslaan en kan ik de motor zonder problemen starten op dat moment.

Ik ga kijken of de garage waar ik voor dat toetsenbord ben geweest of deze hem ook kan uitlezen. Misschien dat ze wat kunnen zien in het log over dat lampje + geluid van brandstof pomp. wie weet is het wel iets simpels.
Als iemand nog andere ideen heeft om te laten controleren dan hoor ik het graag!

Groetjes,

Bob

Bob1985 0

10 jaar

lampje en brandstofpomp kan zijn dat de dubbelrelais waar ik over had niet goed geactiveerd wordt. hierdoor dat je na een tijdje pas kunt starten.
zou dus even kijken naar de dubbelrelais als ik jouw verhaal zo lees

Vraagje, ik denk dat deze onder het stuur zit bij het paneel met al de zekeringen, maar welke is het ? ik zie er 3 volgens mij. Of zijn het niet die blokjes?

Bob1985 0

10 jaar

zie http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopi...
dan de eerste 2 foto's
lees tevens ook alles door gaat over xantia (zelfde als 406) die niet start en waar deze dubbel relais wordt aangehaald
de boosdoener was stekker op de inlaatspruitstuk

wie weet geld dit bij jouw ook.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.