close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Aandrijfas linksvoor

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

L.S.
Geklapper in het vooronder bij een bocht naar rechts van onze 306 cabrio. Dat zou wel eens een linker aandrijfas kunnen zijn. Het wachten is dus op een zonnige dag. Aandrijfas besteld, gehaald, as vergeleken met nieuwe en zo op het oog hetzelfde, ingebouwd compleet met nieuwe keerring en de bak verwend met nieuwe olie. Welgemoed een proefrit. Het eerste de beste stoplicht met optrekken levert een groot niets op, geen aandrijving meer. Het geluk is met de dommen en ik zie kans om de auto in een gaatje te prikken. Snelle inspectie, een gebroken (nieuwe) aandrijfas, aan de wielzijde. De volgende dag de resten eruitgehaald en als een haas terug naar de leverancier. Dit is een bedrijf dat ook afhankelijk is van derden, maar die mij heeft geholpen aan een andere as in een mooie doos. Er zaten nogal wat kilometers tussen de leverancier en de auto dus het was haasten. Ik heb niet in de winkel gekeken naar de as. Op de plaats van de narigheid dus wel en toen bleek dat de as zelf veel dikker was en dat de homokineet aan de wielzijde niet zo afgerond was als de as die er oorspronkelijk uitkwam. Voor de rest was alles hetzelfde. Lengte was hetzelfde, alles liep naar behoren en geen moer die in een splain geslagen moest worden maar een afdekkapje met segerring. Alles zag er een stuk degelijker uit en dus de zaak gemonteerd. Op verschillende veerstanden gecontroleerd of er speling zat in axiale richting van de as, want ik was bang dat de as misschien te lang was. Ook gekeken of bij extreme stuuruitslag het wiel bleef draaien. Allemaal niets op aan te merken. Alleen toen ik de moer van de as ging aandraaien ging er wat mis. Het wiel zal vast. Het bleek dat de nogal vierkante kop van de aandrijfas vast kwam te zitten in de fusee, wat een geheel is met de veerpoot. Dat viel een beetje tegen. Wij kunnen er natuurlijk van uit gaan dat iedereen het verkeerd doet. Maar zo moeilijk moet dat niet zijn om de juiste aandrijfas te leveren. Dus misschien is hier iets anders aan de hand. Volgens het kenteken kwamen in het computersysteem van de leverancier de juiste gegevens naar voren.

Wat zou hier nu aan de hand kunnen zijn? Ik ben niet de eerste eigenaar, dus er kan van alles aan de auto veranderd zijn.

Ik heb de volgende vragen:

Ik heb geen ABS op de auto, maar ik heb gezien dat aandrijfassen voor ABS een ander nummer hebben. Zou het zo kunnen zijn dat de auto ooit andere veerpoten van een auto met ABS Heeft gekregen? M.a.w. Is een veerppoot met ABS anders dan de normale veerpot?

Is een aandrijfas voor ABS beduidend anders (qua lengte) dan een zonder? Of kan die straffeloos in een auto zonder ABS worden gezet?

Het kan natuurlijk, dat de eerste as verkeerd in elkaar stak, waardoor deze gebroken is en ik beschouw de laatst geleverde aandrijfas als een vergissing, hoewel deze er wel een stuk degelijker uit zag dan de oorspronkelijke. En als deze in de kom van de fusee had gepast had ik daar mijn geld op gezet.

Kan iemand hier wat duidelijkheid over geven? Of gewoon doorgaan met trial and error?

Vriendelijke groet,

Grreeff

Geplaatst door

Greeff (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het verschil in wel of niet ABS zit alleen in de ABS ring die op de as zit , of niet.
Het prijsverschil is maar €10,=(voor de ring).
Verder is het mij ook een raadsel hoe de nieuwe as heeft kunnen breken.
Wat is het kenteken?

mvg,
Hans.

Hans4040 1315
badge vip badge

17 jaar

Hans,

Bedankt voor je snelle reactie. Het kenteken is LG HJ 29. Voor wat betreft het breken denk ik dat er bij de homokineet iets niet goed gezeten heeft, maar het fijne weet ik er niet van. Ik heb hem ook niet opengemaakt. Maandag komt er een nieuwe ronde met nieuwe kansen.

Groet,

Ruud

Greeff 0

17 jaar

Ruud,
wat onder jou auto zou MOETEN zitten is :
aandrijfas compleet Löbro 301836 , tot chassisnummer 07994
aandrijfas compleet Löbro 303240 , vanaf chassisnummer 07995.
of GKN 301838 , maar hiervoor wordt geen chassisnummer opgegeven.

Losse homokineet wielzijde: GKN 303403

Succes.

mvg,
Hans.

Hans4040 1315
badge vip badge

17 jaar

Hans,

Grote klasse deze snelle service. Voor zover je op de doos af kan gaan waar de as inzat, waren beide assen GKN, maar ik heb de nummers niet opgeschreven. Dat andere merk is helemaal nieuw voor mij en wat mij dan weer verwondert is dat dit merk de moeite neemt om twee soorten in te zetten waar het GKN het met 1 doet. Nou ja, in mijn geval hebben ze het wel met 2 verschillende geprobeerd. Waar zou zo'n verschil dan inztten, denk ik dan. De splains moeten hetzelfde zijn, met de lengte kunnen ze ook niet al teveel rommelen of toch een andere veerpoot? Iets groter aan de binnenzijde vd fusee, waardoor er wel zo'n grote homokineet inpast, zoals bij mijn 2e as? Dit begint een filosofisch probleem te worden. Hans ik hou je op de hoogte van mijn verdere ervaringen op dit gebied en nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Greeff 0

17 jaar

Hans,

Het is volbracht. Een nieuwe as, geplaatst en getest. Bij nader inzien bleek het een as van Spidan te zijn, no 21663, gezien de doos kennelijk een onderdeel van GKN. Ik ben uiterst voorzichtig in de weer geweest en eerst de koppeling aan de bakzijde getest hoever deze ingedrukt kon worden. Hier wordt waarschijnlijk de veeruitslag opgenomen. Dat gaf wat problemen. Er zat natuurlijk een klodder vet voor zodat het wat overeding kostte om uiteindelijk de volledige uitslag te krijgen. Ook aan de stuurkant het draaien getest met de volledig stuuruitslag (weliswaar in onbelaste toestand van het voorwiel) en daar zaten toch wat zware punten in bij het ronddraaien. Ik heb mij daar overheen gezet en na e.e.a. afgemonteerd te hebben ben ik heel voorzichtig, met samengeknepen billen een proefrit gaan maken. Dat liep allemaal goed af Inmiddels zijn er weer 220 km bijgekomen en ik denk denk dat alles goed afgelopen is.

Ik ga er daarom van uit dat de eerdere breuk een samenloop van omstandigheden is geweest, hoewel die zware punten in de nieuwe as mij niet aanstaan. Of de stuuruitslag is te groot voor dit type as, of deze as kan niet goed omgaan met deze hoekverdraaing. Kip of het ei dus. Als het weer aan de orde is, probeer ik er een van een ander merk. Ik neem aan, Hans dat je met het chassisnummer tbv de Lobro assen de laatste cijfers bedoelt van het totale nummer.

Ik ga mij nu wijden aan het goed laten draaien van de hydraulische kap. Op de een of andere manier blijft de klep van de ruimte waar de kap uitkomt openstaan als de kap gesloten is. Dat is een beetje een knullig gezicht en geeft geen vertrouwen.
Weet je trouwens of het wel of niet heel zijn van de dunne stofhoes die om de hydraulische cylinder van het stuurhuis zit een APK probleem kan opleveren? Het komt een beetje overeen met de stofhoes van een schokbreker en het lijkt wel een soort geimpregneerde katoen.

In ieder geval, nogmaals bedankt voor je bijdrage.

Met vriendelijke groet,

Ruud Greeff

Greeff 0

17 jaar

hoi, hans bedoelt denk ik niet het chassis nr maar het zg dam nr dit is een fabrikage nr die bij jou auto waarschijnlijk boven op de linker wiel kast staat. ik weet verder dat het een tijdje erg moeilijk is geweest om goed passende assen te krijgen voor een 306. zelfs met het ""laser" onderdelen zoek systeem ging het nog wel eens fout. ik hoop voor je dat het goed blijft!
ps, bij assen waarvan je de moer borgt met een splitpen kun je altijd de homokyneet los verwijderen,bij assen met moeren die je moet inslaan als borging kan dit niet.

r visser 0
badge

17 jaar

R Visser,

Bedankt voor deze bijdrage. Zelfs op de digitale snelweg vliegen wij nog wel eens uit de bocht Het zou plezierig zijn als wij in staat zouden zijn om dit assenprobleem nader te omschrijven. Kijk, ik vind dit natuurlijk niet leuk, maar ik doe het zelf en dat is heel andere koek dan als je het laat doen. Dan is dat heel vervelend. Ik weet ongeveer wat er gebeurt, dus ik schrik daar niet zo van, maar betekent dat nu dat wij toch bij de dealer terecht moeten? Gaat het daar beter? Aandrijfassen voor een Peugeot brengen over het algemeen een glimlach op het gelaat van de onderdelen leverancier. Wij zien u binnenkort terug. Ik zal in ieder geval verslag doen van mijn wedervaardigheden op dit terrein.

Ik ga op zoek naar dat nummer.

Groet,

Ruud Greeff

Greeff 0

17 jaar

R Visser,

Bedankt voor deze bijdrage. Zelfs op de digitale snelweg vliegen wij nog wel eens uit de bocht Het zou plezierig zijn als wij in staat zouden zijn om dit assenprobleem nader te omschrijven. Kijk, ik vind dit natuurlijk niet leuk, maar ik doe het zelf en dat is heel andere koek dan als je het laat doen. Dan is dat heel vervelend. Ik weet ongeveer wat er gebeurt, dus ik schrik daar niet zo van, maar betekent dat nu dat wij toch bij de dealer terecht moeten? Gaat het daar beter? Aandrijfassen voor een Peugeot brengen over het algemeen een glimlach op het gelaat van de onderdelen leverancier. Wij zien u binnenkort terug. Ik zal in ieder geval verslag doen van mijn wedervaardigheden op dit terrein.

Ik ga op zoek naar dat nummer.

Groet,

Ruud Greeff

Greeff 0

17 jaar

greeff,
ik werk zelf bij peugeot en weet dat ze erg hun best doen om een efficient en doelmatig ond zoek systeem te maken/hebben.
het probleem is volgens mij dat automobiles peugeot zijn ond betrekt van div leveranciers zodat de assemblage van voertuigen niet stagneerd als er onverhoopt een tekort aan een bepaald ond is. (er wordt gewerkt via het "just in time"systeem)ze kunnen dan dus terug vallen op een andere leverancier met alle door jou omschreven gevolgen voor de eindgebruiker.
maar niet getreurd, het is toch weer voorelkaar?(en probeer voor deze prijzen maar eens een onderdeel voor een jap te krijgen, lukt je niet!)
gr.

r visser 0
badge

17 jaar

R. Visser,

Excuses voor de late reactie, maar ik was natuurlijk zo tevreden met mijzelf nadat de 306 weer 1000 km zonder geklapper had gereden dat ik er niet aan gedacht had dat er nog iemand zou reageren. Om te beginnen, het was niet mijn bedoeling wie dan ook aan de schandpaal te nagelen. Ik begreep niet dat een as zomaar kon breken en was op zoek naar informatie of dat vaker voorkomt of dat ik gewoon de verkeerde as had gebruikt en ik wilde weten hoe het kon dat ik de tweede keer een foute as had gekregen die niet in de wielpoot paste. Zoals ik al in het begin heb gezegd, was het best mogelijk dat mijn 306 een keer opgefleurd is met onderdelen van een sloopauto. Ik ben immers niet de eerste eigenaar en ik ben nog niet zo bekend met Peugeot, dat ik deze onderdelen met een oogopslag herken. Tja, en dan de prijzen. Dat is natuurlijk andere koek. Ik heb diverse japanners van een respectabele leeftijd en kilometrage gehad, maar heb nog nooit een aandrijfas hoeven te vervangen, zelfs geen rubber. Maar toen ik begon met de diverse ervaringen van Peugeotbezitters te lezen, ligt dat daar toch wat anders.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Groet,

Ruud Greeff

Greeff 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.