Peugeot 309: aandrijfas vervangen

Bouwjaar: 1987

Ik heb een oude peugeot 309, met een 1.3 liter benzinemotortje, waarbij de rechter aandrijf aan vervanging toe is. Ik heb wel een paar beknopte beschrijvingen gevonden hoe dit te doen is, maar heeft iemand een complete beschrijving voor me? En hoeveel zou het ongeveer moeten kosten als ik het laat doen? Ik zag dat een aandrijfas ongeveer 110 euro kost.
Betsaan er eigenlijk ook onderhoudshandleidingen met mooie plaatjes? :)

Groet, Erik

ErikB2864

Geplaatst door ErikB2864 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

hobby-monteur (0), 19 jaar geleden

een complete beschrijving is moeilijk,ik weet niet of je een echte sleutelaar bent,maar het is wel te doen.versnellingsbak aftappen,fuseekogel los,as uitwisselen,zoiets.heb je ook een autovraagbaak?hier staan wel tekeningen en een goede uitleg bij.
als je het laat doen,zou ik eens gaan kijken bij een hobbyist,doen veel voor weinig en meestal nog vakkundig ook.

ErikB2864 (0), 19 jaar geleden

Ik zie dat er geen autovraagbaak is voor een 309. Maar hoe zit het met speciaal gereedschap? Kom ik er met mijn doppenset, schroevendraaiers en tangen?

hobby-monteur (0), 19 jaar geleden

je zult wel iets zwaarder gereedschap nodig zijn,zeker als de boel een beetje vastzit,in he ergste geval moet je de boel zelfs warmstoken denk ik.misschien een zware pijpentang om de fusee los te halen.

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

309 is techinch gelijk aan de 205 dus daar zal vast een vraagbaak van zijn.

Beunhaas (530) PRO, 19 jaar geleden

Helemaal geen probleem:
(Helaas zijn de plaatjes niet te reproduceren)

Peugeot 309 benzine- en dieselmodellen 1986-1993 11. Aandrijfassen 11.2 Aandrijfassen uit- en inbouwen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Tapeind steunlager (linker aandrijfas) 17,5 (1,75)
Centrale naafmoer:
M20 265 (26,5)
M24 320 (32,0)
Moer van fuseekogel 30 (3,0)
Wielbouten 85 (8,5)


Voor het uitbouwen van een aandrijfas is het noodzakelijk:


- de versnellingsbak/transmissie af te tappen;
- aan desbetreffende zijde het wiel te verwijderen;
- aan desbetreffende zijde de fuseekogel los te maken;
- aan desbetreffende zijde de differentieelkeerring te vervangen.


Uitbouwen


- Plaats de auto op een hefbrug.
- Zet de auto aan de voorzijde op bokken.
- Verwijder het wiel en de onderste afdekplaat (indien aanwezig).
- Tap de versnellingsbak/transmissie-olie af.
- Verwijder de borgveer en huls.
- Draai de centrale naafmoer los. Houd hierbij de naaf tegen met behulp van geschikt gereedschap. Druk het rempedaal tijdens het losdraaien van de naafmoer niet in, omdat dan de kans bestaat dat de bevestigingsbouten van de remschijf worden beschadigd.
- Draai de moer van de fuseekogel los. Maak de fuseekogel los met behulp van een kogelboutpers.
- Verwijder bij auto's met ABS de wielsensor.


Linkerzijde
- Draai de moeren van het steunlager (6 in figuur 11.1) los.

Figuur 11.1: Moeren (6) van het steunlager losdraaien



- Draai de bouten een halve omwenteling zodat de excentrische koppen de boring van het lager vrijgeven.
- Draai de voorwielen geheel naar rechts.
- Druk de fusee naar buiten zodat de aandrijfas los komt uit de naaf.
- Schuif de aandrijfas uit het differentieel en schuif de as zijdelings uit het steunlager.


Rechterzijde


- Draai de voorwielen geheel naar links.
- Druk de fusee naar buiten zodat de aandrijfas loskomt uit de naaf.
- Schuif de aandrijfas uit het differentieel en verwijder de as.


Let op! Als de auto moet worden verplaatst, mag deze niet op de wielen worden verreden als de aandrijfassen zijn uitgebouwd, omdat dan de naaflagers kunnen worden beschadigd.

Inbouwen


- Breng een nieuwe keerring aan in het differentieelhuis. Vul de ruimte tussen de lippen van de keerring met vet.
- Bouw de aandrijfas in de omgekeerde volgorde van het uitbouwen in. Breng, voordat de linker aandrijfas wordt aangebracht het beschermgereedschap aan dat samen met de differentieelkeerring wordt geleverd (1 in figuur 11.2). Verwijder het beschermgereedschap nadat de bouten van het steunlager zijn vastgezet.
- Zet alle bouten en moeren met het juiste aanhaalmoment vast. Vervang de Nylstop-moer van de fuseekogel door een nieuwe.
- Vul de versnellingsbak/transmissie met de juiste hoeveelheid en soort olie.


Figuur 11.2: Beschermgereedschap (1) aanbrengen voordat linker aandrijfas wordt aangebracht





ErikB2864 (0), 19 jaar geleden

Kees, hardstikke bedank, hiermee moet ik wel komen. Ik ga even een aandrijfas bestellen, of om de hoek kijken of ze ze hebben :).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum