hoi daar ik ben op zoek naar alle gegevens die nodig zijn om de koppakking van een 309 1.9diesel te doen wie kan mij hier aan helpen bvd mvg richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hier het verhaal over de 306 diesel (identiek blok DJZ)
Peugeot 306 benzine- en dieselmodellen 1993-1995 3. Dieselmotoren 3.4 Cilinderkoppakking vervangen
Aanhaalmomenten Nm (kgf.m)
Cilinderkopbouten:
Atmosferische diesel (XUD9A):
fase 1 20 (3,0)
fase 2 60 (6,0)
fase 3 180° natrekken (dus niet eerst losdraaien)
Turbodiesel (XUD9TE):
fase 1 20 (3,0)
fase 2 60 (6,0)
fase 3 220° natrekken (dus niet eerst losdraaien)
Let op! Natrekken is niet nodig.
Speciaal gereedschap Peugeot
Demontagehefbomen cilinderkop 0.0149
Uitbouwen
- Verwijder de accu en de accubak.
- Tap het koelsysteem af (zie hoofdstuk 4).
- Verwijder het kleppendeksel en de nokkenas (zie paragraaf 3.2).
- Verwijder de distributieriem gedeeltelijk (zie paragraaf 3.3).
- Verwijder de verstuiverleidingen.
- Maak de koelvloeistofslangen, de brandstofleidingen, de bedrading en de kabels los van de cilinderkop.
- Verwijder de V-snaar van de stuurbekrachtiging (indien gemonteerd) en de onderdrukpomp.
- Turbodiesel: Ondersteun de motor met een krik en verwijder de uitslagbegrenzer en de bovenste rechtermotorsteun. Kantel de motor naar voren en breng een blokhout aan zoals aangegeven in figuur 3.8. Verwijder het inlaatspruitstuk (5). Let op! Draai de middelste bout los, maar verwijder hem niet.
- Verwijder het hijsoog (4).
- Zet de moer van de scharnierpen van de spanrol vast en verwijder de bovenste bout.
- Verwijder de bevestigingsbout van de bovenste motorsteun aan de cilinderkop.
Figuur 3.8: Blokhout plaatsen en hijsoog (4) en inlaatspruitstuk (5) verwijderen (zie tekst)
- XUD9A: Verwijder de voorste uitlaatpijp van het uitlaatspruitstuk en verwijder de expansiepot (zie ook figuur 3.16).
- Turbodiesel: Verwijder de drie bouten waarmee de turbocompressor op het uitlaatspruitstuk is bevestigd.
- Draai de tien cilinderkopbouten los in de omgekeerde volgorde van vastzetten (zie figuur 3.12). Let op de onderlegringen.
- Maak de cilinderkop los van het motorblok met behulp van de speciale hefbomen indien deze vast mocht zitten.
- Til de cilinderkop iets op en beweeg de kop naar rechts om het uiteinde van de nokkenas vrij te krijgen. Bescherm de steun van de bypass-slang aan de rechterkant om beschadiging van de kop te voorkomen.
- Verwijder de centreerbus.
Controle
- Maak de pasvlakken schoon, gebruik geen schuurmiddel of schraper, wel een ontvetter.
- Zorg ervoor dat er geen deuken of krassen in de pasvlakken zitten.
- Controleer de vlakheid van de pasvlakken met behulp van voelermaten en een stalen rei (maximale vervorming 0,07 mm). Let op! Zie paragraaf 3.5 indien de cilinderkop moet worden gevlakt.
- Blaas de schroefdraad schoon.
- Meet de cilinderkopboutlengte op. De maximale lengte, vanaf de onderzijde boutkop is:
XUD9A: 121,5 mm
XUD9TE: 146,8 mm
- Vervang de cilinderkopbouten indien deze lengte wordt overschreden.
Wervelkamerhoogte en klepkopdiepte controleren
- Controleer de uitsteekhoogte van de wervelkamers met een meetklok zoals aangegeven in figuur 3.9 (A). Controleer de klepkopdiepte ten opzichte van het cilinderkoppasvlak (B).
Zie voor revisie paragraaf 3.5.
Figuur 3.9: Uitsteekhoogte van de wervelkamers en klepkopdiepte meten
A Uitsteekhoogte maximaal 0-0,03 mm
B Inlaat; maximaal 0,5-1,05 mm
Uitlaat; maximaal 0,9-1,45 mm
Zuigerhoogte controleren
- Meet met een meetklok de hoogte van de zuiger boven het blok (zie figuur 3.10). Deze maat mag niet meer dan 0,12 mm verschillen tussen twee zuigers onderling. De grootste maat die gemeten wordt, bepaalt de dikte van de koppakking, daartoe zijn er merktekens op de pakking aangebracht (zie figuur 3.11).
Figuur 3.10: Uitsteekhoogte van de zuigers bepalen
d Uitsteekhoogte 0,54-0,77 mm; merkteken b met twee inkepingen (zie figuur 3.11)
Uitsteekhoogte 0,77-0,82 mm; merkteken b met drie inkepingen(zie figuur 3.11)
Figuur 3.11: Dikte cilinderkoppakking bepalen
XUD9A:
a géén merkteken
b 2 inkepingen = 1,61 mm
3 inkepingen = 1,73 mm
XUD9TE:
a 3 inkepingen
b 2 inkepingen = 1,54 mm
3 inkepingen = 1,64 mm
Inbouwen
- Ga na of de nokkenas in de juiste stand staat. Breng de distributieriemwielafstelbout aan.
- Maak de plaats voor de cilinderkopbouten droog en vetvrij.
- Als de motorafstelling in orde is, moet de BDP-pen in het vliegwiel worden aangebracht (zie figuur 3.6).
- Breng de centreerbus aan in het blok.
- Leg de droge cilinderkoppakking neer.
- Laat de cilinderkop op het blok zakken.
- Smeer de draad van de cilinderkopbouten en de onderkant van de kop van de bouten in met molybdeendisulfide-vet (Molykote G-Rapid plus). Gebruik nieuwe onderlegringen met de bolle kant naar boven.
- Zet de cilinderkopbouten volgens voorschrift in fasen vast in de volgorde aangegeven in figuur 3.12.
De rest van het inbouwen gaat in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Controleer de klepspeling, stel deze zonodig af.
Figuur 3.12: Aanhaalvolgorde van de cilinderkopbouten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar