Peugeot 106: AANHAALMOMENT VOOR KOPBOUTEN

Bouwjaar: 1992

HALLO,

IK HEB DE KOP VAN MIJN PEOGEOT LEK EN DIE IS NU GEVLAKT EN HIJ MOET ER DUS NU WEER OP, MAAR IK WEET NIET HET JUISTE AANHAAL MOMENT VOOR DE NIEUWE KOPBOUTEN. HET IS EEN 106 XSi MET EEN ALUMINIUM KOP EN EEN STALEN ONDERBLOK. WETEN JULLIE HET JUISTE AANHAALMOMENT MISSCHIEN??
ALVAST BEDANKT VOOR HET ANTWOORD HIEROP.
GROETEN KLAAS.

ballyracing

Geplaatst door ballyracing (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Beunhaas (520) PRO, 18 jaar geleden

1-CAPSLOCK AFZETTEN

2-HET MODEL BLIK IS NIET RELEVANT, HET MOTORTYPE WEL

3-INDIEN U REAGEERT ZONDER CAPS, KRIJGT U VAN MIJ DE JUISTE WAARDEN

ballyracing (0), 18 jaar geleden

hallo, weet jij de juiste waarden om de kop van deze 106 xsi goed vast te zetten? ik zit met smart te wachten op antwoord.
groetjes klaas

Beunhaas (520) PRO, 18 jaar geleden

Peugeot 106 benzine- en dieselmodellen 1991-1994 2. Benzinemotoren 2.4 Cilinderkoppakking vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Cilinderkopbouten (ingesmeerd met Molykote G Rapid)
Aluminium motorblok:


fase 1 20 (2,0)
fase 2 +240°

Gietijzeren motorblok (motorcode (TU3FJ2):


fase 1 20 (2,0)
fase 2 +120°
fase 3 +120°


Speciaal gereedschap


Cilinderbusklemmen/bouten (-).0132 A1Z/A3Z
Hefbomen (-).0153 Q




- Maak de accukabels los.
- Tap het koelsysteem af.
- Verwijder de distributieriem als beschreven in paragraaf 2.3.
- Verwijder het complete luchtfilter en verwijder de bout waarmee de oliepeilstokhouder is bevestigd.
- Maak de elektrische bedrading, de slangen en de kabels los en leg deze opzij.
- Maak de BDP-sensor los van de steun (figuur 2.5).


Figuur 2.5: BDP-sensor van steun losmaken



- Maak de uitlaatpijp los bij het uitlaatspruitstuk en bij het koppelingshuis.
- Verwijder het kleppendeksel, de twee afstandsstukken en de spatplaat.
- Draai de cilinderkopbouten in de omgekeerde aanhaalvolgorde los (zie ook figuur 2.8).
- Verwijder de cilinderkop en de pakking. Gebruik voor het verwijderen van de cilinderkop twee hefbomen (figuur 2.6).
- Zet de cilinderbussen vast met cilinderbusklemmen (figuur 2.7, niet van toepassing op TU3FJ2-motor).


Figuur 2.6: Cilinderkop verwijderen met behulp van hefbomen (4)

Figuur 2.7: Cilinderbussen vastzetten met cilinderbusklemmen (1 en 2, niet van toepassing op TU3FJ2-motor zonder cilinderbussen)



- Reinig de pakkingpasvlakken met een oplosmiddel, gebruik geen scherpe of schurende voorwerpen. De pasvlakken mogen geen putten of groeven vertonen.
- Controleer de vlakheid van de cilinderkop, maximumvervorming 0,05 mm. Laat de cilinderkop zonodig vlakken.
- Verwijder de cilinderbusklemmen. Reinig het schroefdraad in het motorblok met een tapeind M10 x 150. Controleer of de twee centreerbussen aanwezig zijn en breng een nieuwe koppakking aan. De inscriptie van de fabrikant moet naar boven wijzen.
- Breng de cilinderkop aan.
- Smeer de cilinderkopbouten in met Molykote G Rapid en draai de cilinderkopbouten in de juiste aanhaalvolgorde (figuur 2.8) in drie fasen vast.
- Breng de distributieriem aan en span deze zoals beschreven in paragraaf 2.3.
- Stel de klepspeling af, zie paragraaf 2.2.
- Breng de overige onderdelen aan in de omgekeerde volgorde van verwijderen.
- Vul en ontlucht het koelsysteem.


Figuur 2.8: Aanhaalvolgorde cilinderkopbouten


ivo4682 (0), 18 jaar geleden

Dit klopt helemaal wat ie hier neer zet succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.