auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 407: Aanjager airco aarzelt

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: RFJ, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Hallo,

Het is me de laatste tijd al een paar keer overkomen dat de aanjager van mijn airco/verwarming even aanslaat en dan weer langzaam uit gaat. Als ik aan het knopje draai om de ventilator handmatig te bedienen, dan gaat hij even aan, maar zakt dan weer weg. En op de duur reageert hij helemaal niet meer. Maar als ik het contact uit zet en even later weer aan, dan werkt het weer een tijdje normaal.
Wat kan dit zijn? Heeft iemand een idee of suggestie? Heb nog geen foutcodes uitgelezen. Mijn VIN eindigt op: 21590570
Alvast bedankt voor reacties!

Groeten,
Fred.

Geplaatst door

freja407 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Airco druk te laag, waardoor de beveiliging de airco compressor uit schakelt.
Druk controleren en of opnieuw afvullen.
Gr jw

j@n-willem 0
badge

5 jaar

Bedankt voor de tip, Jan-Willem! Ik ga het laten nakijken.

Groet,
Fred.

freja407 0

5 jaar

Voordat ik mijn airco ga laten nakijken heb ik nog een aanvullende vraag: als de druk in mijn airco-systeem invloed heeft op het al dan niet draaien van de kachelventilator, is er dan niet ergens een sensor die ook uitgelezen kan worden? Moet er dan niet een foutmelding uitgelezen kunnen worden? Overigens vind ik het wel vreemd dat als mijn airco niet in top-conditie is, dat ik dan ook geen warme lucht heb in mijn auto omdat de ventilator dan niet mag draaien. Is dat wel oké?
Bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Fred.

freja407 0

5 jaar

Heb je de stekker op de kachelventilator al eens gecontroleerd op ingebrande contacten?

hans4074 0
badge

5 jaar

Hans, het langzaam uit gaan van de ventilator klinkt heel gecontroleerd, dus het lijkt me geen kwestie van slecht contact. Soms doet hij het 'normaal' . Maar ik kan wel een keer kijken. Hoe kom ik daar bij?

freja407 0

5 jaar

Zojuist even op servicbox gekeken op chasisnummer. Er is een service mededeling over slechte ontwaseming in combi met de aanjager. In dat geval zou het opgelost zijn met een software update van de BSI.

hans4074 0
badge

5 jaar

Update. Net naar de Peugeot-dealer geweest om mijn BSI te laten updaten. Blijkbaar niet helemaal risicoloos, maar hij heeft het doorstaan. Was in een half uurtje gebeurt. Had een filmpje gezien op YouTube waar het toch bijna een uur duurde, dus de vraag is of deze zo snel was of dat een update niet nodig bleek. Het heeft het 'probleem' overigens niet verholpen en volgens de monteur loopt de aanjager zwaar. Was mij niet zo opgevallen, maar ik weet niet hoe hij normaal moet klinken. Als hij voluit staat (wat wel kan dus) blaast hij volop en hoor ik alleen luchtgeruis.
Wel al een duidelijker beeld van het 'probleem' gekregen ondertussen. Ontwasemstand werkt meestal gewoon wel, dan blaast hij lekker. Zet ik hem op AUTO, dan blaast hij ook (meestal zacht); draai ik dan aan het fan-knopje, dan blaast hij even voluit en valt dan even later weg. Even wachten, dan spontaan weer blazen en dan valt hij weer weg. En dat een paar keer achter elkaar, dan verder stilte. Zet ik hem weer in Ontwasemen, dan na enige tijd begint hij weer te blazen. Meestal.
Volgens de dealer zijn er meerdere oorzaken mogelijk; zo kan het ook aan een weigerachtige kachelklep liggen. Gevreesd en ingewikkeld probleem, moet het hele dashboard eruit (daarom eerst de software-optie maar geprobeerd). Ik hoor wel kleppen kraken onder het dashboard bij het omschakelen van de ene stand naar de andere, ik weet niet of dat goed of slecht nieuws is.
Zolang hij niet weigert bij extreme kou valt er mee te leven. Wel vreemd dat hij op AUTO niet blijft blazen.

Iemand misschien nog een suggestie of oplossingsrichting? Anders laat ik het hier bij voorlopig, totdat het echt irritant wordt.
Alvast bedankt weer!

Gr. Fred.

freja407 0

5 jaar

Misschien is het wel normaal dat hij op auto stand stopt met draaien..?
Afhankelijk van temperatuursensoren draaid de fan wel of niet...
De ontwasemstand is niet van sensoren afhankelijk...

Hans4040 1435
badge vip badge

5 jaar

Hallo Hans,

Nee, maar als ik AUTO uitschakel door aan het Fan-knopje te draaien (op het moment dat ik dat doe, schakelt AUTO uit), dan gaat de fan draaien en hoe meer ik aan het knopje draai, hoe harder hij gaat. Tenminste: als hij niet na 2 seconden weer stopt, zoals eerder beschreven. Van de zomer was het probleem niet (toen ik hem net gekocht had), maar het lijkt erop, nu dat buitentemperatuur lager is dan de kacheltemperatuur (en hij dus moet gaan verwarmen in plaats van koelen met de airco), dat hij problemen heeft om op toeren te blijven (zie beschrijving eerder). Alsof iets hem 'terug fluit'.

freja407 0

5 jaar

Is n i et je regel weerstand defect? Volgens mij zit deze nog net voor de kachel motor van die soort sprieten,
Hij was toch bij de dealer? Konden ze toch ook checken, of dat van toepassing is. Of heeft men dat uitgesloten,

j@n-willem 0
badge

5 jaar

Hallo,
Nog een update. ik heb gemerkt dat als ik het fan-knopje langzaam opdraai, dat de fan gewoon volgt. Alleen als hij de hoogste stand bereikt gaat hij dat vreemde gedrag vertonen. dus als ik 'wild' aan het knopje draai, gaat hij meteen naar de hoogste stand, vandaar dat het elke keer terug keerde. Wat mij betreft valt hier mee te leven; het blijft een Franse auto :-). Airco laat ik in het voorjaar wel bijvullen en testen.
Verder: iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga deze sluiten als 'opgelost'.

Groeten,
Fred.

freja407 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.