Hallo mede-sleutelaars,
Ik ben in het bezit van een Peugeot 206 bwjr=2000.
Auto heeft een automatische climat control.
Er is een probleempje met de aanjager van de verwarming.
De aanjager doet het na het starten vrijwel nooit en na een poosje gaat deze plotseling toch aan.
De stand van de snelheid maakt geen verschil.
Het systeem heeft geen kachelweerstand, er zit een elektronische module in de aanjager die wordt aangestuurd vanuit de climat control.
De aanjager is vervangen door een nieuwe, omdat de verdenking richting deze elektronica in de aanjager ging.
Echter met deze nieuwe aanjager hetzelfde probleem, zucht.
Inmiddels naar de schema's gekeken, er zit niet veel tussen climat control en aanjager dat deze storing kan veroorzaken....
Volgende stap zou zijn een ander climat control paneel.
Voordat ik (weer) iets ga vervangen dat het probleem niet oplost, toch maar even checken op dit forum.
Heeft iemand hetzelfde eerder gehad? Zie ik iets over het hoofd?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb het 1x gehad. Achterkant van het paneel was toen weggefikt. Je zou het paneel er eens uit kunnen halen om te bekijken.
Hallo Citrogek,
Bedankt voor de suggestie.
De connectoren en print zien er goed uit.
Ik had het paneel al open gemaakt maar er is geen zichtbaar probleem.
Er zitten geen dikke kabels aan dit "Automatic Climatcontrol"-paneel, vermogen wordt gestuurd bij de aanjager zelf en de stekkers/contacten daar zien er netjes schoon uit.
6 jaar
Heb een schema bijgevoegd. Volgens dit schema is er wel een kachelweerstand. Heb je misschien een kenteken? Dan kan ik even wat verder kijken.
Excuus, heb de motor gezien. Dan zou ik toch eens goed naar je contactslot kijken. Dit is eigenlijk het enige wat er nog tussen zit.
reactie 15u36 op schema: Dit is een bedieningspaneel met 4-standen schakelaar.
Het gaat in mijn uitvoering om een 8-standen elektronische climat control.
Ja klopt. Het bedieningspaneel gaat wel aan en alle overige functies werken correct.
Ik zal eens proberen te meten of alle geschakelde spanningen direct aanwezig zijn.
Zekeringen zijn goed, anders kan ie t ook niet spontaan WEL gaan doen. Er zitten verder ook geen relais tussen daarom dat ik er van uit ging dat de storing in de aanjagermodule zou zitten. Nu lijkt t toch anders.
Ik ga vandaag of morgen een poging doen om spanningen te meten. Ik kom er toch al zo lekker bij onder dat dashboard, NOT.
Maar ja zal toch even moeten.
6 jaar
Spanningen gemeten.
De connectoren naar boven gevoerd naast het klokje, kabels zijn net lang genoeg.
De dunne witte draad aan de blower komt van het climat control panel. Afhankelijk van de ingestelde blower snelheid komt hier een spanning van ±1V voor lage snelheid en ±5V voor hoge snelheid. Dit lijkt dus te werken.
Maar er komt geen 12V op de dikke rode draad naar de blower.
Deze draad komt van de zekeringkast, vanaf zekering F40.
F40 is de zekering helemaal rechts boven, links naast een dikke rode draad.
Hier heb ik ook geen spanning, deze dikke rode draad, rechts boven komt direct vanaf het contactslot. Na wiebelen met sleutel contactslot en kabels aan achterzijde contactslot is de spanning er wel en draait de blower. Bingo!
De spanning naar de blower zit op het "Ignition-ON" direct vanaf het contactslot.
Kabelboompje vanaf achterkant contactslot is los te vervangen, originele sleutel blijft.
Deze kerel laat zie hoe je dit vervangt:
https://www.youtube.com/watch?v=ADsd9Loi...
Oorzaak gevonden, probleem (wordt) opgelost.
Citrogek bedankt voor het meedenken/zoeken!
6 jaar
welke zekering is van de sigaretten aansteker ?
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar