Deze week sloeg mijn 206 af voor het stoplicht (gebeurde af en toe vaker) en startte wel maar sloeg niet meer aan. De 206 aan de kant geduwd en enige tijd gewacht. Vervolg starten...1 seconde lopen en weer afslaan (zonder gas geven, doet met gas geven niets)
Thuis de accu min pool losgemaakt, gewacht, weer aangesloten, gewacht, op contact gezet (en gewacht) daarna gestart loopt nog steeds (zonder gas geven 1 seconde). Ik kan niet naar de garage rijden en laten uitlezen. Heeft iemand een grandioos idee of tip wat te doen? Héél graag !! Groet Hans
Attentie: bij proberen starten komt er een 'hard' ping geluid (uit computer?) uit dashboard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt een beetje op een probleem met de krukas positie sensor.
Maar een probleem met de sleutel herkenning is ook niet uit te sluiten en misschien heb je wel beide.
Heb je de reservesleutel al geprobeerd? Wat doet het controlelampje van de sleutel herkenning?
Gaat die uit vrij snel na het op contact zetten?
Ik heb maar 1 sleutel en bij het starten geven (alle?) lampjes licht en gaan snel weer uit (behalve 2 x rood rechts ik denk olie en ... maar bij draaiende starter gaan ze ook uit ) kortom bij startende motor is alles uit.
Ik weet dus niet wat het sleutelherkenning lampje is, maar loopt die dan wel 1 seconde?
Bedankt voor je reactie (alvast)
6 jaar
Bij het ene merk slaat de motor niet aan en bij andere merken (of ander merk motor-computer) slaat de motor aan voor 1 a 2 seconde
Kennelijk heeft de 206 geen controlelampje voor de sleutelherkenning. Ik was mijn Saxo gewend, die had dat wel.
Bij jou zou een melding moeten komen op het display in het midden van de console als er een probleem is.
Blijft over de verdenking tegen de krukas positie sensor.
De 2 rode lampjes zullen wel olie en accu zijn.
Instruktieboekje kun je hier downloaden: https://www.peugeot.nl/instructieboek/
Hallo techneuten,
Ik ben nu een paar dagen aan het zoeken maar slechts klein beetje verder. Telefonische hulp van Peugeot - garage en vakgarage is niet/moeizaam te krijgen, dus probeer ik het hier nog eens.
Inmiddels vastgesteld dat de benzinepomp niet wordt geactiveerd behalve bij 'start'. Hij loopt dus als je start 2 seconden, dit na 15min weer...etc. De crashknop/botsknob kan ik echt niet vinden (206 1.4 van 30-05-2002, laatste 8 cijfers ver.nummer: 42480868).
Ik heb wel de 'draad' boom in het gootje naast de distributie gevonden en bekeken (nog niet eruit gehaald), kan ik morgen doen als het droog is.
Wie kan me een stapje verder helpen?
6 jaar
Misschien kom ik met een hele domme vraag? Zit er wel genoeg brandstof in de tank? Het komt voor dat de brandstofmeter onjuist aangeeft (Hier is een Peugeot mededeling over), en dat jij in de veronderstelling bent dat er voldoende brandstof in de tank zit, afgaande op de meter, maar dat de tank (nagenoeg) leeg is.
Hoi Hans, het controle lampje brandt bij op contact zetten en gaat na 2 seconden uit. Heb geen verkeerde ervaring met de werking van het lampje (blijft normaal branden bij te weinig benzine) maar ik ga voor alle zekerheid morgen even een (kleine) jerrycan benzine halen is de moeite waard dit als probleem uit te sluiten.
Hoewel ik het dan raar vindt dat de benzinepomp geen stroom krijgt (?). Bedankt voor je tip.
6 jaar
Ga eerst maar eens even een jerrycan benzine halen, want je twijfelt ;-)
De bots-schakelaar zul je op jou auto niet vinden volgens het schema. Als je de auto op contact zet, zal de pomp eerst een 2 tal seconden werken om het brandstofsysteem op druk te zetten. Daarna......tijdens het starten, neemt de BDP sensor het over.
Nou twijfelen.....eigenlijk niet hoor maar uitsluiten van dingen is ook een manier op het 'PROBLEEM' te vinden. En benzine halen vind ik een betere tip dan de vak-garage --> distributie riem kapot meneer... ja maar hij loopt 1/2 seconden normaal...oh nee, dan is het de bots-schakelaar.... die er dus niet opzit pfffff.
Vind het zonde zo'n leuke Peu 206 naar de sloop te doen voor mogelijk iets kleins. Ik laat morgen weten hoe hij reageert op (meer) benzine !
6 jaar
Kwam via de zoekfunctie op een topic waar Rene Roolvink nog een tip geeft:
https://www.problemcar.nl/nl/particulier...
Djw, ik ga even lezen!
6 jaar
Brandt het gele motorlampje op het dashboard (voorbeeld, zie foto)? Ik zou dan toch echt eens een OBD-lezertje erop zetten en uitlezen. Basis-motorstoringen kun je met elke generieke OBD-lezer uitlezen. Dat scheelt een hoop giswerk.
Om de rest van de gehele auto uit te lezen zul je de Lexia (uitleeshardware) met Peugeot Planet (uitleessoftware) of een (veel) duurdere generieke scanner moeten hebben. Maar volgens mij gaat het hier om een motorstoring die in de basis dus met generieke scanners uitgelezen kan worden.
Mocht je uit de buurt van Alkmaar komen, meld je dan, ik kan dan wel even langskomen om 'm uit te lezen met scanapparatuur als je wil.
6 jaar
Hoi Werner, het gele motorlampje brandt bij het op contact zetten, bij het starten (en heel kort lopen) gaat het lampje uit (net als alle andere controle lampjes). Helaas woon ik niet in de buurt van Alkmaar maar in Oss, jammer maar hartelijk dank voor het aanbod en je advies/beoordeling! Morgen verder zoeken, groet Hans
6 jaar
@hv02 Ok, er lijkt dan geen fout opgeslagen te zijn. Jammer...
Het vereist een beetje een getraind oor, maar een motor kan op verschillende manier uitvallen en daar zijn eigen typerend geluid bij maken. Hij kan twee seconden "normaal" draaien en dan in één klap uitvallen, óf hij kan van start af aan een halve seconde goed-, maar al snel steeds beroerder lopen en binnen twee seconden is dat zo verergerd dat hij stil komen te vallen.
Gevalletje één kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een versleten contactslot dat hapert en geval twee kan veroorzaakt worden door een katalysator die vol zit. Beide veroorzaken géén motorstoringslampje op je dashboard dus maken het oplossen van het probleem een beetje moeilijker.
Welke manier van doodgaan is op je tweenulzes van toepassing? ;-)
Verder zeg je hierboven: "Inmiddels vastgesteld dat de benzinepomp niet wordt geactiveerd behalve bij 'start'. Hij loopt dus als je start 2 seconden, dit na 15min weer...etc. " Ik snap die 15 minuten niet. Wil hij 15 minuten lang niet starten? (ja, dat is dan wel een belangrijke clue). Of schrijf je dat omdat je het na (bijv) 15 minuten weer probeerde?
6 jaar
Beste luitjes, bedankt voor het meedenken en tips....het raadsel is opgelost voor 9,65€...en dankzij de GOUDEN tip van Hans4074....(denk dat hij voluit Hans Klok heet) .....
vanmiddag op de fiets een 5,5 liter jerrycan benzine gehaald ....in de 206 gegooid (met weinig vertrouwen van mijn kant) ...even naar de directrice gekeken die een 'kruis teken' maakte...toen gestart en...jaaaaaaaaaaa hij bleef gewoon lopen ik zeg unbelievable maar ik heb mijn 206 weer terug :-))
Hans de tip (en het schrijven van Peugeot) kloppen, de verklikker (lampje) doet het gewoon maar de tank was dus gewoon leeg .....
Stond als 68+ ouwe veteraan gewoon voor joker (geen punt, m'n humeur is top!) maar heel groot compliment aan Hans4074 en alle anderen die meegedacht/gereageerd hebben!!
Groet Hans1950
6 jaar
Hardop gelachen. Fantastisch! Heerlijk dat het opgelost is. Bedankt voor je leuke update ook! Top!
6 jaar
:-) mooi verhaal en sportief gereageerd. Blij dat ik je zo simpel heb kunnen helpen. Je bent niet de eerste.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar