Het betreft een restyle 607 met 3.0 V6 benzinemotor en, natuurlijk, automatische temperatuurregeling (gescheiden links/rechts). De aanjager/blower laat het volgende gedrag zien: het toerental van de motor zakt plotseling terug, is niet constant, draait soms helemaal niet en soms wel op een laag constant toerental. Dit gebeurt dus ook wanneer de blower manueel bediend wordt!
Vroeger werd het toerental van de aanjager bijvoorbeeld altijd (bijna) maximaal aangestuurd zodra je de knop voor voorruitontwaseming indrukte. Dit duurde dan een paar minuten, de ruit was dan ook perfekt condensvrij. Nu hoor ik de motor een paar seconden lopen en dan zakt ie al terug naar bijna 0. Tijdens een lange rit neemt het toerental dan vervolgens wel iets toe. De aanjager draait dus nog wel. Schakel ik dan over op manuele bediening en kies ik het hoogste blowermotortoerental, dan doet ie dat ook maar een paar seconden (dan even niets, dan weer even een lager toerental, enz.).
Temperatuurregeling is OK, airco is goed gevuld en werkt ook goed, probleem is er met en zonder ingeschakelde airco, uitstroomrichtingen werken allemaal, geen foutcodes.
Kan dit toch de aanjagermotor zelf zijn? Heeft zo'n 607 een soort weerstandenblok voor de aanjager, die me dan iets logischer lijkt als boosdoener? Waar zitten deze onderdelen, zijn ze makkelijk te vervangen? Heeft iemand een beschrijving van te meten signalen, lokaties van (tussen)connectoren, en in- en uitbouwinstructies? Komt het vaker voor?
Welke onderdeelnummers betreft het (ik kan op Service Box kijken)?
De auto heeft wel ruim 240.000km gereden; is het verstandig beide onderdelen te vervangen? De auto is verder helemaal probleemloos, echt super.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vermoed dat de kachelweerstand de boosdoener is. Bij mij al eens geheel stuk geweest bij de 607 uit 2004.
De weerstand en de motor kan je onder het dashbordkastje vinden. Vrij eenvoudig om de weerstand uit te bouwen (vergeleken een megane). Let wel, de weerstand is geen echte weerstand maar een aansturingsunit. Deze zit met zn koellichaam in de luchtweg van de blower (i.v.m. koeling van de elektronica).
Weerstand geprobeerd van een andere 607: maakt geen verschil. Nieuwe blowermotor gemonteerd: probleem opgelost.
Voor nu tenminste, want de oude blowermotor was nat geworden door airco-vloeistof. Dus nu is dat aan de beurt om te voorkomen dat deze aanjagermotor ook weer verzuipt.
Hoop op een lekke afdichting; met een kapotte verdamper of gescheurde leiding ben je verder van huis :-(
11 jaar
Hoezo airco vloeistof ? olie ?
Weerstand is vervangen, probleem opgelost.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar