close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 607: emissiekontrole systeem

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2HDI136

Mijn auto (607 2HDI136) heeft 170000km op de teller. Een drietal keren heeft er zich in 't verleden een melding voorgedaan "storing in het emissiesysteem" maar telkenmale heeft zich dat spontaan hersteld. Maar dat heeft uiteraard te maken met de roetfilter daar kan ik niet onderuit.
Nu rijd ik al enkele dagen rond met hetzelfde fenomeen (waarbij tevens het MIL-lampje op het dashboard brand).En het hersteld zich niet.
Heeft iemand daar ervaring mee? Graag wil ik dat horen. Het valt op dat ik (nog geen?!) uitstoot van zwarte rook krijg. Vraag is dus: zou de roetfilter stilaan einde life zitten? of kan het de druksenoren of temperatuur sensor zijn?
Met dank
Werner

Geplaatst door

peugeotfan (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het zou kunnen dat op jouw auto het zogenaamde "eolys'' systeem zit, dat systeem voegt een additief toe aan de brandstof.
Dat additief zorgt ervoor dat je dpf (roet) filter gereinigd word. bij iedere tankbeurt wordt een kleine hoeveelheid additief vanuit een extra tankje overgepompt naar je brandstoftank.
Ik zou even bij een garagist navragen of dit systeem daadwerkelijk op je auto zit want ik weet zo uit mijn hoofd niet vanaf welk bouwjaar peugeot dit systeem toepast op haar diesels.

Als het systeem op je auto aanwezig is kan het zijn dat het tankje leeg is en moet het gevuld/vervangen worden.
Waarschuwing: doe dit NOOIT zelf! het additief is vreselijk gemeen spul en daar wil je niet mee in aanraking komen, en na vervanging/vulling moet het systeem toch op de hoogte worden gebracht van de nieuwe hoeveelheid aditief in het tankje en dat kan je ook niet zomaar even zelf doen.
De levensduur van een vol tankje additief is ongeveer 60.000km

Bedankt voor deze reactie Peter, maar ik kan u zeggen dat het additief Eolys preventief is bijgevuld zo'n 20000km geleden,bij de dealer. Ik vrees voor het einde van de roetfilter maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijke pannes zoals de druksensoren of de temperatuur sensor. En dat maakt het moeilijk al of niet drastisch over te gaan tot vernieuwen van de roetfilter. Dat terwijl het "goede" is dat ik nog steeds propere uitlaatgas heb. Ik ben een fervente doe-het-zelver maar ik kan de keuze niet maken.

peugeotfan 0

11 jaar

Laat je toch eerst de foutcode(s) uitlezen? Dan weet je meer.

oldford 0
badge

11 jaar

Och ja,was ik in mijn betoog steeds vergeten zeggen:mijn scanner resultaten zegt mij: foutcode 0470 en dit betekend "differentiel exhaust pressure signal"
Wat nu?

peugeotfan 0

11 jaar

De betreffende druksensor controleren inclusief de aansluitingen.
Kun je de druk uitlezen?

oldford 0
badge

11 jaar

De juiste benaming is drukverschilsensor en deze sensor meet het drukverschil tussen voor-en achterzijde van het roetfilter, oftewel de doorstroming, dan wel verstopping. P0470 duidt dus op een fout van/aan de drukverschilsensor.

hans4074 0
badge

11 jaar

misschien leiding/slangen van sensor naar roetmeter vervuild/lek?

antoonio 60

11 jaar

Het hoeft niet per definitie zo te zijn dat het filter verstopt zit, het kan inderdaad ook zijn dat het signaal van de sensor niet goed is.
Bij dergelijke storingen gaat de auto ook meteen meldingen geven of zelfs in noodloop.

Bedankt allemaal. Het probleem is verholpen. Ik heb de verschildruksensor vervangen.(met veel aarzeling zoals ge wel kunt denken). En nee de druk zelf kon ik niet uitlezen. Een kleein doosje waaraan twee darmpjes komende van het roetfilter zijn aangesloten. Kostprijs 49Euro. Ik ben blij dat het roetfilter zelf dus nog niet aan de beurt is. (170000km)

peugeotfan 0

11 jaar

eind goed , al goed!

ik heb een peugeot 607 v6 2001 mijn vrouw is met pech blijven staan de anwb is gekomen heeft computer aangesloten en gezegd dat de auto op 5 cylinders loopt volgens computer zit de storing bij cylinder5 wat kan de storing zijn?

robertus65 0

11 jaar

Robert, je kunt beter een eigen topic beginnen. Een benzine? V6 is wat anders dan een diesel.

De storing? Kan vrij veel zijn, maar dat ligt ook een beetje aan de exacte foutmelding (nummer).
Van een defecte bougie/bobine tot ergens een lekkage of een defecte sensor.

oldford 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.