close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: aanjager/kachelweerstand

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

hallo allemaal,

Ik heb problemen met de aanjager deze wil niet draaien. Ik heb de oude vervangenen omdat deze al niet meer zo soepel draaide zoals het hoorde. Inmiddels een tweedehandse gekocht, en vervolgens gecontroleerd op de accu en hij draaide gewoon goed. Ook gaf de connector van de aanjager aan dat er stroom aanwezig is. Maar eenmaal aan gesloten draaide deze wederom ook weer niet. Wie weet wat het probleem zou kunnen wezen?? Ik denk zelf dat de kachelweerstand kapot is. Kan ik deze zelf makkelijk vervangen en hoe dan en wat zijn ongeveer de kosten hiervan.

met vriendelijke groet,
Hans
Groningen

Geplaatst door

ronan (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hans, als je aanjager er uit is kan je bij de weerstand, deze zit in de buis die de buitenlucht aanzuigt. Als je door het gat van de aanjager naarboven kijkt zie je hem zitten. Is een bajonet sluiting.

Ik ga er van uit dat er geen airco op de auto zit want dan is het anders.

De weerstand kost ongeveer 12 euro incl.

Hou je ons op de hoogte ?

Succes, pt nieker

Bedankt voor je snelle antwoord peugeotje.

De aanjager zit toch onder het dashbordkastje ?? En deel je mijn mening dan ook dat waarschijnlijk de kachelweerstand kapot is. Ik zat ook nog aan de aanjagermodule te denken namelijk. Ik hou je zeker op de hoogte!!

ronan 0

16 jaar

Oja, inderdaad geen airco. Verder goede auto starten en lopen. Ik moet wel helemaal onderste boven liggen met een lamp neem ik aan. Zit die weerstand nog ergens aan vast bedrading of iets dergelijks.

ronan 0

16 jaar

Een aanjagermodule heeft ie niet. Er zit nog een stekker aan de weerstand.

306 cabrio 0
badge

16 jaar

Ik dacht dat je wist waar de aanjager zat omdat je die al vervangen had. Aanjager zit idd onderdashbordkastje naast de middenconsole . Bekledingsplaatje weghalen en 3 schroeven los en stekker los, dan heb je hem er uit. Je moet dan helemaal onderste boven liggen om hem te kunnen zien. Eerst kijken en dan op de tast los draaien.(kwartslag) Langs boven kan het ook hoor maar dan moet de plastic paravan er uit onder de voorruit en een steun.

succes.

PT nieker

Hoi peugeotje klopt ook de aanjager heb ik er ook uitgehaald en vervangen, maar ik wilde even zeker weten dat we het over dezelfde hadden. Ik heb dashbordkastje ervoor gesloopt. Maar als ik het goed begruip zit de kachelweerstand in de ruimte van de aanjager. en 306 cabrio bedankt voor jou antwoord.

ronan 0

16 jaar

ja klopt helemaal, de weerstand zit in de luchtstroom voor de aanjager geplaatst zodat de langsstromende lucht de weerstanddraden koelt.

hallo peugeotje,

Ik heb er net op de kop onder gelegen met een zaklamp het enigste wat ik zie zitten is een mechnische klep met een veermechanischme die vanaf het bedieningspaneel open en dicht te doen is, maar absoluut geen weerstand (overigens hoe ziet dat ding eruit)?? Wat is trouwens dat zwarte kleine vierkante kastje zit ook een zwart blokje met drie zekeringen aan vast, en een rood knipperend lampje die het na controle van deze zekeringen nu ook niet meer knippert dus haha. Ik baal er wel van wil de auto eigenlijk niet naar de garage brengen geldklopperij.

ronan 0

16 jaar

Hoi, Hans

Om de kachelweerstand te vervangen moet je niet de aanjager demonteren.
Je moet rechts onder de motorkap de zwart kunstof paravan verwijderen + een metalen steun en het kunstof rooster van de kachelinlaat.

Hierin bevindt zich de kachelweerstand, deze kun je nu gemakkelijk verwijderen door hem een kwartslag te draaien (banjonet sluiting) en de stekker de demonteren.

Succes!

DDT 0
badge

16 jaar

DDt heeft gelijk, ik dacht dat bij deze de aanjager recht onder de recirculatieklep zat. Maar ik ben abuis.

. Uitbouwen
Zet de ruitenwissers aan en zet het contact uit om de ruitenwisserarmen in de hoogste stand te blokkeren .




Zet de knop (1) in de stand toevoer buitenlucht afgesloten .





Verwijder :
Het luchtrooster (2)
De steun (3)
De spatplaat (4)
Het luchtrooster (5)





Kantel de moduul (6) een kwart omwenteling .
Trek de moduul los .
Verwijder de moduul (6) .
2. Inbouwen
Ga (verder) te werk in omgekeerde volgorde van uitbouwen .

Dat zwarte kastje is denk ik een alarmmoduul o.i.d.

Beste meedenkers,

Bedankt voor jullie respons, maar ehh wat is een paravan eigenlijk kom die benaming wel vaker tegen. En rechts gezien vanaf de stuurkant, of als je er recht voorstaat zeg maar aan de kant van de accu??
Heb ik nog speciaal gereedschap nodig, en hoelang is een garage hier eigenlijk mee bezig.

tot horens maar weer het zal vast nu wel goed komen.

ronan 0

16 jaar

De paravan, dit is het zwarte kunstof rooster/plaatje wat onder de voorruit zit. je ziet het wanneer je de motor kap open zet. De paravan bestaat uit 2 delen en je moet het rechtse deelte(vanaf de stuurkant gezien) demonteren. je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig. Er zitten en paar torx 20 schroeven als ik me niet vergis. En aan de buitenkant zit bij de oude modellen een vertopt moertje onder het rubber onderaan de dakstijl.
De garage is er een half uurtje mee bezig denk ik.

snel antwoord,

dus niet slopen aan de kant waar de accu zit??

ronan 0

16 jaar

Nee alleen aan de andere kant. En zet de ruitewissers in de stand naar boven door tijdens het wissen tijdig het kontakt uit te schakelen.

oke bedankt,

helaas nog weinig tijd vandaag eerst een rit als vrachtwagenchauffeur voor de C1000, naast mijn fulltime baan als betonboorder. Ik hoop er zo spoedig mogelijk mee aan te vangen. Hou jullie op de hoogte

ronan 0

16 jaar

hoi allemaal,

Heb de kachelweerstand er zonder al teveel uit weten te krijgen. Mijn inziens was de montage van de vorige eigenaar niet orgineel meer. Ik vermoed dat er dan ook vocht en dergelijke weersinvloeden van bovenaf door de paravan via de aanjager naar binnen zijn gekomen. Niet raar dat de aanjager zo kapot gaat. Ook op de kachelweerstand zat de nodige aanslag. Wie kan mij vertellen of die spatplaat boven de laatste luchtrooster van rubber hoort te zijn?? volgens mij hebben de vorige klussers het halfgebakken weer in elkaar gezet namelijk.

Heeft iemand eventueel de onderdeelnummers hiervan.
Bijvoorbaat dank

ronan 0

16 jaar

Nou allemaal de kachel wordt weer lekker warm, de kachelweerstand vernieuwd het verhaal dat hij dan nog in stand 4 wel draait klopt dus ook niet want die van mij deed dus helmaal niets meer. Ik heb gelijk het luchtrooster boven de aanjager vervangen door een nieuw orgineel, hierin zit een kitveter die de boel weer waterdicht afsluit. je moet alleen in de gaten houden hoe je hem monteert. Als je het verkeerd doet krijg je de rubberen spatplaat er niet goed achter, waardoor er vocht via de aanjager naar binnen komt. Ik had hier ook al een tijdje last van als ik de auto had gewassen. Gevolg vocht in de auto aanjager en kachelweerstand kapot. Een ieder bedankt voor de aangedragen oplossingen heeft mij weer een hoop uurloon van de gagage gescheeld.

groetjes Hans

ronan 0

16 jaar

Ik had hetzelfde probleem, bij mij deed ie het overigens ook niet op de hoogste stand. dus gisteren de kachelweerstand vervangen en hij werkte weer als een zonnetje. Ik was € 11,10 incl BTW kwijt voor de kachelweerstand. Maar nu is deze er vandaag weer mee op gehouden. Ik denk dat het weer de weestand is, aangezien precies hetzelfde aan de hand is.

Wat zou de oorzaak daarvan zijn, dat de weerstand (gloednieuw) nu weer kapot is. Zou de aanjager misschien teveel vermogen trekken? Hij piepte wel... Misschien dat er iets dwars zat? Of zou het wat anders zijn. Ik probeer morgenmiddag vrij te krijgen om een en ander weer eens eruit te halen en te bekijken en eventueel door te meten. Het zou nu natuurlijk ook de aanjager zelf kunnen zijn. Maar stel dat het de weestand weer is, wat zou dan de oorzaak daarvan kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

Charlie306 0

16 jaar

Oh overigens, heb een Peugeot 306 uit 1995, 1.4, geen airco.

Charlie306 0

16 jaar

De aanjager zal waarschijnlijk te zwaar draaien, daardoor wordt de weerstand te heet.

306 cabrio 0
badge

16 jaar

[quote=306 cabrio]De aanjager zal waarschijnlijk te zwaar draaien, daardoor wordt de weerstand te heet.[/quote]
Ja, dat is ook mijn beste gok. Ik zal er een ander inzetten en weer een nieuwe kachelweerstand. Eens kijken of het probleem dan is opgelost...

Charlie306 0

16 jaar

[quote=Charlie306]Ik had hetzelfde probleem, bij mij deed ie het overigens ook niet op de hoogste stand. dus gisteren de kachelweerstand vervangen en hij werkte weer als een zonnetje. Ik was € 11,10 incl BTW kwijt voor de kachelweerstand. Maar nu is deze er vandaag weer mee op gehouden. Ik denk dat het weer de weestand is, aangezien precies hetzelfde aan de hand is.

Wat zou de oorzaak daarvan zijn, dat de weerstand (gloednieuw) nu weer kapot is. Zou de aanjager misschien teveel vermogen trekken? Hij piepte wel... Misschien dat er iets dwars zat? Of zou het wat anders zijn. Ik probeer morgenmiddag vrij te krijgen om een en ander weer eens eruit te halen en te bekijken en eventueel door te meten. Het zou nu natuurlijk ook de aanjager zelf kunnen zijn. Maar stel dat het de weestand weer is, wat zou dan de oorzaak daarvan kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.[/quote]
De zekering kan er ook uit liggen......

Beunhaas 1085
badge vip badge

16 jaar

[quote=Beunhaas]De zekering kan er ook uit liggen......[/quote]
Weet je toevallig welke zekering het is?

Charlie306 0

16 jaar

[quote=Charlie306][quote=Beunhaas]De zekering kan er ook uit liggen......[/quote]
Weet je toevallig welke zekering het is?[/quote]
Bij een grote kast met 30 zekeringen is het no. 17
Kleine met 10 zekeringen weet ik niet, mogelijk onder de kap ergens

Beunhaas 1085
badge vip badge

16 jaar

Het heeft even geduurd, maar ze zijn vervangen. Zowel de weerstand, die inderdaad weer was doorgebrand en heb er dus weer een nieuwe weerstand ingezet en nu ook een nieuwe (2ehands) aanjager. Hij draait weer goed en met de hand voelde het aan dat de nieuwe aanjager veel soepeler draait dan de oude, dus ik heb goede hoop dat ie het weer lange tijd goed blijft doen... Bedankt voor de adviezen iig.

Charlie306 0

16 jaar

hallo allemaal dit is een probleem dat ik ook heb alleen ik heb wel een airco weet iemand waar de weerstand dan zit??
gr e.j kanis

ejkanis 0

14 jaar

Erik-Jan, open voor jouw probleem een nieuw topic, dan hebben we ook de juiste autogegevens van jou.

306 cabrio 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.