Peugeot 306: Aanjager/ventilator warme & koude lucht

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1600

Heb vanaf gisteren geen werking van de aanjager/ventilator van de koude en/of warme lucht. Er heeft `n monteur (niet van Peugeot)gekeken of er soms een zekering stuk was, maar alles nagekeken en de conclusie de zekeringen waren perfect. heb dit met mijn andere auto`s van voorheen nog nooit meegemaakt. heb airco in de auto maar die werkt nou uiteraard niet en kan nu ook niet de ramen ontwasemen of de verwarming aan zetten etc. Wie kan mij informatie geven hier over?
mijn vraag is het volgende,(ben zelf 64 jaar en heb weinig verstand van auto`s) Hoe moet ik bij die ventilator komen, is hij uberhoupt wel stuk, wat moet ik doen om hem eventueel uit te bouwen, waar moet ik beginnen, en een heel belangrijke; wat kost zo`n ventilator/aanjager ?

met vriendelijke groet, Frans

dupl-u-19625-5dd148d1c436b+fraloo

Geplaatst door dupl-u-19625-5dd148d1c436b+fraloo (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Peter8838 (0), 17 jaar geleden

2ehands ventilator kost denk ik zo'n 40-100 Euro met garantie.
Hij zit rechts onder het dashboardkastje, en is vrij eenvoudig te demonteren.
Je kunt zien of hij kapot is door
1 - te controleren of er spanning op de aansluiting komt,
2 - spanning op de ventilator zetten om te kijken of hij het dan wel doet.
succes.

dupl-u-19625-5dd148d1c436b+fraloo (0), 17 jaar geleden

alvast bedankt Peter voor je info.
kan dat wel met een 2e hands?

Peter8838 (0), 17 jaar geleden

Wat bedoel je met "kan dat wel met een 2e hands"?

dupl-u-19625-5dd148d1c436b+fraloo (0), 17 jaar geleden

Nou ik hoor hier geluiden dat ik er zeker geen 2e hands in moet zetten, waarom zegt die niet.
kan dat nou dus wel of niet, ik twijfel hier nu mee.

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Tuurlijk kan je er een gebruikte inzetten. Als je hem bij een goed demontagebedrijf koopt zit er nog wat garantie op ook. Ik denk trouwens dat de module op de kachelmotor defect is.

harry4203 (465) PRO, 17 jaar geleden

er zitten achter het zekeringkastdeksel ook nog twee groene relais, die wel een verbranden. dan doen de airco en de aanjager het ook niet meer. kijk daar eerst eens naar.

dupl-u-19625-5dd148d1c436b+fraloo (0), 17 jaar geleden

Hoi Harry,
heb wel alle zekeringen binnen en onder de kap gekontroleerd die waren goed,is dat binnen in de auto of voor onder de kap, en hoe moet ik die als hij binnen in zit dan open maken, zoals je in bovenstaande ziet, heb ik er zelf niet veel verstand van.

bij voorbaat dank, Frans

dupl-u-19625-5dd148d1c436b+fraloo (0), 17 jaar geleden

306 cabrio nog even dit, over dat de module op de kachelmotor defect is, hoe kan je dat constateren, waar zit dat?

Gr. Frans

harry4203 (465) PRO, 17 jaar geleden

achter het zekeringkastdeksel in de auto.

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de kachelmotor zelf kapot is omdat hij bijv. vastgelopen is, dan brandt de zekering door. De module zit vastgeschroefd op de kachelmotor. Nummer 2 op het plaatje hieronder.

dupl-u-19625-5dd148d1c436b+fraloo (0), 17 jaar geleden

Hartelijk dank 306 Cabrio, voor deze duidelijke antwoorden met zels schitterende bijlage, helaas moet ik zelf met het zoeken naar dit alles wachten tot na de pinksterdagen (hopenlijk gaat het in die tussentijd niet regenen want dan zie je niks meer door de ramen) dan is namelijk mijn kennis die dat voor mij dan kan doen weer terug van vakantie, ik beloof dat ik in ieder geval zal melden hoe dit verder af loopt. (ik zelf hoop gunstig).

Met vriendelijke groet en velen dank, Frans

dupl-u-19625-5dd148d1c436b+fraloo (0), 17 jaar geleden

Heb alles nagelopen i.v.m. de tips die ik van een ieder gekregen had, en het probleem was dat de ventilator behoorlijk vast gelopen was, want er was gewoon spanning op de aansluiting, hebben het ding gedemonteerd en schoon gemaakt en met de hand links en rechtsom gedraaid en toen kwam hij weer los te zitten, goed schoon geblazen, `n beetje gesmeerd en het liep weer als vanouds. mijn vraag is alleen, als de ventilator vast loopt door stof en vuil waarom gaat dan de zekering niet stuk, want de behuizing van de ventilator was behoorlijk heet, en er zou eventueel door die hitte brand kunnen onstaan. Ik wil iedereen die gereargeerd heeft hartelijk bedanken voor de genomen moeite.
Groetjes, Frans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.