De aanjager is er plots mee gestopt. het volgende heb ik tot nu toe gedaan om de oorzaak te vinden.
Alle zekeringen gecontroleerd, deze zijn in orde.
De weerstand uit de ventilatorbuis gehaald, alle contacten zien er nog goed uit.
Bij het doormeten van de weerstand geven alle pinnen een kleine ohmse weerstand met elkaar, dit leek mij daarom ook in orde.
De contacten van de connector achterop de keuzeschakelaar (vent snelheid) zien er goed uit.
Bij het verbinden van de ventilator (direct op de motorcontacten) met 12v begint deze te blazen.
Alle andere elektrische delen van de auto werken verder prima.
Wat kan ik verder doen om de oorzaak te vinden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
meet je nog wel voeding op de kachelmotor? geen zekering defect?
Op de stekker van de kachelmotor staat geen spanning. Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, en de 40A zekering (nr 18) extra goed, omdat dit de aanjagermotor zekert.
12 jaar
meet je op zekering wel een voeding, ik meen dat bij dit type er een voeding uit het contact slot komt voor de kachel motor. die gaan nog wel eens defect. maar daar weet mn grote vriend hans meer van
Ik meen me te herinneren dat de voeding van de kachelventilator (en moduul) uit de BM34 (zekeringskast motorruimte) komt over/via F18?
De laatste 8 cijfers van het chassisnummer zouden handig zijn om het juiste schema op te kunnen zoeken, ware het niet dat op zondag eigenlijk altijd werkzaamheden uitgevoerd worden aan de schema-site, m.a.w. op zondag niet toegankelijk.
volgens de handleiding en wat ik op deze site heb gevonden, zit de zekering inderdaad in de BM34 en is het F18.
Op F18 heb ik spanning gemeten.
Ik kan vanaf daar niet herleiden hoe de bekabeling loopt.
de laatste nummers van het chassisnr zijn: 83299946
12 jaar
F18 voorziet het bedienings-paneel ventilatie/verwarming van voeding en op de achterzijde van het bedienings-paneel zit een wit stekkertje met 4 draden en die gaan naar de weerstand. Vanaf de zwarte stekker op de weerstand gaat op positie nummer 1 in die stekker een draad naar de aanjager en zal dus een via/door de weerstand geregelde plus moeten zijn.
Heb je deze zwarte stekker goed bekeken?? Niet ingebrand of gesmolten??
Bedankt voor het opzoeken van het schema, en alle ontvangen antwoorden van jullie natuurlijk. Ik zal zaterdag middag weer naar de auto kijken (kan niet eerder helaas.)
Met deze informatie kan ik ook gaan meten op de stekkers.
Ik zal de stekkers nog eens goed controleren of deze niet ingebrand zijn.
Wat ik nog niet had gemeten, is of de nul goed contact maakt.
Wat ik me nog afvraag is waar de spanning van F18 aankomt op het bedieningspaneel. Kun je me dat vertellen?
En, vooruitlopend op zaken. Mocht er geen stroomaanvoer zijn, hoe kan ik dan het beste verder gaan? (van wat ik tot nog toe gemeten heb, heb ik nergens spanning gemeten, vandaar dat ik er vast naar vraag.)
12 jaar
De isolatie van de rode draad die loopt van de weerstand naar de motor was iets verkleurd aan het uiteinde. maar de stekker op de weerstand zag er verder prima uit.(niet gesmolten, alle contacten netjes en niets zwart.) Kabel doorgemeten, en prima.
Op de Witte stekker achterop het bedieningspaneel zit nog een 5e draad (rood) deze loopt naar een van de 2 stekkers bij de benen van de bestuurderszijde (als je de kap verwijdert.) hier komt spanning op de staan als de motor loopt. (wanneer de stekker los is doet niets elektrisch het op het bedieningspaneel. (vanaf deze stekker gaat de kabel naar het motorcompartiment door een kabelboom). Hier zit de oorzaak waarschijnlijk niet in omdat alle andere elektrische onderdelen op het bedieningspaneel het wel deden.
Na alle kabels door gemeten te hebben (alles ok), en alles terug op zijn plek te hebben gezet, dacht ik dat het waarschijnlijk aan de knop moest liggen. Echter.... bij het proberen deed de ventilator het gewoon weer naar behoren. Ik durf geen conclusie te trekken waar het aan heeft gelegen. Maar het is moeilijk storingszoeken als alles werkt.
Dus dat wordt afwachten totdat het eufel weer optreedt. Ik heb in ieder geval alle contacten even ingesprayed met contactspray.
Bedankt voor alle antwoorden en hulp tot zover!
12 jaar
De aanjager van mijn peugeot 307 (bouwjaar 2004) werkt ook niet meer en nu ben ik op zoek naar de relays van de fanmotor maar ik heb deze nog niet kunnen vinden.
Ik denk dat het probleem daar in zit omdat ik al diverse dingen heb uitgesloten?? Peugeot 307 1600 (80kw) jan 2004, laatste cijfers van indificatienummer is: FUC 832 86 115.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar