Peugeot 206: ABS lampje brandt continue

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 HDI

De volgende problemen doen zich voor bij mijn Peugeot 206 1.4 HDI uit 2005

1) De auto geeft continue ABS storing aan dmv het ABS lampje. daarnaast brandt af en toe het STOP lampje tegelijk met handremlicht bij een scherpe bocht en remmen.

2) De richtingaanwijzer voor rechts wil af en toe niet knipperen, ondanks dat de hendel wel goed staat. In begin knippert de richtingaanwijzer nog, maar na een paar seconden gaat dit uit en krijg ik alleen de richtingaanwijzer aan indien ik de hendel tegen het einde aanduw en vasthoud.

Wie weet hiervoor de oplossingen ? Dit hoeft niet voor beide problemen tegelijk.

Alvast hartelijk dank,

Peugeotje

peugeotje206

Geplaatst door peugeotje206 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

1) Of de ABS storing en STOP met handremlicht door 1 en hetzelfde wordt veroorzaakt zou kunnen. Het kan ook zijn dat het toch 2 verschillende oorzaken heeft. Kijk in ieder geval even naar het niveau van de remvloeistof in het reservoirtje. Om een zinnig antwoord op de ABS storing te geven, zul je dit ABS systeem eerst uit moeten laten lezen bij bijv. de dealer. Een defect elektronisch brein van de ABS pomp kwam/komt wel eens voor bij 206.
2) Zo te lezen zit dit probleem em in de bedienings-schakelaar, de zogenaamde COM2000. Oplossing zou een nieuwe/andere COM2000 zijn. Nieuw zijn ze best stevig aan de prijs en dan ook nog afhankelijk van uitvoering.

peugeotje206 (0), 12 jaar geleden

Beste Hans,

Het probleem blijkt na vullen met remvloeistof te blijven. Ik was te optimistisch. Het lampje begon alsnog te branden nadat ik de minimale snelheid voor de ABS had bereikt.

peugeotje206 (0), 11 jaar geleden

opgelost: De monteur (noemt zich vakman) van de garage had enorm veel vet gebruikt voor het nieuwe lager om zo een verkeerd geperst lager te verhullen. Hierdoor is het vet voor de sensor gekomen. Dit was dus de laatste keer bij deze garage.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan het me haast niet voorstellen. Een sensor reageert nauwelijks op vet, er moet iets anders aan de hand zijn geweest, te grote luchtspleet, poolring beschadigd oid.

peugeotje206 (0), 11 jaar geleden

Misschien niet voor te stellen, maar wel waar. Nieuw lager erin geperst en vet verwijderd. Geen ABS problemen meer. Het vet werd uit het lager in de trommel geslingerd. In dit geval was er ongeveer een halve tube vet gebruikt , dat een 2cm hoge rand in de trommel vormde. De monteur liet het mij zien en kon dit dit alleen vergelijken met amateurwerk, niet een monteur waardig.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Dus, lager was kapot, daardoor te grote luchtspleet. Dat is een vaker voorkomend euvel.

peugeotje206 (0), 11 jaar geleden

Uiteraard ben ik blij dat het probleem opgelost is, maar de sensor als deze vies wordt, is wel degelijk gevoelig voor storing. De sensor was al met vet besmeurd. Er zat nog geen speling op het lager, maar was wel verkeerd geperst. Dit bracht mij dan ook op een dwaalspoor.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Als dat echt waar is, zouden we bij ons 100 ABS-storingen in de week meer hebben.

peugeotje206 (0), 11 jaar geleden

Beste Hellbat, met alle respect, maar Volvo trucks zijn andere auto's dan een Peugeot 206. Daarnaast zijn er meerdere methodes om te meten of het wiel blokkeert.
Kijk hier eens http://autorepair.about.com/od/regularma...

Renaultmonteurtje (0) PRO, 11 jaar geleden

ik sluit me bij Marcel aan, ik heb al kilo's vet letterlijk op de ABS sensoren zien zitten, en toch blijven ze er gewoon door werken.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Sensoren zijn inwendig allemaal hetzelfde, en werken op het inductieprincipe. Reageren dus allemaal op een ijzeren tand, of een magnetisch veld wat het interne magnetisch veld veranderd, en daarmee een signaal opwekt.

Die sensor op de foto, als dat roest is kan ik me er wat bij voorstellen. Bij "Normale" vervuiling met vet of iets dergelijks waarin geen ijzerschraapsel zit, is dat geen reden voor een slechte meting. Of dat ding nou onder een truck, trailer of een personenwagen zit doet er helemaal niet toe.

peugeotje206 (0), 11 jaar geleden

OK ik moet mij verbeteren. Het vet is niet de enige oorzaak. Samen met metaaldeeltjes, die blijven plakken aan het vet veroorzaakt het een probleem. Het lager was niet goed geperst en waarschijnlijk waren hierbij deeltjes los gekomen in het vet. Het principe van ABS is allemaal hetzelfde, alleen de methode/uitvoering kan verschillen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum