auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: 206 loopt heet

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

ben bezig met een peugeot 206 van 2001 die binnen is gekomen met een koelingsprobleem, anwb is er bij geweest en had geconstateerd dat de koppakking eruit lag. Na controle bleek inderdaad dat de pakking uitwendig lekte en dus waarschijnlijk droog en heet gelopen. volledige reparatie uitgevoerd van pakking/bouten/vlakken/thermostaat/schakelaar/waterpomp na perfecte proefrit auto meegegeven aan de klant die de dag later al weer stranden met hetzelfde probleem na een verre rit, nu lijkt er een probleem te zitten in de door stroming want de verwarming wordt slecht warm. alle leidingen e.d. los gehad om te controleren zijn alle in orde, pomp nogmaals los gehad ook in orde, pakking ligt goed gecontroleerd aan zijkant zichtbaar, meerdere malen opnieuw ontlucht maar t mag allemaal niet baten, hopelijk heeft iemand n idee om mee op weg te helpen.

bvd vriendelijke groet

Geplaatst door

jay-r (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Natuurlijk kan en de kachel radiateur en de gewone radiateur verstopt zijn. Maar ook kan de schoep van de waterpomp bij warm worden slippen op de as.

Als je steeds opnieuw moet ontluchten zou ik toch maar eens een cilinderlektest doen. Als de koppakking goed dicht is is er misschien een scheurtje te vinden in de cilinderkop.

Wat ik me afvraag?? is de oorzaak van de 1e lekke koppakking ook gevonden?

Beide radiateuren doorgeblazen waren helemaal open, lektest ook uitgevoerd komt niets uit, eerste keer was uitwendige blijkt kwaal te zijn volgens de dealer. waterpomp is vervangen 2 keer zelfde probleem pomp lijkt onwaarschijnlijk, verder ideeen? Hartelijk dank zover.

jay-r 0

12 jaar

Lekkage naar buiten komt meestal niet door oververhitting, Maar door te hoog liggende bussen. En het oliekanaal is een fabrieksfout.


Raak je nog steeds koelvloeistof kwijt?

Wat was er met de waterpompen aan de hand?

Nee klopt maar wel andersom door uitwendige lekkage tekort aan koelvloeistof wordt ie ook heet. Raak nu alleen vloeistof kwijt via reservoir door oververhitting. Pomp vervangen omdat db vernieuwd werd bij de reparatie verder geen defect aan pomp te zien.

jay-r 0

12 jaar

Als de vloeistof uit de pot komt is in ieder geval de overdrukdop lek. Als die sfdicht bouwt het systeem druk op waardoor de temperatuur ongestraft gemiddeld wel 120 graden kan worden. Nu kookt de koelvloeistof al bij 100 graden met als gevolg dat er stoom wordt gevormd op de meest kwetsbare plaats namelijk in de koprond de ver brandingskamers. Een ander voordeel van een goed werkende overdrukdop is dat er dan minstens 30 % meer temperatuurverschil kan zijn tussen het inwendige en het uitwendige deel van de radiateur. Dus veel meer koelkapaciteit.

Omdat de stoom nu steeds alle vloeistof uit de pot perst zal deze tijdens het afkoelen steeds opnieuw lucht aanzuigen. Ook lucht kan bijna niet voor de noodzakelijke warmte overdracht zorgen.

Was de thermostaat verwijderd? of zit er nog geen thermostaat in?? Dan verklaart dat dat men voorheen ook al koelproblemen had. En het verklaart waarom de kachel bijna niet niet werkt.

Koelproblemen met een correct gevuld systeem waarvan de water (circulatie) pomp werkt worden veroorzaakt door een in- of uitwendig verstopte radiateur. Ook daaer moet warmte overdracht plaats kunnen vinden.

Dop inderdaad al nieuwe voor liggen. Maar blijf erbij dat dr geen goede doorstroming is aangezien de verwarming niet warm wordt terwijl radiateuren gewoon open zijn en thermostaat is gewoon aanwezig. (ook vv voor n nieuwe) ook de slangen e.d. er naartoe blijven lauw. Iedere auto moet ook zonder dop een compleet warm systeem kunnen regelen.

jay-r 0

12 jaar

Doorblazen is geen garantie voor goede mogelijkheid tot circulatie. Doorspoelen met losgenomen slangen en in 2 richtnigen. Als je de onderste aansluiting van de radiateur met de hand dicht houdt en hem dan helemaal vult met water, moet de radiateur in keer leeglopen, als je je hand loslaat. als het leeglopen traag verloopt isde radiateur gedeeltelijk verstopt.

De goede werking van de waterpomp kun je als volgt controleren. (alleen bij een geheel gevuld en ontlucht koelsysteen) Bij gesloten thermostaat (koude motor{ laat je de motor stationair draaien. Houdt nu met elke hand de toevoer en retout van de kachel vast. Op het moment dat een ander plotseling veel gas geeft. Moet je voelen de de druk op de toevoerslang groter wordt en die op de retour minder. Als kje de motor nu laat opwarmen, moet je merken dat dezelfde toevoerslang warm wordt en steeds warmer. Als je ook nog de aanjager in xijn hoogste stand aan zet moet je voelen dat de retour veel minder warm is en blijft dan fe toevoer. Als de kachel nu warmte afgeeft is de kachelradiateur ok en zo niet dan is hij verstopt..

Iets is er tegenstrijdig. koude kachel bij extreem warme motor. Dus heel goed mogelijk dat beide radiateurs verstopt zijn.

PS door een goede overdrukdop te monteren kun je veel eenvoudiger de juiste diagnose stellen.

excuus voor late reactie maar probleem is opgelost, was een automaat en de olie koeler op de bak had wel doorstroming maar niet voldoende waardoor koelvloeistof begon te koken en luchtbellen in systeem creëerde. koeler middag in een emmer met koelsysteem reiniger en daarmee was het probleem opgelost. bedankt voor de input gr rob

jay-r 0

12 jaar

Jay-r
Helaas heb ik exact hetzelfde probleem, zoals jij hierboven beschrijft, heb je voor mij misschien een handleiding hoe de Oliekoeler te demonteren bij de Peugeot 206, zou erg fijn zijn !!

Groeten Frank

fpluym 0

8 jaar

He Frank ik heb hetzelfde probleem dus ik volg dit ff. Want ik weet het ook niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.