auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: ABS storing 307

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: Hdi 66kW

Mijn Peugeot 307 SW uit 2002 geeft al een tijdje een storing.
Na ee rit van pak en beet 15km gaat het ABS-lampje branden. Als ik de auto af zet en daarna weer start brandt het lampje weer een km of 15 niet.
Na uitlezen met een Bosch KTS650 blijkt dat de sensor links achter geen signaal geeft.
Dit is nu al een week 4 zo.

Nu branden naast het ABS-lampje ook het lamje van de handrem en brand STOP. Het display geeft aan storing in remsysteem.

Moet ik het nog wel in de sensor zoeken?
Zou het de bekabeling kunnen zijn?
Zou het 't elektrisch gedeelte van de pomp kunnen zijn?

Wie heeft dit al eens meegemaakt?

Groetjes
Giel

Geplaatst door

Giel Kessels (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vanwege de eerse melding is mogelijk de luchtspleet tussen de sensor en de tandkrans te groot vanwege roestvorming onder de sensor. Roest verwijderen en het beste is ook een nieuwe sensor te monteren. 2e melding kan heel goed een defect in de bekabeling zijn. Controleer de spanning op de punten van de diagnose stekker. Bij ons dus voorgekomen dat de bedrading van de GEP groep (stuurbekrachtigingspomp) de storing van de ABS veroorzaakte (de melding storing remsysteem + stop). Kan natuurlijk ook andere oorzaak hebben.

wkhoek 0
badge

13 jaar

toevallig hetzelfde met een peugeot 307 was een onderbreking bij de stekker van de sensor als je bescherming los haalt zie je al een beetje kopergroene aanslag groet bertus

bertuslada 0
badge

13 jaar

Welke stekker en waar zit deze dan?

Ik heb de sensor LA vervangen, de storing en het branden van het STOP lampje blijft.
Helaas kan ik de auto nu niet uitlezen dat doe ik vrijdag op het werk even.

Giel Kessels 0

13 jaar

Inderdaad controleren of het aanligvlak van de (achter) sensoren niet door roest aangetast is waardoor de luchtspleet te groot geworden is.
En bij de SW uitvoering al diverse malen meegemaakt dat de bedrading voor de achterste ABS sensoren tussen tank en reservewiel kapot is door oxidatie t.h.v. te draad-splitsing naar La en Ra.

hans4074 0
badge

13 jaar

wat vaak voorkomt is dat de bekabeling boven de hitteschild kapot gaat
ligt namelijk toch een beetje te scheuren

verder kun je het beste de accu los gooien en van de abs pomp naar achteren de draad zelf controleren
stekker is als het goed is 31 voudig en zwart
van aansluiting 9 naar aansluiting 2 van stekker achterop bij sensor
van aansluiting 8 naar aansluiting 1 van stekker achterop bij sensor

heb je met esp dan heb je een 46voudige stekker zwart
van aansluiting 27 naar aansluiting 2 van stekker achteroop bij sensor
van aansluitng 6 naar aansluiting 1 van stekker achterop bij sensor

deze mogen hou dan ook nooit onderbroken zijn weerstand waarde van 0.2 is normaal ligt het op mega ohm dan is de draad ergens onderbroken

ps wil je de aansluiting van stekker je juiste hebben dan laatste acht van chassisnummer zodat ik de goeie kan pakken
verder meten doe je met de juiste gereedschap verzilverde pinnetjes en niet met de pinnen van multimeter zelf anders ga je daar ook problemen mee krijgen

ik bedoelde de verbindingstekker van sensor naar auto om die draad zit een bescherming even die bescherming loshalen daar zat bij mij die onderbreking groet bertus

bertuslada 0
badge

13 jaar

Morgen ga ik verder kijken. Dan lees ik de auto uit en zet ik hem op de brug.

Kan ik wel met een auto rijden waar een storing zit in het remsysteem en het STOP lampje brandt?

Kan het zijn dat de remdruk wegvalt?

Giel Kessels 0

13 jaar

als je normaal kunt remmen en abs storing hebt
kun je mee rijden
maar je moet wel weten dat je geen abs en esp dan functioneerd
en om deze rede brandt ook het stop lampje uit veiligheid

Vandaag heb ik even lekker gemeten en gekeken naar de Peugeot.
Ik heb de Peugeot uitgelezen met een Bosch KTS 650, de volgende storing is aanwezig:

5381
Relais pompmotor
foutief

De wielsensoren zijn alle 4 goed. Op 1 van de stekkerpunten van de stekker van de ABS pomp komt spanning 12V. Dit betekend dat de ABS computer spanning krijgt. (de wielsensoren zijn ook actieve sensoren).

De stekker is goed, geen afgebroken pinnen of slecht contact door corrosie.

Ik kan eigenlijk maar 1 conclusie trekken en dat is dat het relais van de ABS-pomp kapot is.

Zit dit relais in de pomp?
Zo ja, dan ben ik het haasje en zal ik opzoek moeten gaan naar een nieuwe pomp

Wie heeft nog meer sugesties?

Giel Kessels 0

13 jaar

ik zal nog een keer goed gaan meten abs/esp heeft 3 maal een plus en 2 maal een massa

zoals eerder gezegt laatste acht van chassisnummer zouden we; fijn zijn dan kan ik beter zeggen wat en hoe je moet meten
als de abs pomp inderdaad alles heeft wat het moet hebben en storing zit er in dan moet hij toch bij de dealer eigenlijk zijn
want via universele testkast ben ik bang dat je niet abs pomp kunt telecoderen wat nodig is
of om abs systeem te ontluchten
moet via test apparatuur om de abs te kunnen activeren en goed te ontluchten

het vervangen van abs/esp is bij de dealer tegen de 1000euro
als dit zonder esp is kan het ook iets goedkoper zijn


verder het allerbelangrijkste
de dealer heeft goei apparatuur om uit te lezen en krijgen betere storing meldingen
met p-code en geen bericht wat alleen zegt foutief en niet veel zinnigs verder

het is al vaker geweest dat uiversele tester verkeerde bericht gaf in vergelijking met die van peugeot zelf

Licht euforisch kan ik melden dat ik de oorzaak gevonden heb, maar nog niet verholpen!
Niet de pomp, maar een maxi zekering is kapot!

Ik kom tot deze conclusie omdat er op de stekker van de ABS-pomp maar 1 plus is en niet 3 zoals normaal als de auto op contact staat.
Ik heb dit gemeten op de stekker van de ABS, dus bij het linker voorwiel.

In het electrisch schema blijkt dat de 2 plussen worden gezekerd door een 30 A zekering.
Deze zekering zit onder de motorkap, achter het motorregelapparaat. Het motorregelapparaat moet je er dus uithalen. Daar kwam ik de kappotte zekering tegen. Helaas heb ik nu geen goede zekering bij de hand, dus ga ik morgen testen of dit ook echt de oorzaak was!

Ik weet dat je altijd moet nagaan waarom een zekering kapot is. Ik denk dat het komt omdat de ABS-pomp steeds bij remmen in en uitgeschakeld werd. Dit als gevolg van de storing in de ABS-wielsensor.

Conclusie: Rijd nooit te lang rond met een storing! Dit kan leiden tot ernstigere storingen!

Groetjes
Giel

Giel Kessels 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.