Peugeot 306: accu laad niet / kortsluiting

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo allen,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Peugeot 306 XR 1.4 E2 uit '93, die helaas sindskort problemen heeft. Het begon een paar weken terug net voordat ik op vakantie ging, de auto had moeite met starten. De eerste keer lukte het wel, maar de tweede keer duurde het een halve minuut voordat de motor aansloeg. Tevens viel het mij die rit op dat de autoradio geregeld uitviel en als ik mijn lampen inschakelde de motor vreemde geluiden ging maken. Of te wel, de accu was langzaam aan het leeglopen.. Het bijbehorende accu lampje brandde toen ook.

Toen op vakantie reed mijn vriendin er in en viel de auto tijdens het rijden helemaal uit. Na de vakantie heb ik de accu uit de auto gehaald, handmatig opgeladen en toen weer in de auto gemonteerd. De auto startte weer perfect, echter brandden het accu lampje niet meer. Via het internet leerde ik dat ik met een multimeter kon meten of de accu werd opgeladen:

Niet op contact: 12.8volt
Op contact: 12.2volt
Draaiende motor: 11.8volt

Tijdens een draaiende motor moet het voltage juist veel hoger liggen (13+ volt), dus ik concludeerde dat de accu niet werd opgeladen en het accuwaarschuwingslampje niet werkte! Via het internet heb ik het elektrisch schema van mijn auto verkregen. Met dit schema heb ik alle bedrading (waar ik bij kon) doorgemeten op kabelbreuk en de contacten van de dynamo en accu losgemaakt, schoongemaakt en weer vastgeschroefd. Tevens heb ik een kapotte zekering vervangen die in het circuit van het accuwaarschuwingslampje zat en nu werkt het lampje weer naar behoren.

Nu heb ik echter de volgende vreemde situatie:
Met een draaiende motor brand het accuwaarschuwingslampje heel zachtjes. Dit in tegenstelling tot voor de vakantie toen het lampje ten alle tijden fel brandden. Het lampje blijft ook zwak als ik alle elektrische apparatuur (alle verlichting, radio, ventilator, etc) in mijn auto inschakel. Dus de dynamo lijkt zijn werk wel te doen, maar wellicht niet genoeg. Echter, als ik mijn rempedaal indruk gaat het accuwaarschuwingslampje zeer fel branden. Doe ik dat een paar keer dan brand de zekering die ik eerder al had vervangen weer door. Volgens het elektrisch schema gebruiken mijn remlichten dezelfde zekering als die van het accuwaarschuwingslampje.

Waar zit nu het euvel? Zit er in het circuit van mijn remlichten kortsluiting? En kan dit invloed hebben op het opladen van mijn accu?

Alvast bedankt voor de moeite :)

Martin

Martinx

Geplaatst door Martinx (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou de dynamo gaan vervangen. Als onder het rijden de auto stilvalt wil dat duidelijk zeggen dat de dynamo NIET bijlaad.

groeten Marcel

Martinx (0), 14 jaar geleden

Ok, maar hoe zit het dan met die zekering die eruit knalt als mijn remlichten branden? Kortsluiting?

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

ik denk teveel stroomafname door de voorbekrachtiging van je dynamo. Dit in combinatie met je remlichten kan ervoor zorgen dat de zekering eruitkomt.

Om alles zeker te weten zou je een stroomtang moeten hebben, en daarmee de diverse circuits moeten meten.

Een zwak brandend dynamolampje duidt vrijwel zeker op versleten contacten in de dynamo, waardoor deze te weinig stroom levert.

Groeten Marcel

Martinx (0), 14 jaar geleden

Ok de dynamo is dus aan vervanging toe. Ik las ergens dat het niet al te moeilijk is om een dynamo zelf te (de)monteren. Is dit waar? Dit zou namelijk een hoop moeite met slepen en zo schelen.

Dat over die stroomafname weet ik niet zo zeker. Als een slechte dynamo icm remlichten een zekering eruit laat knallen. Dan zou dat toch ook moeten gebeuren als ik mijn lampen, ventilator, radio, etc aanzet?

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

nee, die zitten op andere circuits die dan weer apart afgezekerd zijn. Het totaal verbruik op een circuit bepaald de hoogte van de zekering. Dus, 2x remlamp a 21 watt is ongeveer 4 ampere, dan de voorbekrachtiging van de dynamo, ongeveer 3 tot 4 ampere, kom je totaal ongeveer op 7 ampere, iets extra's om piekspanningen op te vangen, zal hij met 10 A afgezekerd zijn. Stel dat de Voorbekrachtiger nu 8 ampere afneemt, en de remlichten erbij, 4 ampere, kom je aan 12, en komt de zekering eruit.

Wat is de wet van Ohm toch simpel als je hem snapt.

Groeten Marcel

Martinx (0), 14 jaar geleden

Er zat echter een 15A zekering in.. maar om het even duidelijk te krijgen: Als de dynamo niet genoeg stroom levert en ik druk de rem in, dan is het normaal dat het accuwaarschuwingslampje heel fel gaat branden en de bijbehorende zekering eruit knalt.

[b]EDIT[/b]
Ok ik heb mij even ingelezen over de werking van dynamo's in auto's, waardoor ik bovenstaande beter begrijp. Ik denk dat het volgende zich heeft voorgevallen:
- Dynamo is slecht dus accu verliest langzaam zijn lading
- Op de den duur werkt mijn auto dus helemaal niet meer
- Door de slechte werking vereist de dynamo meer stroom bij het starten om op gang te komen (de zgn. voorbekrachtiging). Dit icm. remlichten op hetzelfde circuit zorgen ervoor dat er een zekering doorbrand.
- Zonder zekering werkt de voorbekrachtiging niet, waardoor de dynamo [i]helemaal[/i] niks meer doet.

Ik heb echter ook geleerd dat het niet heel ongewoon is dat het accuwaarschuwingslampje zwakjes brand als mijn auto stationair draait (vooral met verbruikers aan) omdat stationair de dynamo niet altijd veel doet. Dus de volgende keer dat ik aan mijn auto ga sleutelen doe ik eerst het volgende:

- Zekering vervangen
- Auto starten
- Zo veel mogelijk verbruikers inschakelen
- Auto op 3000 toeren laat draaien
- Terwijl hij toeren maakt de accu polen doormeten

De meting moet dan minstens 13volt zijn, anders doet de dynamo zijn werk niet goed.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Zoveel mogelijk verbruikers inschakelen heeft in zoverre nut, dat het wel aanvaardbaar moet zijn. Een dynamo kan zelden alle verbruikers voeden, en tegelijkertijd de accu bijladen. Neem daarom verbruikers met een aanvaardbare afname, dus inderdaad laten lopen. Verlichting en kachel op volle toeren, maar GEEN achterruitverwarming. Dat wordt teveel van het goede.

Op deze manier zou je dus inderdaad nog steeds minimaal 13 volt moeten meten op de accu ( 14 tot 14.4 is ideaal.)

Om op zeker te spelen zou je eigelijk een stroomtang over de accukabel moeten zetten, en tegelijkertijd dus naast de laadspanning ook de laadSTROOM meten. Op die manier kun je 100% uitsluitsel geven.

Groeten Marcel

Martinx (0), 14 jaar geleden

Ok, een stroomtang kan ik wel aankomen denk ik. Maar nu iets heel anders, ik heb nog lopen nadenken over het zekering/remlicht verhaal en een ding is mij niet helemaal duidelijk. Dat de zekering knalt omdat de remlicht en waarschuwingslampje/voorkrachteging op hetzelfde circuit zit kan ik snappen. Maar waarom gaat het waarschuwingslampje zo intens fel branden als ik rem? Ze mogen dan wel dezelfde zekering delen maar de stroom die via het remlicht loopt komt zeker niet langs het lampje. Toch?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik zou gewoon eerst de dynamo demonteren en laten controleren..waarschijnlijk is de spanningsregelaar/koolborstels versleten waardoor hij niet meer bij doet laden,bij sommige zit de regelaar achterop de dynamo geschroeft,bij de andere zit deze weer geintegreerd..dan word vervangene ervan weer wat lastiger..

Even kijken wat de beste optie voor je is..zonodig een ruildynamo monteren,alles weer aansluiten en kijken wat er gebeurt..

Heb je dan nog steeds problemen met de remlichten,zoeken we vanaf daar verder,nu blijft het enigzins even gissen omdat je dynamo zowiso al problemen geeft en deze eerst gemaakt dient te worden.

Volgens mij staat er nog meer op die zekering dan alleen de remlichten en het acculampje,ik dacht ook het daklampje,Koplampsproeiers indien aanwezig,kaarleeslampje,ruitensproeier,voor en achterruitwisser,radio
( alleen van toepassing bij zekeringkast met 13 zekeringen ! )

Gr Stefan

Martinx (0), 14 jaar geleden

Ok, de dynamo gaat er dus sowieso uit:

Kan ik dit makkelijk zelf doen met huistuinkeuken gereedschap?
Kan ik gewoon bij een garage aankloppen om hem te laten testen?
Hoe veel moet zoiets kosten?

Mijn peugeot is van het type met 30 zekeringen. Ik heb de schema's al eerder nagelopen en op de desbetreffende zekering (nr 28) zit:
- accuwaarschuwingslampje
- remlichten
- aansturing dakraam (heb ik niet)
- nog iets anders wat ik sowieso niet heb

Dus het is echt alleen remlicht en dat lampje :)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom denkt toch iedereen meteen dat ie opgelicht wordt?
Als je dat denkt moet je ergens anders heen gaan en het dus allemaal zelf oplossen.

Martinx (0), 14 jaar geleden

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel eerder dat ik geen enkel benul heb hoe veel zoiets moet kosten en aangezien ik op het internet niet 1-2-3 daar over iets kan vinden vraag ik het hier, zodat ik tenminste enigzins een referentiepunt heb. Maar om verdere misverstanden te voorkomen zal ik mijn originele post aanpassen.

Martinx (0), 14 jaar geleden

Ok, vandaag heb ik de zekering vervangen en de auto gestart. Accupolen gemeten en hij gaf een nette 14volt aan! Zelfs met lampen, ventilator, etc aan kwam hij niet onder de 13volt. Het accuwaarschuwingslampje brandde ook alleen op contact en daarna helemaal niet meer.

Toen drukte ik de rem in en begon het lampje meteen te branden. Even heel fel en toen zwakjes. Meteen de auto uitgezet en ja hoor, zekering 28 (van de remlichten en accuwaarschuwing) doorgebrand. Toen bedacht ik me ineens dat het probleem juist andersom zit:

- Ik rem dus de zekering brand door
- De dynamo doet het dan nog, maar de volgende keer dat ik start krijgt hij zijn voorbekrachtiging niet en doet dus niks meer
- Accu loopt leeg

Ik heb vervolgens beide achterlampen ontkoppeld (dus dat ik helemaal geen achterlicht meer heb). Vervolgens zekering vervangen, auto gestart en alles werkt prima. Zelfs als ik rem blijft alles heel (omdat remlichten ontkoppeld zijn en dus niks doen). Accu laad netjes op en het accuwaarschuwingslampje uit. Ik neem aan dat mijn problemen dus worden veroorzaakt door een kortsluiting ergens in mijn achterlichten. Eerlijk gezegd verbaast me dat ook niet omdat de aansluitingen bij mij achter erg rommelig zijn met allerlei losse draden, kroonsteentjes en tape. En een tijdje terug had ik ook problemen waar mijn remlichten meeknipperde met mijn knipperlichten..

Dus.. tijd om mijn bedrading door te lopen.. oef

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je toevallig kortgeleden niet een verkeerd remlicht-lampje in z'n fitting geplaatst. Bijv. een duplootje (21/5W) terwijl er een enkeltje (21W) in moet, of net andersom? Een inwendig verrotte stekkerdoos van een mogelijke trekhaak kan ook dit soort storingen geven.
In ieder geval lijkt het me verstandig om dat "rotzooitje achterin" ook te re-organiseren........lol

Martinx (0), 14 jaar geleden

Ik heb net gekeken en je hebt gelijk! Twee remlichten hebben een duplo ipv een enkeltje. Mijn auto is een paar weken terug door de APK heen gegaan en een van de dingen die toen gerepareerd zijn waren de remlichten. Waarschijnlijk zijn toen dus perongeluk de verkeerde lampen erin gestopt en omdat ik sindsdien alleen een paar korte ritjes heb gereden is het me niet opgevallen..

Morgen dus even nieuwe lampjes halen en hopelijk zijn mijn problemen dan opgelost :)

Martinx (0), 14 jaar geleden

Ok, nieuwe lampjes gekocht en geprobeerd ze erin te doen. Toen kwam ik er achter dat een duplo lampje niet in een enkel fitting past en vic versa. De twee puntjes aan de buitenkant van de behuizing van het lampje verschillen, dus het is niet mogelijk om dat fout te doen. Toch heeft mijn middelste remlicht maar een enkele + aansluiting in de fitting terwijl een duplo lampje twee +'jes heeft. Ik kwam er wel achter dat een van die lampjes niet helemaal goed was. Het glas zat namelijk los van de behuizing en kon vrij ronddraaien. Een ander lampje had een zwarte aanslag aan de binnenkant dus die heb ik ook vervangen.

En nu lijkt alles te werken! Ben zojuist met mijn auto naar werk gereden. Remlichten werkte prima, accuwaarschuwingslampje brandde alleen als het op contact stond en ik heb gewoon relaxed radio kunnen luisteren zonder dat die weg viel. Dus hoewel ik niet precies weet wat ik nu gedaan heb om het probleem op te lossen, lijkt het in ieder geval nu weer te werken.

Iedereen bedankt voor jullie hulp! Dit forum is echt geweldig :)

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Martinx].....Toen kwam ik er achter dat een duplo lampje niet in een enkel fitting past en vic versa. De twee puntjes aan de buitenkant van de behuizing van het lampje verschillen, dus het is niet mogelijk om dat fout te doen. ........[/quote]
Je moet eens weten wat beun de haas in het halfdonker voor elkaar krijgt, kun je boeken over volschrijven, hahahahaha

Maarre, fijn dat het nu gelukt is. Veel succes.

Groetenm Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.