Ik wil binnenkort alle remvloeistof gaan vervangen door nieuwe (mag wel eens na 9 jaar).
Nou heb ik geen flauw idee hoeveel liter remvloeistof ik nodig heb om het gehele systeem te vullen en te ontluchten.
Kan iemand mij vertellen hoeveel liter ik ongeveer nodig zou hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Qua inhoud heb je aan 1ltr. zeker genoeg, maar voor spoelen van het systeem zou ik 2 flacons van 1ltr. halen. Let wel op, dat als je het verversen op de "ouderwetse" manier gaat doen, dus d.m.v. pompen, de kans bestaat dat je door vuiligheid onder in de hoofdremcilinder of reservoir de cupjes in de hoofdremcilinder kunt beschadigen.
Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie!
Had elders al gelezen dat je remcilinder lek kan raken als je het pedaal tot de bodem intrapt.
Heb een jaar geleden het remsysteem al een keer op de "ouderwetse" manier ontlucht en dat was gelukkig goed gegaan.
Misschien moet ik nu maar eens een klosje hout onder het rempedaal leggen zodat ik het rempedaal niet te ver kan intrappen.
Ben benieuwd of de auto na het vervangen van de remvloeistof beter gaat remmen.
Vind nu dat het rempedaal vrij hard aanvoelt is en dat het minder goed remt.
Is dat ook een bekend verschijnsel van oude remvloeistof?
De remschijven en remblokken zijn ook aan vervanging toe dus die vervang ik ook meteen.
12 jaar
Na 9 jaar?
Dat is 7 jaar te laat...
Waarom verversen?
Remvloeistof heeft de vervelende eigenschap, dat het sterk hygroscopisch is. Dit houdt in dat de remvloeistof door het beluchtinggaatje van het reservoir water uit de lucht zal opnemen. Tot een bepaalde hoeveelheid kan de remolie dit water emulgerend houden. Dit heeft alleen effect op het kookpunt van de remvloeistof deze zal van +240°C zakken tot 160-180°C. Neemt de remvloeistof meer water op dan het in emulsie kan houden, dan zal het water naar het laagste punt zakken dus ook al koken bij 100°C. Deze kookpuntverlaging kan bij meerdere malen hard remmen, in extreme gevallen er voor zorgen dat je het rempedaal tot de bodem trapt zonder te vertragen. Tevens zal het water in de remklauwen voor corrosie zorgen met als gevolg vastzittende zuigertjes. Als het onderhoudschema van de fabrikant wordt aangehouden, zal de vloeistof ruim op tijd ververst worden. Ben je een zeer sportieve chauffeur/chauffeuse, dan kan elk jaar verversen verstandig wezen.
Zomaar van internet geplukt;
Bron: R2Motorsport
Omdat de auto naar mijn idee altijd goed remde dacht ik dat het allemaal wel meeviel met het vervangen van de remvloeistof.
Lees nu al een tijd op mijn werk de Autoweek en dan het hoofdstuk dat er een auto met een hoge kilometerstand nagekeken wordt en het begon mij op een gegeven moment op te vallen dat bijna altijd de remvloeistof vervangen moest worden omdat het vochtgehalte te hoog was.
Dus dat heeft mij aan het denken gezet en ben ik meer op het remmen gaan letten.
12 jaar
2 weken geleden alle remvloeistof in het remsysteem vervangen, ik had inderdaad aan 1 liter genoeg.
Ook de remschijven en remblokken vervangen en alle glijdelen ingesmeerd met een beetje kopervet.
Auto remt nu veel beter, ook als je het rempedaal maar een beetje intrapt.
Nu nog even de remblokken op de remschijven in laten slijten.
Wat ik wel raar vond is dat tijdens het ontluchten van de remleiding naar het linker achterwiel het rempedaal keihard werd terwijl de ontluchtingdnippel helemaal open stond en er alleen maar een beetje remvloeistof uit druppelde.
Toen ik de motor startte ging het wel goed.
Heb dit verschijnsel niet bij de overige 3 remleidingen gehad.
Iemand een idee hoe dat kan?
12 jaar
Dat komt denk ik omdat de in de achterste cilnders ingebouwde remkrachtbegrenzers niet goed meer werken. Blijkbaar stond die linksachter nagenoeg dicht. En rechts achter open. De remkracht begrenzer gaat dicht bij een bepaalde remdruk om te voorkomen dat de achterwielen blokkeren. Wat ook kan is dat je een verstopte remslang hebt linksachter. Als je de motor start werkt de rembekrachtiger mee en trap je makkelijker door de weerstand van een gedeeltelijk verstopte remkrachtbegrenzer of remslang heen.
Als u de remmen goed in orde wil hebben zou ik als het mijn auto was de remtrommels demonteren , voeringen controleren(deze willen wel eens losroesten van de drager en cilinders controleren op lekkage. En dan eventueel achterste flexibele remslangen ,cilinders en eventueel voeringen vervangen. Je hebt van de voorgemonteerde remkitten van bosch (of ander merk)waar alles in zit zoals cilinders en voeringen en klein materiaal. De remslangen moet je apart aanschaffen.
Bedankt voor jullie reacties!!
De remsysteem aan de achterkant heb ik eind 2010 vervangen (remcilinders, remschoenen en verenset) dus het lijkt mij sterk dat daar een probleem in zit.
Vraag me ook af of de remslang verstopt zit of heeft gezeten.
Kan me voorstellen dat als de motor draait dat er dan veel meer druk op de leiding komt te staan zodat de remvloeistof er makkelijker uit kan maar er zit voor mij een te groot verschil tussen een keihard rempedaal en druppelende remvloeistof (motor uit) en remvloeistof wat er zonder enige weerstand uit spuit (draaiende motor).
Als de remleiding zo erg dicht zou zitten dan lijkt het mij dat ik dat dan ook met een draaiende motor bij het intrappen van het rempedaal had moeten voelen.
De auto remt tot zover goed en ik zie wel wat de auto tijdens de APK-keuring op de remmenbank doet.
12 jaar
Je kan toch ook even ver voor je keuring vragen of je even op de remmenbank mag .....Kan je je voorbereidingen treffen . Zoveel remt zo'n auto achter niet . Meten is weten . Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar