Peugeot 307: Accu vervangen -> slecht starten-> slecht vermogen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 66kw

Ik heb het volgende probleem met mijn 307 SW 2.0 HDI 66 kw uit 2005!!!

Vorige winter starte mijn auto al slecht en was deze aan vervanging toe, maar ben de winter dorgekomen. Voor de afgelopen vorstperiode heb ik de accu laten vervangen. Direct daarna is het mis gegaan. Direct na vervangen accu was er een dashbordmelding van inlaatgasprobleem en de moter had totaal geen vermogen.

De accu is door een monteur die met een plugin in de sigaretten aansteker vanuit het stroomnet ( om geen instellingen kwijt te raken ) vervangen. Vond dit een vreemd verhaal maar ik ben slechts een leek. Hij gaf aan dat het vermogen van de nieuwe accu iets minder was, maar dat ik dat niet zou merken. (Nieuwe accu is een Bosch Silver plus S5 005 12v 610 A (EN) Ah) Omdat de motor geen vermogen mer had heb ik meerdere keren aangegeven of het wegvallen van het vermogen iets te maken kon hebben met de accu. Dit was volgens de monteur niet mogelijk.

Aantal dagen daarna grote beurt bij zelfde monteur uit laten voeren met de opmerking van het slechte vermogen en het nog niet zo goed starten.
Tijdens de beurt ErG kleppen gecontroleerd en accu gecontroleerd en probleem moest verholpen zijn. Dit was niet het geval. Motor starte nog slechter en vermogen (met name in lage toerental) is nog steeds beroerd.

Aantal dagen daarna is de auto weer naar de monteur geweest. Motor uitgelezen en storing zou in de gloeibougies en gloeirelais zitten. Deze zijn dan ook vervangen. Bij het ophalen van de auto bleek echter dat de problemen niet over waren.

Dus opnieuw naar de garage. Daar is de startmotor vervangen en bleek ook de luchtmassameter defect. (de laatste blijkt "regelmatig" stuk te gaan). Net de auto gehaald en het lijkt beter te gaan, maar de temperaturen zijn nu ook weer een stuk hoger.

Zijn er mensen die dergelijke ervaringen hebben en of tips hebben? Zou het probleem definitief verholpen kunnen zijn? Kan iemand aangeven of de capaciteit van de accu goed is en hoe het zit met het vervangingsverhaal? Voordat de accu werd vervangen was er namelijk niets aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Als jullie aanvullende vragen hebben hoor ik het ook graag. Wellicht is mijn verhaal niet geheel duidelijk.

Alvast bedankt!

peugeot307SW

Geplaatst door peugeot307SW (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

klefroid (0), 13 jaar geleden

luchtmassameter kan het wel zijn geweest, gloeibougies en gloeirelais hebben niets met het vermogen te maken evenals de starter.

andreetje (0), 13 jaar geleden

Was het een inlaatgas of een uitlaatgasprobleem?

Vermogen loopt terug als de motor op een noodprogramma loopt (bv na een storing).

Luchtmassameter gaat bij deze motor niet vaak stuk, maar wordt wel vaak ten onrechte vervangen. Peugeot is geen VW! Die gloeibougies en gloeirelais slaan inderdaad nergens op. Die hebben alleen met starten te maken, net als accu en startmotor.

Het heeft volgens mij niet erg dat er instellingen kwijtraken bij het vervangen van de accu, dus ik zie niet zo het nut van die sigarettenaansteker-actie.
Ik zou juist zeggen: haal die accu eens los, wacht 10 minuten om eventuele meldingen te wissen en probeer het dan opnieuw.

De startmotor zou defect kunnen zijn geweest, waardoor de motor niet lekker rondgaat. Maar de monteur had wel eerst even de accu mogen controleren voordat deze vervangen wordt.

peugeot307SW (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.

Direct na het vervangen ging het mis. Het was een uitlaatgas probleem wat de melding in het systeem was. Direct na de melding was ie niet vooruit te branden. Direct teruggegaan melding verdween toen weer uit scherm. (NIET UITGELEZEN)

Vermogen bleef echter slecht en ook het starten was na het vervangen niet echt beter.

Zou het echter zo kunnen zijn dat de startmotor in de winter slechter start en in de zomer beter, zodat het lijkt dat de accu slechter is maar dat het in feite de startmotot is die al slechter is?

Ik hoor het wel.

klefroid (0), 13 jaar geleden

[quote=peugeot307SW]Bedankt voor jullie reacties.

Direct na het vervangen ging het mis. Het was een uitlaatgas probleem wat de melding in het systeem was. Direct na de melding was ie niet vooruit te branden. Direct teruggegaan melding verdween toen weer uit scherm. (NIET UITGELEZEN)

Vermogen bleef echter slecht en ook het starten was na het vervangen niet echt beter.

Zou het echter zo kunnen zijn dat de startmotor in de winter slechter start en in de zomer beter, zodat het lijkt dat de accu slechter is maar dat het in feite de startmotot is die al slechter is?

Ik hoor het wel.[/quote]
Zeker en vast, ik had een paar jaar terug hetzelfde maar wel met een golf 4 tdi.
starter draaide zoiezo te traag en vooral in de winter. gelukkig heb ik een gebuur die starters en alternators reviseerde... toen draaide hij een stuk sneller

peugeot307SW (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Kan me ook voorstellen dat de capaciteit van de accu (aantal ampere) ook van invloed is op het draaien van de startmotor? kan iemand me dat vertellen?

Weet iemand ook wat de juiste capaciteit is voor een accu van mijn 307 SW 66 kw 2.0 HDI?

Alvast bedankt weer!

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

640a (en)

antoonio (0), 13 jaar geleden

ik zou als ik jou was eens een goede garage opzoeken als de monteur nog niet eens weet dat een acu bij deze auto gewoon vervangen kan en er een lagere amperage inzet bij een auto met startproblemen getuigt niet van echte kennis van moderne auto.s
succes (pak een echte peugeot garage)

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ik ben het eens met Antoonio.
Problemen zijn ontstaan na het vervangen van de accu,daarvoor had je ze niet.
En dan laat je van alles vervangen terwijl het voor die tijd goed was.
Dit is gewoon broddelwerk van die monteur,kan die wel uitlezen?.
Wat voor storingen stonden erin en hoeveel is die accu zwakker?.

peugeot307SW (0), 13 jaar geleden

Hallo allemaal,


Er ligt nu een accu in van 610a (EN)!! Wat kunnen gevolgen zijn van de lagere capaciteit van de accu? Kunnen andere systemen zoals airco en achterruitverwarming daardoor ook minder functioneren?

Bedankt weer voor jullie reacties!

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Die paar Amp. koudstartstroom minder zullen geen probleem zijn of geven.

antoonio (0), 13 jaar geleden

ik kan als leek niet oordelen of een accu genoeg levert maar vindt het toch raar dat een deskundige? een accu vervangt bij een auto met start problemen en er dan een lichtere inzet. zeker omdat op deze site vaak is aangegeven dat een te zwakke accu de gekste storingen oplevert.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

op die 30A zal het niet aankomen


vraag even als ze de startmotor hebben vervangen voor een klasse 6 startmotor, de fabriek monteerde destijds klasse 5 welke te licht is voor de 2.0HDI motoren met startproblemen tot gevolg, is er een klasse 6 gemonteerd dan in vrijwel zeker je probleem opgelost

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

nou?

Peugeot604 (0) PRO, 12 jaar geleden

ja en nou? zou mooi zijn als de topicstarter de afloop ook even laat weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum