Peugeot 205: Achteras verhogen

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1900 GTI

Hallo

Mijn 205 GTI 1900 is door de vorige eigenaar verlaagt maar nu is mijn vraag hoe kan ik die verhogen?
Ik word er namelijk helemaal stapel dol van en volgens mij is het ook helemaal niet goed voor het chassis dat die veerweg zo kort is.

Ik hoop op goede tips...

alvast bedankt.

a3aaN

a3aan

Geplaatst door a3aan (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Beunhaas (520) PRO, 17 jaar geleden

Kwestie van de torsiestaven verdraaien, 1 tand geeft 3 mm hoogte.

a3aan (0), 17 jaar geleden

Ja zo ver was ik maar op wat voor manier gaat daT?

a3aaN

Beunhaas (520) PRO, 17 jaar geleden

Peugeot 205 1987-1990 13. Wielophanging en vering 13.3.3 Wagenhoogte controleren en afstellen


Wagenhoogte


Benzinemodellen 427 ± 7 mm
Dieselmodellen 430 ± 7 mm


Speciaal gereedschap
Dummy-schokdemper 7.0908 P

Voor het corrigeren van de wagenhoogte moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan: onbeladen; volle tank; juiste bandspanning; meten op vlakke vloer.


- Meet de hoogte tussen de vloer en de traverse van de kofferruimte zoals aangegeven in figuur 13.14.
- Herhaal de meting aan elke zijde driemaal. Laat de auto voor iedere meting een aantal malen in- en uitveren.
- Bereken het gemiddelde van de gemeten waarden aan beide zijden. Het verschil tussen beide zijden mag niet meer bedragen dan 10 mm.
- De wagenhoogte kan worden afgesteld door de torsiestaaf te verdraaien in het traversehuis of in de wieldraagarm. Zie paragraaf 13.3.4 voor het daadwerkelijk afstellen van de wagenhoogte. Let bij het afstellen op de volgende punten:
- De wieldraagarm moet in de juiste stand staan, hiervoor moet een dummy-schokdemper worden gebruikt (zie figuur 13.15).
- Het verdraaien van de torsiestaaf over de afstand van één spiebaan geeft een wijziging van de wagenhoogte van 3,5 mm.
- Als de afstelling aan één zijde wordt uitgevoerd, wordt de hoogte aan de andere zijde ook beïnvloed.
- Na het wijzigen van de wagenhoogte moeten de koplampen worden afgesteld.


Figuur 13.14: Wagenhoogte meten

Figuur 13.15: Speciaal gereedschap

Beunhaas (520) PRO, 17 jaar geleden

Peugeot 205 1987-1990 13. Wielophanging en vering 13.3.4 Torsiestaaf uit- en inbouwen


Speciaal gereedschap (zie figuur 13.15)


Dummy-schokdemper 7.0908 P
Kaliber 7.0526 Q
Aanslag 7.0908 Q


De rechter torsiestaaf is gemerkt met één gekleurde ring en de linker heeft twee gekleurde ringen. De kleuren hebben betrekking op de dikte van de torsiestaven, monteer daarom dan ook altijd torsiestaven met dezelfde kleurcodering en verwissel de torsiestaven onderling niet.
Uitbouwen


- Plaats de achterzijde van de wagen op bokken en verwijder de wielen.
- Bouw de stabilisatorstang uit; indien gemonteerd (zie paragraaf 13.3.5).
- Demonteer de steun van de remslang.
- Bouw de schokdemper uit.
- Breng de dummy-schokdemper aan. Stel de lengte van het gereedschap zo af dat de twee scharnierpennen volledig vrij passen ½ omwenteling = 0,5 mm). Druk zonodig de wieldraagarm omhoog. Zet de borgmoer van de dummy-schokdemper vast.
- Verwijder aan het ene uiteinde van de torsiestaaf de borgmoer en de ring.
- Verwijder aan de tegenoverliggende zijde de bout, de keerring en de aanslagring.
- Merk de stand van de torsiestaaf ten opzichte van de wieldraagarm.
- Monteer de aanslag (speciaal gereedschap 7.0908 Q) op het uiteinde van de torsiestaaf.
- Breng een slagtrekker aan op de aanslag en verwijder de torsiestaaf door met het gewicht van de slagtrekker naar buiten te slaan (zie figuur 13.16). Houd zonodig de wieldraagarm tegen om te voorkomen dat deze met de torsiestaaf meekomt.


Figuur 13.16: Torsiestaaf verwijderen met behulp van een slagtrekker



- Verwijder het tapeind met de kraag aan het eind van de torsiestaaf.
- Verwijder het speciaal gereedschap. Let op! Bij het verwijderen van de dummy-schokdemper moet de wieldraagarm zodanig worden ondersteund dat deze ongeveer de normale stand inneemt.
- Stel, voor het inbouwen van de torsiestaaf, de lengte (hart tot hart) van de dummy-schokdemper af op:
A nieuwe torsiestaaf; 341 mm voor de benzinemodellen en 342 mm voor de dieselmodellen;
B de waarde die bepaald is vóór correctie van de wagenhoogte;
C de waarde die tijdens de demontage was verkregen.
- Verplaats de houder van de remslang en breng het kaliber (speciaal gereedschap 7.0526 Q), zodanig aan dat dit tegen het traversehuis ligt (zie figuur 13.17).


Figuur 13.17: Kaliber moet tegen het traversehuis aanliggen (pijl)



- Breng de dummy-schokdemper aan. Het korte gedeelte van de onderzijde van de dummy-schokdemper moet tegen het kaliber aanliggen. Zet de moer aan de bovenzijde niet vast. Zet de moer aan de onderzijde wél vast. Druk het kaliber naar boven, zodat het zo dicht mogelijk tegen het huis aanligt.
- Breng het tapeind met de kraag aan (zijde met de kleine diameter).
- Breng aan de andere zijde van de torsiestaaf de aanslag (speciaal gereedschap) aan. Zet deze zodanig vast dat het uiteinde van de aanslag en het uiteinde van de torsiestaaf goed tegen elkaar liggen.
- Monteer de slagtrekker.
- Smeer de spiebanen van de torsiestaaf in met vet.
- Breng de torsiestaaf aan door de verankering in de wieldraagarm.
- Zoek, door de torsiestaaf spiebaan voor spiebaan te draaien, de stand op waarbij deze over een lengte van 8 tot 10 mm vrij kan worden verplaatst.
- Breng met behulp van het gewicht van de slagtrekker de torsiestaaf op de plaats.
- Controleer of de merktekens, die bij het inbouwen van de torsiestaaf zijn aangebracht, goed staan (niet meer tegenover elkaar indien de hoogte is gewijzigd).
- Vul de boring met vet.
- Monteer de aanslagring, een nieuwe keerring en de bout.
- Controleer met behulp van een voelermaat (dikte 0,05 mm) of het kaliber (speciaal gereedschap 7.0526 Q) goed tegen het traversehuis aanligt. Sla zonodig met een kunststofhamer op de wieldraagarm, zodat het kaliber op de plaats komt.
- Draai aan de andere zijde het tapeind zover los tot de kraag tegen de ring aanligt.
- Controleer opnieuw of het kaliber tegen het traversehuis aanligt. Als dit niet het geval is, draai dan het tapeind in. Sla met de kunststofhamer op de wieldraagarm tot het kaliber aanligt. Draai het tapeind opnieuw los.
- Monteer de ring en de borgmoer. Zet de borgmoer vast. Houd het tapeind tegen met een schroevedraaier in de gleuf.
- Verwijder de dummy-schokdemper en het kaliber.
- Plaats de wagen op de wielen (zonder schokdemper).
- Controleer de wagenhoogte en stel deze indien nodig bij.
- Monteer de schokdemper en stel deze af. Let op! Volg de procedure beschreven in paragraaf 13.3.2.
- Breng een strook vet aan op de binnenste uiteinden van de spiebanen van de torsiestaven.
- Monteer de steun van de remslang.
- Bouw de stabilisatorstang in; indien gemonteerd (zie paragraaf 13.3.5).
- Monteer de wielen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.