Hallo beste vakmensen.
In februari dit jaar heb ik een tweedehands Peugeot 1.8 diesel gekocht. Ik zat in nood, want mijn oude auto was door iemands fout totaal los gereden.
Deze Peugeot leek me een goede koop, hij was van 1997 met 162.000 km. Een lichte diesel, geen roest te bekennen.
Ik heb weinig verstand van auto's, toch vind ik het interessant om iets te leren en op deze forum heb ik al veel informatie gekregen.
Achteraf bleek dus, dat hij door zijn laatste eigenaar niet zo goed was onderhouden.
Er moesten 4 nieuwe banden onder, nieuwe remmen en schijven voor.
Verder een nieuw luchtfilter, die oude was zo vuil dat de auto bijna geen lucht meer kon krijgen.
2 x de olie gewisseld, bij de tweede keer ook de olie filter. De oude olie was bijna niet meer vloeibaar en zoooo zwart!!!
Op de reis in Tsjechie begon de auto voor te rammelen , er bleken de Silemblocks (?) te zijn versleten. Deze heb ik daar ook laten verwisselen.
Distributie riem is - neem ik aan in 120.000 km gewisseld (er staat DR 120.000 onder de motor kap).
Dus mijn vraag is wat zou ik hier nog meer moeten aanpakken of verwisselen om niet in de problemen te komen?
De brandstof filter?
Koelvloeistof?
Is het noodzakkelijk?
Er zit geen onderhouds boek bij.
De outo rijdt steeds beter. Bij de aankoop reed hij 1:17, hij rook veel (grijs /zwart) en hield in.
Na de reis naar Tsjechie en alle onderhouds werkzaamheiden reed hij steeds beter. Gemmiddels 1:22, in Tsjechie zelfs 1:25.
Ik verwacht toch nog ergens een probleem; ik dacht aan een of andere klep die vast blijft zitten, want om hem lekker laten trekken moet ik met het gaspedaal iets 'pompen' - dus even een mm of 2 druk verlichten en dan het gaspedaal iets aandrukken /en herhalen/ - totdat hij het 'pakt' en goed lekker accelereerd.
Dit zou eigenlijk mijn 2e vraag zijn.
Dank bijvoorbaat voor jullie meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor uw 2e probleem zou het vervangen van het brandstoffilter een oplossing kunnen zijn.De klep waar U waarschijnlijk op doelt is de UGR klep waarvan ik eigenlijk niet weet of die in uw auto zit.
Als hij er al in zit dan zit hij op het uitlaatspruitstuk.
Nu vraag ik me af wat voor brandstoffilter heeft mijn Peugeot?
In H.R.Etzold boek staan 2 mogelijkheden : 'filter Purflux' en 'filter Roto'. Beide zijn in het boek afgebeeld maar ik herken geen enkel.
Ik heb dus een foto gemaakt; misschien kunnen jullie deze filter herkennen? Maar nu - hoe kan ik deze foto plaatsen?
Moet ik hiervoor een nieuwe onderwerp starten?
Dank.
18 jaar
Toch gevonden hoe het moet.
Hier is naar mijn mening de brandstof filter (met 4 schroeven) tussen de luchtfilter en de olie meter.
(Ik kan ook nog een detail maken als het nodig is.)
Hoe veel kan een nieuwe brandstof filter kosten als ik dat door een garage laat doen?
Dank.
[url=http://img140.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img140.imageshack.us/img140/701/d...[/img][/url]
18 jaar
Volgens mij heeft U het over het oude type en zit bij U een zwart filterhuis waarvan het deksel met 4 inbusboutjes vast zit op het thermostaathuis.
Merk waarschijnlijk Purflux.
Groeten Oldtimer.
U was me net voor.
De UGR klep zit er schuin achter net onder het inlaatspruitstuk.
Dank U Oldtimer.
Hoe veel vragen ze bij een garage bedrijf voor zo iets? Of moet ik hiermee naar een Peugeot dealer?
Ik wardeer zeer alle antwoorden!!
jirina
18 jaar
Jirina, dat brandstoffilter kan elke garage voor je vervangen en dat kost ook nog niet veel.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar