Peugeot 307: Achterbanden slijten scheef.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2l HDI

Mijn achterbanden slijten scheef af, de buitenkant tegen de binnenkant scheelt zo een dikke 2mm.
Dus ze zijn aan de binnenkant weggesleten. Nu is mijn vraag kan een 307 Break vanachter uitgelijnd worden zodat ze gelijkmatig afslijten. Ik weet dat bij sommige merken de achteras kan geregeld worden, kan dit bij een 307 ook?

Sus11208

Geplaatst door Sus11208 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Komt vaak door een uitlijningsprobleem, maar het kan ook voortkomen uit de verkeerde combinatie van banden /auto of een probleem met de wielophanging.

j.romijn (0) PRO, 16 jaar geleden

Sus, ga eens 5 meter achter de auto staan en kijk eens naar de stand van de achterwielen. Ik denk dat de wielen scheef staan doordat de lagers in de achteras ophanging versleten zijn.
John.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

tja, DAT was ook de manier waarop de Romeinen de uitlijning van hun strijdwagens controleerden, voordat ze in het Colosseum ten strijde trokken.

Groeten

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

de 307 is niet meer voorzien van een torsievering achter, dus verleten lagers in de achteras ophanging is hier niet van toepassing..

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

lijkt me na 3 jaar ook wat vroeg om aan dit soort problemen te gaan denken, maar zeg nooit nooit.

Laat hem eens op uitlijning controleren, kost een paar tientjes, en je weet gelijk of het spul nog aan de spec's voldoet.

Groeten Marcel

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

De auto heeft nu pas 38800km gedaan met de originele eerste montage banden, dus voor lagers vind ik het te vroeg, voor verkeerde combinatie banden kan ook niet.
Als ik de stand van de achterwielen bekijk staan ze een beetje scheef. / \
Ik denk dat het gewoon een niet goed afgeregelde uitlijning van de achterwielen betreft.
Vanuit het fabriek staan zoveel dingen niet goed, Audi ook slechte uitlijning, Mercedes geen een licht staat juist afgeregeld, en zo zijn er nog zo veel dingen.
De twee voorbanden zijn nu zo goed als versleten (wel gelijk afgesleten) die zijn aan vervanging toe, dan ga ik hem ineens uit laten lijnen en dan zal dat vanachter ook wel opgelost zijn.
Ik woon in een dorp waar de omgeving zeer bochtig is en ik ben ook zo ene als ik er tegen honderd door kan los ik ook mijn gaspedaal niet, dus dit zorgt ook al voor bandenslijtage.
Bedankt in ieder geval al voor de reacties.
Groeten Sus.

206gti (0) PRO, 16 jaar geleden

De achterwielen van de 307 hebben een bepaalde stand meegekregen uit de fabriek die het rijcomfort verbeteren. Het nadeel is dat de banden niet helemaal gelijk afslijten als de bandenspanning te laag is. Bij ons in de garage zijn we erop gaan letten en bij auto's met schuin afgesleten achterbanden vonden we ook een bandenspanning van rond de 2,0bar. Banden achter gewoon oppompen tot 2,7bar (is ook voorgeschreven) en het probleem is weg. Sporing ed achter is bij de 307 niet te stellen. De achteras kan in zij geheel wel iets versteld worden.

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

[quote=206gti]De achterwielen van de 307 hebben een bepaalde stand meegekregen uit de fabriek die het rijcomfort verbeteren. Het nadeel is dat de banden niet helemaal gelijk afslijten als de bandenspanning te laag is. Bij ons in de garage zijn we erop gaan letten en bij auto's met schuin afgesleten achterbanden vonden we ook een bandenspanning van rond de 2,0bar. Banden achter gewoon oppompen tot 2,7bar (is ook voorgeschreven) en het probleem is weg. Sporing ed achter is bij de 307 niet te stellen. De achteras kan in zij geheel wel iets versteld worden.[/quote]
Dat is eigenlijk wat ik moest weten: dus de stand van de wielen op zich is niet te verstellen, maar de hele as ten opzichte van de carosserie wel (is bij mijn 307 juist, hij rijd kaarsrecht).
Van de bandenspanning dat kan wel kloppen, ik pomp ze gewoonlijk op 2.5kg maar daar ik niet zoveel km doe zakken die wel eens naar de 2kg toe.
Ik heb ze verleden week op 3kg gezet, van voor slijten de buitenste hoeken iets harder door de te lage bandenspanning van 2.5kg.
Het zijn ook banden die men op de velg niet mag draaien (Conti PremiumContact).
Ik zal ze beter op druk houden en we zien dan wel wat het geeft.
Bedankt voor uw reactie.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

Banden van achter, voorop laten leggen, dan achter 2 nieuwe erop. Op deze manier houden je banden het nog wel een tijdje. Vooral als ze voor gelijkmatiger afslijten dan achter.

Lijkt me in jouw geval ( 100 door een bocht zonder gaslos ) ook geen verkeerde beslissing om de beste banden achter te leggen.

Groeten Marcel

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.