Op marktplaats zijn kabels te vinden om de boardcomputer van je auto aan te sluiten op een laptop. In Elektuur heeft eens een artikel gestaan over dit onderwerp. Ik wil dat graag eens uitproberen. Loop ik hiermee enorme risico's?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Loop je risico's? Niet echt als je het goed doet, met een behoorlijke kabel.
Anders kun je wel eens de computer in de auto of de laptop opblazen.
Werkt het ook op deze auto? 2003 is een beetje een kanteljaar.
Bestaande diesels hoeven pas op 1 jan. 2004 te voldoen aan de EOBD regels. Dus of deze reageert op EOBD is nog de vraag. Het risico dat je loopt is finaciëel. Je koopt iets waarvan je niet weet of het werkt.
Zoek iemand (prive of profesional) met een EOBD uitleesapparaat en probeer eerst eens of je de motor kunt uitlezen voor dat je van alles gaat kopen.
Wil je meer dan alleen de motor uitlezen, zoals Service Interval resetten, Abs of Airbag uit lezen dan zul je professionele apparatuur nodig hebben, die uiteraard behoorlijk prijzig is.
Ik heb een Peugeot 406 van 2001 (EW7) en een Geniscan GS400. Daarmee kan ik de computer uitlezen en indien nodig het motormanagement lampje resetten. Denk dat een 307 ook wel is uit te lezen.
Buiten de onderdelen die je nodig hebt voor de kabel en de laptop heb je ook nog software nodig. Je moet vervolgens ook nog eens alles in elkaar zetten. Ik weet niet wat je aan kosten hebt begroot, maar wellicht dat [url=http://cgi.ebay.de/OBD-2-GS400-CAN-BUS-O...]dit een optie is[/url]. Mijn scanner komt bij [url=http://www.alpha-bid.com/]Alpha bid[/url] vandaan.
17 jaar
Bedankt voor jullie reacties.
Ik meende overigens dat de diesels sinds 1 januari 2003 al moesten voldoen aan de ODB2 standaard, maar dat terzijde.
Software is gratis te vinden op internet, zoals bij http://scantool.net/?mode=displaySoftwar....
Kabels naar USB staan voor weinig op Marktplaats, soms voor 15 euro (onbekend of deze ook werken met Peugeot).
Zo'n kant en klaar apparaat is redelijk betaalbaar, dus dat is natuurlijk ook een optie. Ik neem aan dat het risico op opblazen dan ook klein is.
17 jaar
De invoeringsdatum voor EOBD is glijdend.
Niet alle auto's en motoren moesten op hetzelfde moment aan de standaard voldoen.
Nieuwe diesel motoren (nieuw aangemeld voor typegoedkeuring) hadden als datum 1 jan. 2003.
Bestaande diesel motoren in personenauto's hadden als datum 1 jan. 2004.
De laatste die moesten voldoen waren de commerciële voertuigen zoals Mercedes Sprinter en daarvoor ging de verplichting pas op 1 jan. 2007 in (inderdaad, dit jaar).
Ik heb inmiddels een interessant artikel hierover gevonden in de Elektuur van juni 2007, waarin een zelfbouwproject voor een OBD2 analyser wordt beschreven. Daarin wordt verwezen naar een Duitse site. Op die site staat dat de 307 van 2001-2003 afwijkt en niet kan worden uitgelezen.
Een hobbyproject gaat dus niet lukken. Jammer!
17 jaar
Aanvulling:
In verband met het continu terugkeren van storingen overweeg ik toch om een (commerciele) OBD2 analyser aan te schaffen voor het uitlezn van storingen en het resetten ervan. De Geniscan GS400 blijkt niet te werken bij mijn auto. Welke (betaalbare) analyzer werkt wel?
Update: het was een Geniscan GS300 die het computersysteem niet kan uitlezen. Ik weet dus niet of een GS400 wél zal werken. Iemand ervaringen met een 307 uit 11-2003?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar