Peugeot 206 2002: Achterkant opeens lager

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

206cc uit 2002

We hoorden al een tijdje gebonk rechtsachter en daar kwam onlangs "geschuur" bij tijdens het remmen. Ik heb niet onder de auto gekeken, maar het viel me wel op dat de auto een paar centimeter lager ligt. Linksachter past er niet eens een vinger tussen het wiel en de wielkast, rechtsachter past er nét één vinger tussen.

Is de achteras stuk? Zo ja, is dat een dure reparatie?

CliffP

Geplaatst door CliffP (160) , lid sinds 3 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Beunhaas (515) PRO, 1 maand geleden

Dat kan op de volgende problemen duiden:
1- kapotte torsiestaaf, als tie aan die kant helemaal niet meer veert, dan is die kapot
2-de opname van de torsiestaaf in de draagarm is verdraaid, komt niet vaak voor , maar het is niet uitgesloten.
3- het meest voorkomend en waarschijnlijk is het buitenste draagarmlager kapot, in dit geval zou je ook het wiel duidelijk scheef moeten zien staan (boven meer naar binnen)>

Als je zelf niks kan of wil , dat wordt het begrotelijk, ja.

    Ik heb zeker geen twee linkerhanden en klus vaak aan auto's, maar het probleem is dat ik geen garage heb. Dus alles wat ik zelf doe, doe ik voor de deur op een openbare parkeerplek... - CliffP (160), 1 maand geleden

kaleido 1 (1620) PRO, 1 maand geleden

Zou dan toch eens onder de auto kijken of het nog wel veiliggesteld om hiermee door te rijden , niet alleen voor jezelf maar ook voor ons.

JGC (35), 1 maand geleden

Ik heb het anderhalf jaar terug laten doen in Harkema voor 350 euro. Uurtje werk en dan zit er een gereviseerde ruil as onder met 2 jaar garantie.

CliffP (160), 1 maand geleden

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden. Vandaag stond de auto opeens niet meer zo laag op z'n pootjes en was de afstand tussen wiel en wielkast "normaal". Ik snap er niets meer van. Het gebonk is overigens niet weg, ook niet het "geschuur" tijdens het remmen.

    Gebonk is meestal speling, kan je wel voelen aan het wiel. Meestal rechtsachter, die staan dan ook scheef naar binnen.

    Geschuur is roest op remschijf of trommel, is een onderhouds dingetje. - JGC (35), 1 maand geleden

kaleido 1 (1620) PRO, 1 maand geleden

Denk dat bij het inveren de asvis vast geslagen en nu weer los is.
Blijft toch dat je er eens onder moet kijken of laten kijken ofbhet nog veilig is.

Beunhaas (515) PRO, 1 maand geleden

Hoogstwaarschijnlijk toch een totaal kapot buitenste draagarmlager.
Dat er nog met degelijke, kapotte assen te rijden is komt omdat alles bij elkaar wordt gehouden door de stabilisatorstang en torsiestaven, dat maskeert het probleem enigszins.
Bijgeluiden zijn het gevolg van het kapotte lager en speling.

CliffP (160), 1 maand geleden

Sorry voor het late antwoord, had het even druk de afgelopen weken. :)

Ik heb nog wat meer gereden met de auto en eigenlijk nooit meer gezien dat hij zo laag op z'n pootjes staat... Geen idee wat het die ene keer geweest kan zijn.

Maar goed, dat gebonk dus. Dat hoor je als je over een bobbel rijdt. En dat "schurende" geluid alleen als je remt. En wat betreft dat remmen, dat gebonk hoor je dus ook als je de rem heeeeel lichtjes in trapt, zonder dat de auto afremt zeg maar. Het klink een beetje als een losse remklauw of los remblok. Het lijkt me sterk dat de as zelf dat geluid maakt als je de rem maar een beetje intrapt.

Hij wordt maandag gekeurd en dan zal het euvel wel naar boven komen.

kaleido 1 (1620) PRO, 1 maand geleden

Een roestrand op een schijf geeft ook gebonk.

CliffP (160), 1 maand geleden

Mooi weer, dus eindelijk even de kans gehad onder de auto te kruipen. Overal aan gerammeld, en ik heb niet het gevoel dat er iets los zit. Remklauw voelt ook vast aan, maar uiteraard is mijn gesjor niet te vergelijken met de krachten die er op komen te staan tijdens het rijden en remmen.

Wat me wel opviel, is dat de buitenkant van de remschijf volledig verroest is. Het is duidelijk dat het remblok bij het remmen de remschijf niet raakt. Dus waarschijnlijk een verrotte remklauw? Binnenkant van de schijf kon ik niet zien, alleen voelen en die voelde glad aan.

De auto wordt morgen gekeurd en hij wordt daar natuurlijk op afgekeurd, maar ik laat hem toch keuren zodat eventuele andere gebreken ook naar boven komen. Daarna even kijken of het het nog waard is om de auto te laten repareren, of dat we 'm gewoon ongekeurd proberen te verkopen voor een paar honderd euro...

CliffP (160), 1 maand geleden

PS, ik denk dat de remklauw vast zit op z'n glij-pennen. Maar ik vond online dat het vervangen van de remklauw slechts €132 kost (inclusief nieuwe remklauw en arbeidsloon), dus dat lijkt me beter dan gaan lopen kloten met de remklauw.

En de schijf was wel geroest maar oppervlakkig. Dus niet diep. Dus ik denk een paar keer remmen en hij is weer "schoon".

Beunhaas (515) PRO, 1 maand geleden

Ik weet voor 132€ wel leukere dingen dan een complete nieuwe remklauw.
Losmaken van een vastzittende geleidepen is echt heel simpel en lost de problemen van schijfremmen achter meestal wel op.
Is tie nog los te maken, kost het geen stuiver , alleen wat werk.

CliffP (160), 1 maand geleden

Ja ik heb dat wel eens vaker gedaan, maar de kans is groot dat de rubbers verrot zijn en de pennen roestplekken hebben. Dan kan je ze opschuren maar dan komt het vroeg of laat weer terug. Nieuwe remklauw kost zo'n €80 en vervangen kost 30 minuten. Maar voor die paar tientjes laat ik het dan liever door een garage doen - die geven tenminste garantie. Ik niet. ;)

CliffP (160), 1 maand geleden

Oh, ik zie net dat geleidepennen geen drol kosten. Misschien dat ik die wel even bestel en ze vervang.

CliffP (160), 1 maand geleden

Hij is net gekeurd en (niet geheel onverwacht) afgekeurd. Alleen ze kwamen met een hele waslijst afkeurpunten waarvan ik van een aantal 100% zeker weet dat het BS is.

Een knipperlicht wat zogenaamd wit is terwijl het oranje moet zijn (terwijl ik dat lampje gister zelf vervangen heb en een origineel oranje lampje heb gebruikt), een accuklem die los zit (buiten het feit dat ik ze gisteren gecontroleerd heb en ze muurvast zaten, is het ook nog eens een knijpklem. Dus dat is letterlijk een "reparatie" van 2 seconden), remschijven die aan de *binnenkant* teveel roest hebben (terwijl ik ze gisteren nagekeken had en er zat nagenoeg géén roest op aan de binnenkant), "Op de bodem is er een remleiding uit de klem gebroken deze moet goed vast gezet worden" (ik citeer deze maar even, maar volgens mij is dat een tie-wrapje en klaar), Uitlaat zou lekken en geroest zijn en moet vervangen worden, maar die heb ik gister nagekeken en daar was niets mee aan de hand.

En nog meer van dit soort dingen.

Overigens hebben ze niets gezegd over een vastzittende remklauw, of een te groot remverschil.

kaleido 1 (1620) PRO, 1 maand geleden

Kwikfit ?

Beunhaas (515) PRO, 1 maand geleden

Een lekkende uitlaat is APK afkeur en die moet je deichtmaken (of vervangen als tie te slecht is) de rest zijn kleinigheidjes die je zelf allemaal wel kan verhelpen......

CliffP (160), 1 maand geleden

Dat snap ik dat een lekkende uitlaat afkeur is. Maar zoals ik zei had ik de uitlaat de dag ervoor nagekeken en hij was niet lek. Zelfs niet in slechte staat. Hij had hier en daar een paar kleine roestplekjes waar ik niet doorheen kon drukken. Die waren puur oppervlakkig. En als er al een paar kleine gaatjes in zouden zitten, dan zijn die makkelijk dicht te smeren. Er is geen enkele reden om de uitlaat in zijn geheel te vervangen.

Dit is niet de eerste keer bij deze garage (maar zeker de laatste keer). De vorige auto die ik bracht ter keuring, kwamen ze ook met een hele waslijst. Om 'm toen gekeurd te krijgen, zou ik voor €2500 aan reparaties moeten doen. Ik heb de auto toen naar een andere garage gebracht, die hadden die hele lijst nagekeken en kwamen de conclusie dat het allemaal onzin was. Zo beweerde garage 1 dat de wiellagers vervangen moesten worden. Daar bleek niets mee aan de hand te zijn. Ook beweerden ze dat de remleidingen verroest waren en vervangen moesten worden. Knap, want die waren net een week eerder al vervangen door een ander bedrijf. En zo bleken alle "reparaties" complete onzin te zijn.

De enige reden dat ik nu weer met een auto naar hun toe ging, was omdat het even niet anders kon.

    Het lijkt erop dat je dat adres voorlopig maar moet mijden, er zijn toch heel veel APK boeren...
    Ik heb een paar jaar geleden een paar keer Kwikfit gebruikt voor APK en m'n ervaringen zijn eigenlijk niet heel slecht, ALS je maar afspreekt dat ze niks moeten gaan doen zonder overleg..
    De ene Kwikfit is ook de andere niet. - Beunhaas (515) PRO, 1 maand geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum