close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Advies gevraagd voor het vervangen van een koppakking

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFX, Motorinhoud (cc): 1400

Heb een Peugeot 206 waarbij de koppakking nu al voor de tweede keer lek is op de beruchte hoek bij het oliekanaal.
Op de hoek druppelt er olie uit wat langs het motorblok naar beneden loopt en dan druppelt het op de grond.
Koppakking heb ik ca. 9 jaar geleden laten vervangen voor dit probleem.

Ik weet dat de cilinderkop toen niet gevlakt is (motor is niet te heet geweest en cilinderkop blijkbaar niet krom) en dat de kopbouten hergebruikt zijn.
En de nieuwe koppakking had volgens mij niet zo'n rubbertje erin zitten ten hoogte van het oliekanaal op de hoek waardoor de afdichting van het oliekanaal in mijn ogen nog steeds zwak was.

Omdat bij een eerder project (ook een Peugeot 206 met dezelfde motor) samen met mijn broer de koppakking pas na 4 keer dicht was vraag ik me nu af wat te doen.
We hebben toen bij de vierde keer een dikkere koppakking gebruikt en we hebben de kopbouten aangedraaid zoals met dat bij een gietijzeren motorblok doet.
Dus 20nm + 120 graden + 120 graden i.p.v. 20nm + 240 graden.

Ben in ieder geval van plan om deze keer alle 10 de kopbouten te gaan vervangen en heb kopbouten van het merk Febi op het oog.
Kopbouten van Febi, is dat een beetje goed spul?

Wat zou ik doen met de cilinderkop, laten vlakken of niet?
Als ik met een rei en een voelermaat controleer of deze binnen de specificaties fabrikant recht is en deze is recht, heeft het dan wel zin om de kop te laten vlakken?

Als je een kop laat vlakken, kan je dan nog wel een standaard koppakking gebruiken of moet je een dikker exemplaar gebruiken?

Hoe zit het met de koppakking, heeft Peugeot daar een verbeterd exemplaar voor uitgebracht?
Lees dat er ook MLS-koppakkingen zijn opgebouwd uit meerdere lagen staal, zal deze beter afdichten ten hoogte van het oliekanaal?

En wat voor manier van aandraaien van de kopbouten zal ik hanteren?
20nm + 240 graden (aluminium onderblok) of 20nm + 120 graden + 120 graden (gietijzeren onderblok).
Heb zelf het idee dat als je 20nm + 120 graden + 120 graden doet dat dit gelijkmatiger aansluit.

Geplaatst door

Jeroen1978 (295)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.