Peugeot 307: afgebroken gloeibougie

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4HDI

Wie weet er een oplossing?
Ik heb een Peugeot 307 1.4HDI
Er zijn 2 gloeibougies stuk, bij het uit schroeven van de eerste is het gloeistuk afgebroken in het blok. Ik heb al geprobeert het een beetje naar voor te kloppen zodat het zou los komen om het dan via de injector eruit te blazen maar dit lukt niet. Hoe kan ik dit stuk eruit krijgen zonder de hele motor los te moeten halen?

Alvast bedankt voor de oplossing.
Jos.

jthi

Geplaatst door jthi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan T (30) PRO, 14 jaar geleden

de kop zal er af moeten zou gaat dat er niet uit.

groetjes jan.

jthi (0), 13 jaar geleden

Inderdaad het is niet gelukt zonder de kop eraf te halen.
Maar weet iemand een manier om dit in de toekomst te vermijden? en kapotte gloeibougies eruit te halen zonder dat deze afbreken.

groeten,
Jos.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

stukje los, stuk vast, stukje los, stukje vast. etc. etc. etc. Kost tijd, maar altijd minder dan een kopje lichten. maar ja, je kunt altijd pech hebben.

vervang je ook gelijk de koppakking en bouten?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het schroefdraad zelf is vaak het probleem niet. Doordat de gloeier defect is, branden ze niet meer schoon en ontstaat een harde laag roetafzetting op de stift en komt de stift vast te zitten in de schacht. Je kunt in zo'n geval inderdaad beter de tijd nemen zoals Fordofiel hierboven omschrijft en niet proberen te wrikken, zeker niet als het schroefdraad van de gloeier er al zover uitgedraait is dat deze alleen nog klem zit op de aangekoekte stift = wrikken is breken!

JdeP (20), 13 jaar geleden

Met speciaal gereedschap?

http://www.klann-online.de/Filme/KL-1383...

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Is inderdaad een leuk koffertje speciaal gereedschap. Echter....hoe je dit moet doen als de motor nog op z'n plek zit met de gloeibougies aan de achterkant en dus weinig ruimte......??

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Goh, valt me altijd op bij die promotie filmpjes, altijd een nieuwe motor, op een motorsteun, met alles er af. geen roest, geen vast zittende troep. Zo kan ik ik ze ook in 2 minuten vervangen....

JdeP (20), 13 jaar geleden

[quote=hans4074]Is inderdaad een leuk koffertje speciaal gereedschap. Echter....hoe je dit moet doen als de motor nog op z'n plek zit met de gloeibougies aan de achterkant en dus weinig ruimte......??[/quote]
Had ik niet bij nagedacht,sorry.

De motor maar uitbouwen dan. [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smili...[/img] [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smili...[/img] [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smili...[/img]

jthi (0), 13 jaar geleden

Hallo, Allen bedankt voor de info. Het probleem is opgelost ik heb de kop eraf gehaald restanten van de gloeibougies eruit gehaald, nieuwe koppakking en meteen ook de distributieriem vervangen.
In de garage vertelden ze me dat tegenwoordig bij de HDI motoren dit probleem vaak voorkomt door de dunne gloeibougies. De mogelijke oplossing is dat de bougies met hoogfrequent trillingen uitgeschroefd worden. Dit zijn speciale sleutels met een trilapparaatje. Ik heb ze nooit gezien en ken ze ook niet, maar voor wie het ooit nodig heeft misschien een goeie oplossing om zo veel werk te besparen.
Groeten.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.