Hallo,
ik overweeg een 307 HDi aan te schaffen, maar ik vraag me af welke motor aan te bevelen is qua betrouwbaarheid/onderhoudskosten: 2.0 HDi 90pk, 2.0HDi 110pk, 1.6HDi 90pk, 1.6HDi 110pk?
En wat is het voordeel van het 1.6 blok t.o.v. 2.0? Qua prestaties lijkt er nl. niet zoveel verschil. En ook het gewicht lijkt niet veel uit te maken. Of is het 1.6 blok kleiner een daardoor makkelijker toegankelijk?
Ben trouwens zelf extreem tevreden met de 2.0 HDi 90pk die in mijn huidige 306 ligt.
O ja, klopt het dat de 'F' in HDiF betekent, dat de auto een roetfilter heeft? Heeft dit nog invloed op prestaties en/of verbruik? Of alleen op het milieu..?
Alvast dank voor jullie hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb nog nooit hdif tegengekomen maar dus kan het ook niet zeggen
dv6 hebben behoorlijk wat trekkracht
van een dw10 vindt ik persoonlijk niet alles
tenminste daar hebben we het over
1.6hdi is een dv6 en dw10 is een 2.0hdi
dw10 zie je niet zo vaak in nieuwe auto''s wel de dv6
bij de dv6 zie je vaak dat probleem met gasklephuis en carterpan lekkage met olie
naast dat zie je ook soms dat de verstuivers gaan lekken
dit komt voor maar verder niet wat echt zegt dat is de probleem van de motor
gloeibougies gaan namelijk bij beide tegelijk kapot rond de zelfde km-stand. denk aan 100 tot 200.000km
zo kun je zeggen dat de dw10 beter is
persoonlijk zou ik voor de dv6 toch gaan dit omdat het lekkerder rijdt
de lekkage kun je zelf zo zien
verzuitvers, zwarte plastic afscheiding bij de verstuiver voet
carterpan, duidelijk dan onder de olie
luchtklephuis, zit net na de turbo buis flak boven de multieriem naast turbo
deze kan simpel afgekit worden en 12 uur drogen
De motoren verschillen wel degelijk. De 2.0 HDi heeft veschillende vermogens, maar deze vermogens komen uit verschillende bouwjaren. In de tijd dat de 1.6 aan zijn carriere begon was de 2.0 reeds lange tijd op de markt met 110pk en 90 pk.
Mocht je voor een 1.6 kiezen dan kom je uit op redelijk recente 307'ens en kan je inderdaad kiezen tussen 90pk en 110pk. Met deze motoren is niet veel mis. Er gaat natuurlijk wel eens wat stuk, maar dat afgezet tegen de aantallen die rondrijden valt het wel mee. Aandachtspunt is absoluut onderhoud en de gebruikte oliesoort. Is dat in orde. Of te wel is 5W30 gebruikt en z'n beurtjes op 20dkm of bij stadsverkeer/intensief gebruik 15dkm uitgevoerd dan hoef je geen problemen te verwachten. De 1.6 is een zeer zuinige motor.
De 2.0 is de motor met meeer ervaring en een hoger koppel. Een robuuste betrouwbare motor. Qua betrouwbaarhied niet veel aan de hand. Kijk je hierbij naar motoren met 90pk of 110 pk dan zitten die in wat oudere 307'ens. Deze motoren zijn voor elke dealer/ universeel bekend. Dat maakt dat diagnose stellen, bij een eventueel probleem, nooit veel tijd kan kosten. Kijk je echter naar 136pk versies dan gaat deze vlieger niet op. De systemen zijn dan van hetzelfde caliber als de 1.6 met de bijbehorende complexere diagnose.
Qua ruimte is de 1.6 wel kleiner, maar dankzij het gebruik door verschillende merken compact gebouwd. Dat maakt dat je voor reparaties soms veel moet demonteren. Groot voordeel van de 1.6 is zijn verbuik door het kleinere slagvolume. Wil je zuing rijden kies dan een 1.6 HDI met 90pk of 110pk met een volledige onderhoudsistorie(elke 20dkm een beurtje). Wil je meer koppel, een caravan trekken en vindt je verbruik minder belangrijk kies dan voor een 110pk of 136pk 2.0hdi met de volledige onderhoudshistorie. Deze heeft volgens mij een hoger aanhangwagengewicht. Hou me ten goede als het niet zo is....
De F staat inderdaad voor roetfilter. Dit heeft geen noemenswaardige invloed op de prestaties van de motor. Wel is het wijs om te kijken of het filter of vloeistof bijna aan zijn vervangingstermijn is. Mocht dat zo zijn, onderhandel dan een vervanging bij aankoop. Het roetfiltersysteem van PSA heeft in tegenstelling tot de meeste andere systemen een additief dat maakt dat het 'schoonbranden' van het filter makkelijker gaat ook als je niet op de autobaan rijdt(veel voorkomend probleem bij filters zonder additief).
Voldoende advies?
Groet,
Jaap.
14 jaar
even door gaan op het verhaal hierboven
dw10 en dv6 met roetfilter hebben bijde bij 120.000km additief vullen (kosten uit mijn hoofd totaal 170euro)
en bij 240.000km roetfilter plus additief bij 240.000 zit ook de distributieriem van bijde
zoals jaap zegt dv6 is de nieuwere motor
als je een 307sw gaat kijken kun je direct aan de achterlichten zit of het 307sw is of 307sw restyl
restyl heeft een ring als parkeerlicht waar 2 lampen in zitten, in het midden zit de knipperlicht
boven remlicht en onder links mist en rechts achteruit
bij de eerste versie zat de knipper licht onder de parkeer licht, parkeer licht is ook maar 1 lamp
heb je een restyl dan weet je dat de dv6 minder keuren kan hebben
heb je net voor de restyl dan moet je geluk of pech hebben
bij restyl zit er volgens mij dw10 niet meer in
maar dat weet ik niet zeker
Hartelijk dank voor jullie snelle en uitgebreide adviezen. Top!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar