Hallo,
Ik heb sinds 5 maanden een 205 (1989, bezine-injectie). Het probleem is dat hij regelmatig afslaat. Meestal is dit meteen nadat ik hem gestart heb, dan slaat hij aan en onmiddellijk weer af. Soms is het ook onderweg, voor een stoplicht of zelfs onder het rijden (gelukkig niet bij snelheden hoger dan 55 km/h tot nu toe).
Ik krijg hem meestal uiteindelijk gestart door te blijven pompen met het gaspedaal. Toen hij bij de garage ook een keer niet wilde starten, bleek er helemaal geen bezine-toevoer te zijn. De bezinepomp is vervangen en toen leek het even beter te gaan, maar weg was het zeker niet. Ik heb er inmiddels veel geld in gestoken, maar het is nog niet opgelost.
Nou heb ik zelf wat op internet rondgekeken en het leek mij dat het misschien de lambda-sonde is. Temeer omdat ook regelmatig het lampje van de katalysator gaat branden. Dit blijkt al jaren het geval te zijn en de vorige eigenaar heeft hier twee keer naar laten kijken en toen is besloten dat het een storing in het lampje is.
Ik heb dit idee van de lambda-sonde in de garage voorgelegd, maar daar werd me verteld dat de gastoevoer daar niet totaal van kan stoppen.
Als het inderdaad de lambda-sonde is, heeft het dan zin om hem te laten repareren of is de katalysator dan na zoveel tijd ook kapotgereden?
Heeft een van jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Ik ga 'm morgen laten uitlezen en hoop dat daar iets concreets uit komt.
Alvast bedankt,
Sanne
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is dit al een injectie of is het een geregelde carburateur, wat is de motortypecode? pos 5t/m 10 van het chassisnummer.
0CKA20 of CKA201? Ik weet niet of ik het * aan het begin mee moet tellen?
20 jaar
Heeft het uitlezen nog wat opgeleverd?Ik zal morgen even precies kijken wat voor motor hier inzit en dan zal ik je de oplossing geven,Groeten Oldtimer.
Heb dit probleem ook gehad met 205 1.4 XS de 2 relais aan de linkerkant (voor de kijker in de motorkap rechts) tegen het schutbord waren toen de boosdoener, eigenlijk ook de stekkers die eraan zaten. heb die toen ook vervangen.
morrel eens zachtjes tijdens het lopen van de auto aan die kabels en zie of hij uitvalt.
groeten
Marc
Hoi bedankt voor jullie reakties. Was op vakantie, vandaar mijn late reaktie. Ik heb inmiddels de afstelling veranderd (minder benzine) en hierdoor brandt het lampje van de katalysator een stuk minder vaak. Verder begreep ik van de wegenwacht (jawel..) dat de garage niet (zoals ze zeiden) de relais van de pomp heeft vervangen (die inderdaad daar zit waar jij zegt Marc), maar een verkeerde relais. Dat ga ik nu dus nog proberen. Uit het uitlezen kwam weinig. Ze konden alleen het draadje van het storingslampje uitlezen (oud type). Daar kwamen geen storingen uit. Alleen wel een CO2 uistoot van 6,5 ipv onder de 0,5. Ze hadden het er over dat hij moet worden afgesteld, maar dat dat wel 3 tot 4 uur werk kon zijn, omdat het een lastig tussentype is (tussen carburator en injectie; met een electronisch geregelde carburator, als ik het goed heb). Misschien dat de CO2 al naar beneden is nu ik hem zuiniger heb afgesteld?
Ik weet niet of ik het de auto nog waard vind om er 3 a 4 uur garage-werk in te steken, zonder garantie op succes.
20 jaar
Als dit inderdaad een TU3cp(carburateur-piloté)is kan het ook nog in de regelnaalden zitten en is de enige eis voor de APK stationair onder een 1/2 procent. Gewoon afstellen dat hij lekker loopt en het co onder een 1/2 procent is en het lampje negeren of eruit halen.En lekker mee doorrijden.
Hoi Oldtimer Jansen,
Bedankt voor je reaktie! Gaat de CO ook automatisch naar beneden als je de benzine lager afstelt, of werkt dat anders? Ik heb 'm nu al een slag of 8 (?) dichtgedraaid, dus misschien is het dan al een stuk minder.
En als het inderdaad de regelnaalden zijn, kan dat de oorzaak zijn van het afslaan? Kun je daar wat meer over vertellen? Ik wil het namelijk echt oplossen, of de auto weg doen, want dit is niet relaxed meer.
20 jaar
De geregelde carburateur heeft a.h.w. 2 stationaire doceurs en 2 hoofddoceurs.In elk kanaal (stationair en hoofd) een vaste hoofddoceur en een regelnaald die de fijnafstelling doet via een puls-pauzeschakeling waarbij de puls bepaald hoelang die regelnaald openstaat, en dus hoeveel brandstof via dat kanaal binnen komt.
zo regelt dus de lengte van de puls de fijnafstemming van de motor de lengte van de puls wordt bepaald door de computer die dat berekend aan de hand van een paar gegevens.1e motortemperatuur. 2e gasklepstand, via de potentiometer. 3e het signaal van de lambdasonde.En ik ben er vast nog wel één vergeten.Dit geld voor zowel het stationare gebied als voor het deellastgebied.
Ik weet dat het behoorlijk ingewikkeld is maar hoop toch dat het je wat duidelijk maakt hoe dit systeem werkt en wat de functie van de regelnaalden is.Als dus de stationaireregelnaald op een of andere moment niet goed functioneerd heeft dat als gevolg dat de motor teveel of teweinig benzine krijgt en afslaat.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar