kenmerken:
* jonge accu van 1 jaar oud
* accuklemmen en -polen schoongemaakt
* aarding/massa op chassis gecontroleerd
* rode laadcontrolelamp dashboard brandt in stand 1 en 2 VOOR starten, na starten dooft deze netjes
* dynamo wordt zichtbaar aangedreven
* na een tijdje draaien vd motor zie je alle verlichting steeds verder dimmen en op gegeven moment krijgt de motor het moeilijk en slaat na horten en stoten uiteindelijk af.
=> accu is nu bijna leeg
Lijkt er dus op dat de prik uit de dynamo niet in de accu terecht komt?
Wat is hier aan de hand?
Thx Bas
Geplaatst door Bas927 (0) , lid sinds 19 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 Reacties
Oxo8322 (0) PRO, 19 jaar geleden
Hoor je geen rare geluiden?
Lijkt wel of de dynamo vast loopt.
Kijk eens naar het verloop van de laadspanning.
Probeer de dynamo eens te draaien nadat de motor afgeslagen is.
oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden
Laat de laadstroom maar eens meten kan best zijn dat de spanning goed is maar dat de stroom te klein is.
Beunhaas (530) PRO, 19 jaar geleden
Dynamolagers nog okee ?(check door de riem er even af te halen en met de hand te draaien)
MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden
Op de dyname zit ook een kabel, deze ook contacten ook schoongemaakt???
Idd ff laadstroom meten van de dynamo op de beide accupolen, moet ongeveer 14volt zijn.
oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden
Martijn, de stroom wordt uitgedrukt in ampere's jij hebt het nu over de spanning in volts. Deze dynamo's kunnen ongeveer 50 ampere leveren op z'n max. Dit is dus ongeveer 700 watt.
U=IxR en P=UxI weet je nog.
MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden
Ja je hebt idd gelijk O.J. erg stomme fout van mij, had ik zeker niet mogen maken, met mijn gehaalde MBO-4 electronica.... niet verder vertellen ;)
Bas927 (0), 19 jaar geleden
het was uiteindelijk de dynamo die was overleden, deze gaf geen prik meer af. Gek genoeg gaf het dashboardlampje dit niet aan! Spanning op de accupolen maar ook op de dynamo bleef bij draaiende motor rond 12V en begon na enige tijd in te zakken agv ontladen vd accu.
Dank voor jullie input!
RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden
Het lampje gaat inderdaad niet altijd branden. De laadspanning van de dynamo kun je het beste meten met een inductiemeter. Maar in ieder geval fijn dat het opgelost is. Twaalf volt meten vind ik trouwens wel wat laag, maarja.
MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden
Behoort ongeveer 14volt te zijn... dan laadt de dynamo de accu, niet met 12volt of erg slecht...