Bij aanzetten van de airco hoor ik een wat sissend geluid achter het dashboard. Zo te voelen koelt hij ook bijna niet meer. De ventilator werkt wel, ook in de auto stand maar doordat hij bijna niet meer koelt blijft hij heel lang op volle snelheid draaien. Probleem is plotseling opgetreden, ik gebruik de airco regelmatig.
Wat kan dit zijn,lekkage koelmiddel? Wordt dit een dure reparatie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt erop dat de airco leeg is. Wat vaak lekt bij 306 is de onderste leiding in de buurt van de condensor. Die leiding zit bevestigd op de onderste dwarsbalk en op de bevestigingspunten gaat hij lekken.
Bij mij zat er inderdaad een lek in de buurt van de condensor (ongeveer achter de rechter koplamp). Het was moeilijk te zien, maar de alu-leiding was bij een koppeling doorgevreten. Het stuk leiding vervangen en opnieuw vullen (incl. vervangen filter/droogelement+lekdetectievloeistof) kostte me bij een aircospecialist zo'n 250 euro.
18 jaar
Ik heb net even gekeken maar kan op die plek geen lekkage ontdekken. Verder naar beneden heb ik er geen zicht op omdat de bodemplaat in de weg zit. Is de condensor dat kleine potje direct achter de kolamp naast de ruitensproeier vulopening of ziet die meer naar onder?
Als dit vaker voorkomt heeft het misschien wel te maken met morsen van ruitensproeiervloeistof tijdens het vullen?!
Ik zal zo snel mogelijk bij een aircospecialist langs gaan.
Kan het kwaad om de airco te gebruiken als er vloeistof weg is of krijg je dan nog meer schade aan andere onderdelen?
18 jaar
De condensor ziet er uit als je gewone radiateur, ze zitten ook achter elkaar gemonteerd. Er kan door de ruitensproeiervloeistof geen lekkage ontstaan. Als het goed is werkt je airco niet als ie leeg is, er zit nl. een druksensor op.
He Break, ik kon die lekkage zelf ook niet zien. En als het systeem al leeg is lekt er natuurlijk niet veel meer. De aircospecialist meende dat zout (pekel) de leidingen na verloop van tijd ook wel aan kan tasten. Lijkt de logischer dan ruitensproeiervloeistof...
Ik hoorde trouwens een soort schurend geluid als ik de airco aanzette. Alsof de compressor droog stond te draaien, maar zoals 306_cabrio ook al schrijft, kan dat in principe niet. Misschien is het dan wel de verdamper geweest (zit onder handschoenvak als ik me niet vergis), maar dat kunnen de experts je vast wel vertellen.
De lekdetectievloeistof (ca. 25 euro) heb ik laten toevoegen om in de toekomst eventuele lekkages gemakkelijker op te sporen, maar dit is niet per se noodzakelijk.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar