Ik heb een aantal keren eerder een bericht gepost over het schokken/hikken/inhouden/afslaan van de motor van mijn Peugeot 306 XR 1.4 uit 1995. De auto is hiervoor al eens naar de Peugeot garage geweest waar ie is uitgelezen en (nadat ze niks konden vinden) is gereset. Verder heeft ie vorige week een APK-keuring en een grote beurt gehad, waarbij o.a. de bougies zijn vervangen. Na een regenachtige nacht kwam ik erachter dat het probleem zich nog steeds voordoet. Ik word er helemaal gek van, zeker omdat ik zelf weinig verstand heb van auto's en het me handenvol geld kost als ik em iedere keer naar een garage moet brengen. Het meest frustrerende is wel dat ze het daar niet eens oplossen. Nu kreeg ik te horen van een oom van me (die verstand heeft van auto's) dat ik eens de bougiekabels en de bobine moest vervangen. De bougiekabels vervangen moet nog wel lukken denk ik, maar de bobine is een ander verhaal. Ik heb namelijk geen idee waar dit ding zit. Daarom heb ik de volgende vragen:
- zou iemand me kunnen vertellen waar ik de bobine kan vinden?
- hoe ziet dat ding eruit? (heeft iemand er toevallig een foto van oid? Kon ik namelijk niet vinden op internet)
- is dit inderdaad vrij eenvoudig is te vervangen door mijzelf of kan ik het beter aan een garage over laten?
- waar kan ik bougiekabels en zo'n bobine kopen? Ik heb ze het liefst nieuw indien mogelijk.
- wat kosten deze onderdelen ongeveer?
Mocht iemand nog andere suggesties hebben dan hoor ik die natuurlijk ook graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De bobine is een zwart kleurig busje van ca. 8 cm rond en 15 cm lang (ongeveer)
Als je je vier bougiekabels volgt gaan die naar de verdelerkap (meestal een oranje halfrond kapje). Van daar gaat 1 kabel naar de bobine. Heb je al eens aan de verdelerkap gedacht? Die kan ook verouderen waardoor er geen goede isolatie tussen de verschillende polen meer is. Die verdelerkap kost je niet zoveel geld en als je probleem vooral met vochtig weer is kan dat ook goed de boosdoener zijn. Aangezien je probleem alleen met vochtig weer is (toch?) denk ik niet dat je bobine kapot is. Als je begint met de bougiekabels en verdelerkap weet je misschien meer en dat zijn ook de kosten niet.
Ik heb het met een oude auto van mij eens getest in het donker met draaiende motor met de plantenspuit, maar dat schijnt kwaad te kunnen, dus is misschien niet zo verstandig. Als je dan de vonken ziet overspringen als het nat wordt en heb je je lek gevonden.
Jouw 306 heeft geen verdelerkap. vanaf de bobine gaan de 4 bougiekabels rechtstreeks naar de bougies.
http://img439.imageshack.us/img439/685/b..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
[url=http://img439.imageshack.us/my.php?image=bobine5hq.gif][img]http://img439.imageshack.us/img439/685/b...[/img][/url]
Het ziet er inderdaad zo uit als op het plaatje. Is nou alleen dat bovenste gedeelte de bobine? Of het geheel daar aan de rechterkant? Ik zag wel dat er 1 schroef mist bij mij. Precies bij nummertje 72 op het plaatje zeg maar. Weten jullie overigens ook nog antwoord op de overige vragen? Alvast heel erg bedankt in ieder geval!
18 jaar
Nummer 4 is de bobine en 2 de kabels. Zorg er voor dat de kabels er weer op dezelfde plaatsen op komt ivm onstekingsvolgorde.
De bobine zit volgens mij met torxen vast, dus dat gereedschap moet je dan wel hebben.
Ik denk dat de bobine gauw op een 60 a 70 euro zit. De kabels wat goedkoper rond de 40 a 50.
Succes
Ok dat moet nog wel gaan lukken lijkt me. Het gereedschap is geen probleem denk ik. Ik heb zo'n set met een heleboel bitjes en anders kan ik ergens nog wel iets lenen. Weet je toevallig ook of het mogelijk is om de bobine en de bougiekabels nieuw te bestellen? En zo ja waar?
18 jaar
Kun je gewoon bij de dealer bestellen. Ook via een automaterialenzaak moet het wel lukken.
Gebeld met een onderdelenzaak. Daar vertelden ze me dat ze de bougiekabels en de bobine niet zomaar snel even konden doormeten of het wel daar aan lag. Daarvoor zou ik em weer een paar dagen kwijt zijn. Ze zeiden dat de kabels 35 euro ex BTW kosten en de bobine iets van 101 euro nog wat.
18 jaar
Je moet eens proberen om met lopende motor, met een bloemenspuit op de bobine te spuiten, zodat die goed nat word. Als de motor dan afslaat, is je bobine stuk. (deze slaat dan inwendig door) Dit komt regelmatig voor bij dit type bobine. Ik zou dan eerst met een nieuwe bobine beginnen, de kabels kun je alsnog doen. De bobine vervangen moet goed zelf lukken.
Gr marcel
En met dezelfde bloemenspuit van Marcel kun je ook even in het donker de bougiedoppen natspuiten en kijken of er vonkvorming optreed tussen bougiedop en motor.
Hier even een foto van mijn motortje, bobine is omcirkeld.
[url=http://imageshack.us][img]http://img101.imageshack.us/img101/880/p...[/img][/url]
Gr. Jeroen
18 jaar
Hartelijk dank voor alle reacties! Dat met die plantenspuit zal ik eens proberen. Volgende week gaat ie opnieuw naar de Peugeot-dealer. Het lampje van de zelfdiagnose van de motor ging namelijk ineens weer branden gisteren. Dit had ik eerder al eens gehad, maar toen was er niks aan de hand. Toen kon ik gewoon onder de bestuurdersstoel even een stekkertje lostrekken en weer vastmaken en dan was het weer verholpen voor een hele tijd. Dat lukt nu niet meer. Hij blijft branden wat ik ook doe. Hij zal dus bij de Peugeot-dealer opnieuw worden uitgelezen en ze zouden ook de bobine en bougiekabels eens nakijken.
18 jaar
Het diagnoselampje van de motor heeft niet te maken met het stekkertje onder de stoel, die is nl. van de gordelspanners en heeft een eigen controlelampje!
Ze hebben me toen wel verteld dat dat kabeltje van de gordelspanners is, maar het hielp toch om dat even los te trekken en weer vast te maken. Dan was dat diagnoselampje weer uit. Overigens denk ik niet dat ik nog een apart lampje voor de gordelspanners heb, want als ik het kabeltje los trek en de motor start, dan zie ik geen andere lampjes branden op mijn dashboard.
Verder heb ik gisteravond de test met de plantenspuit uitgevoerd, maar ik zag geen vonken en de motor bleef gewoon draaien.
18 jaar
Die stekker onder de stoel moeten ze er tussenweg halen en doorsolderen. En dat is echt wel van de gordelspanner.
Ik zou als ik jouw was de bobine/kabels en bougies laten vervangen of dat je het zelf doet. De vonk is ten eerste belangrijk dat dat goed is, voordat je verder kunt gaan met mogelijke andere storingen. De onderdelen hebben in elk geval geen eeuwig leven.
De bougies zijn pas vervangen bij de APK/grote beurt. Daar hebben ze ook de bougiekabels gecontroleerd. Vanuit de test met de plantenspuit lijkt het erop dat de bobine dus ook nog wel in orde is, maar dat zijn ze als het goed is nu bij Peugeot voor me aan het verifiëren. Ik hoop dat ze erachter komen wat het is en dat het me niet teveel gaat kosten. Ik hou jullie op de hoogte.
18 jaar
Ik heb bericht gekregen van de Peugeot-dealer. Ze hebben em uitgelezen en nu blijkt ineens dat de lambdasonde kapot is. Helaas gaat dit geintje me weer 281 euro kosten, maar ik hoop dan wel van de problemen af te zijn. Ik vind het wel vreemd dat ze bij de ene Peugeot-dealer niets hebben kunnen vinden tijdens het uitlezen, niets hebben opgelost en wel meer dan 100 euro rekenen, terwijl ze nu bij een andere Peugeot-dealer het probleem in 1 keer vinden. Weet iemand trouwens hoe het kan dat de lambdasonde kapot gaat? Is dit gewoon slijtage? Of kan dit nog andere oorzaken hebben? Ik las dat het ook goed mogelijk is dat hierdoor ook mijn katalysator kapot is gegaan.
18 jaar
Ik rij nu alweer een poosje rond in m'n auto en het probleem lijkt inderdaad volledig te zijn verholpen. In mijn geval was het dus de lambdasonde die kapot was. Hartelijk dank voor alle hulp die ik hier heb gekregen!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar