close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Bij starten geen vonk...van alles geprobeerd...

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Hallo mensen misschien weet iemand raad.

Ik ben in het bezit van een Peugeot 306XSI 2.0 16V (G3). De auto is uit eind november 1998.
Al 10 weken staat de auto inmiddels stil.

Van de een op andere dag kreeg ik mijn Peugeootje niet meer aan de praat. Heb hem toen laten wegslepen naar een autoreparatie bv'tje van een vriend van me in Weesp. Hij heeft wat meetwerk verricht, maar de volgende dag liep hij spontaan weer na een nacht bij hem binnen te hebben gestaan...beetje vreemd maar het zal wel....
Ik heb toen opgelucht de auto weer opgehaald en ben toen naar huis gereden en ben woonachtig in Amsterdam. Ik had die dag wat boodschappen gehaald e.d.
De volgende morgen wil ik zoals gewoonlijk weer naar mijn werk en verdomd....kreeg hem weer niet aan de praat! Uiteindelijk weer gebeld met route mobiel (die overigens het probleem niet konden traceren) en weer gebracht naar die vriend in Weesp. Hij had wederom weer wat zekeringen e.d doorgemeten, en kon niets constateren, want er was overal spanning te meten. Hij heeft daar drie dagen gestaan ivm het weekend. En jahoor....verdomd...de auto startte weer. Ik was die dag dan ook weer naar Weesp gegaan om de auto op te halen, maar bedacht in een keer om de auto 250 meter verderop uit te laten lezen bij een Peugeotdealer. De laptop waarmee ze de computer uit hadden gelezen constateerde geen fouten of storingen. Ik hartstikke blij natuurlijk. En rijd vrolijk richting Amsterdam(huis) De auto heeft het goed gedaan tot op zekere hoogte echter....jaja, u raad het al; De auto startte de volgende dag niet meer. Ik heb wederom de auto laten wegslepen richting Weesp, dit keer naar die dealer daar. Ze konden dit keer de computer NIET uitlezen, wat erg vreemd klinkt he? Ik heb advies gekregen van een monteur om de dubbelrelais te vervangen, omdat dit de oorzaak had kunnen zijn! Enfin, eenmaal dat ding erop geklikt startte hij weer met wat extra "boost" (accu). Ziezo dacht ik, opgelost!

De auto heeft het maarliefs drie dagen gedaan en weer kreeg ik hem niet aan de praat, alleen stond hij dit keer geparkeerd voor het huis van mijn tante in Amsterdam Zuid. En geloof het of niet, mijn vrouw is precies die nacht bevallen! We moesten dus met de taxi richting huis....grrrr

Na een week heb ik hem weer weggesleept richting die Peugeotdealer en heb ze gevraagd om te kijken naar die storing voor maximaal 2,5 uur. Zij hebben niets kunnen vinden en hebben geconstateerd dat de brandstofpomp ok is, er geen vonk is en de BDP sensor okay is. Dit kostte me 170 euro, zonder oplossing dus.
Uiteindelijk de auto weer naar die vriend van me verderop gesleept, waar hij nu nog staat. Hij heeft de massakabels gechecked, alle zekeringen, brandstofpomp e.d. De pomp krijgt geen spanning en er is geen vonk constateerde hij. Dus zoals ze bij Peugeot ook al vermoedde, was het de computer van de motor! Ik heb van de week een tweedehandsje op de kop getikt voor eenleuk prijsje. Hij zette de computer in mijn auto....starten en lopen....WauW ik ging helemaal uit mn dak van vreugde! Die vriend van me beloofde de auto de dag erop af te hebben en heeft alles weer netjes geisoleerd en in elkaar gezet. Heeft hem nog diverse malen getart en laten lopen, maar u raad het al....hij stopte er gewoon weer mee, na ongeveer 10 keer te hebben gestart om te kijken of hij het nog doet. Hij belde me op met het slechte nieuws en vertelde me dat het duo relais ten tijde van die oude computer niet goed meer naar behoren functioneerde. Enfin, ik had dus gisteren een dubbelrelais gekocht en deze weer achter de computer geklikt. Helaas, het mocht niet baten!!!(Mijn bloed kookte inmiddels en wist niet precies meer wat ik moest denken) Verd.....

Er zat niets anders op dan weer meten en meten.....en we zijn nu weer terug bij af, want er is weer geen vonk en ook geen spanning op de brandstofpomp, welke wordt veroorzaakt door de computer.

We hebben vandaag gebeld met een peugeot specialist op de Anthony Fokkerweg, deze persoon gaf wijze raad om de bobine eens te checken ivm weerstand en verrek....er is geen weerstand gemeten. Dan schijnt het dus logisch te zijn dat de auto bij het starten de massa elders wegtrekt....de computer bijvoorbeeld??? Ik weet het niet meer, dit geintje kost me nu al zoveel! Die vriend belt dinsdag weer met de persoon die hij gesproken heeft die adviseerde de weerstand te meten tussen 1-4 en 2-3. Misschien weet iemand anders of herkent hij over deze ontzettend irritante storing.

Misschien weet iemand raad, want wil de auto zo snel mogelijk weer rijdende hebben ivm vervoeren van mijn kleine jongen, omdat met de trein naar Hoorn niet te doen is.
Het kan ook zijn dat iemand mij kan verwijzen naar iemand die het leuk vind om deze puzzel op te lossen.

Hartelijk dank voor jullie aandacht alvast en hoop uiteraard op een gelukkig einde....

Groeten,
Jim

Geplaatst door

Mr.pech (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het dubbelrelais niet de boosdoener,probeer eens als er iemand start er een paar tikjes tegen aan te geven.
Het is het bruine relais onder de ECU.en controleer ook de stekker eens die onder de ECU zit.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

Hey Hans, had al een nieuwe dubbelrelais aangekocht omdat de oude doorgepiept was, daar had de oude computer voor gezorgd dus ....
Het mocht helaas niet baten

Misschien heb je nog meer suggesties, want de dubbelrelais is zo'n beetje het eerste waar je bij dit soort storingen naar kijkt.

In ieder geval bedankt voor de tip.

Mr.pech 0

18 jaar

Ja, dat weet ik dat je het eerst naar het dubbelrelais kijkt maar jij schreef daar in jouw vraag niets over vandaar mijn suggestie.
Maar wat ik al eerder zie kijk ook eens maar die grote stekker onder de ECU.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

Allereerst gefeliciteerd!

Weet niet of het inmiddels is opgelost, anders dan heb ik het volgende voorstel: auto hierheen, maken op basis van no cure no pay. Er moet toch uit te komen zijn! Lijk ook wel gek, verzuip nu al int werk, maar ala, dit kan der ook nog wel bij.........

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Wat voor soort startonderbreker zit er op je auto, ik denk met transponder in de sleutel. Is daar al eens naar gekeken? De antenne ervan bij het contactslot wil wel eens kapot gaan.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

[quote=306 cabrio]Wat voor soort startonderbreker zit er op je auto, ik denk met transponder in de sleutel. Is daar al eens naar gekeken? De antenne ervan bij het contactslot wil wel eens kapot gaan.[/quote]
Daar zeg je zo wat 306! Nooit bij stil gestaan maar helemaal waar natuurlijk, 1 x beleefd met een 106 1.1, maar zelfde principe natuurlijk.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Hey mensen allereerst hartelijk dank voor jullie reactie, deze week zal blijken hoe het met de auto af gaat lopen. Er is om te beginnen geen weerstand bij de bobine, wat kan verklaren dat de computer naar zn mallemoer is gegaan, ivm massa....nu maar even kijken of die weerstanden vervangen kunnen worden, maar betwijfel het. Wordt waarschijnlijk een nieuwe tweedehandse. Ik hoop nu niet dat de (tweede) computer ook kapot is, zo jab dan ben ik 400 euro kwijt voor die tweedehandse computer en moet ik er weer een op de kop tikken. ALs dit zo is, wil ik nu alvast vragen of iemand een tweede handsje op de kop weet te tikken.

Merk Bosch : Het nummer van de computer begint met 0261 meen ik....
Voor een Peugeot 306 XSI 2.0 16V dus.
Ook zal ik waarschijnlijk een bobnine nodig hebben en hoop dat ik via deze weg kans maak. Het typenummer e.d stuur ik u toe op verzoek.

MVG,
Jim

Mr.pech 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.