auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: veel te hoogtoerental en toerenteller reageert niet meer

Bouwjaar: 1997

Een verhaal, maar ik wil graag een compleet beeld scheppen van het probleem.

Het betreft een peugeot 306 XR (1.4 bezine) uit april 1997.

Ik heb nog steeds problemen met hoog toerental van de motor. Bij het starten gaat het stationair toerental direct tot 2200 tpm. Dit gebeurde op willekeurige momenten, zowel bij koude als warme motor, bij stationair draaien en tijdens het rijden (als je dan gas terug wilde nemen bleef de auto gewoon door rijden).
De toerenteller reageert trouwens ook helemaal niet meer.

De garage heeft eerst stappenmotor vervangen, echter zonder resultaat. Daarnaast te horen gekregen dat ze alles hebben doorgemeten(temp.sensor ed.) Uiteindelijk komen ze tot de conclusie dat de EBE (=ECU) de stappenmotor niet meer aanstuurt en waarschijnlijk dus ook niet de toerenteller.

Inmiddels EBE (magnetti marreli) vervangen, nieuwe bobine en hoofdrelais erin gezet. Echter zonder resultaat.
We hebben ook geen flauw idee waar te zoeken nog.
Dashboard ook al losgehaald om de toerenteller te controleren, echter niks gevonden.

VRAAG: Weet iemand of er een relatie bestaat tussen de stappenmotor en aansturing toerenteller? Is er een sensor die o.a. beide zaken regelt? Zowel stappenmotor als toerenteller reageren namelijk niet.

Momenteel is de stappenmotor losgekoppeld en vervangen door een dummy (gewoon een plunjer) die ervoor zorgt dat er constant voldoende lucht wordt doorgelaten. Motor loopt dan wel volgens een normaal toerental.




Geplaatst door

esteban (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Inlaatspruitstukstuk controleren op lekkage. Kan valse lucht trekken .
Aan de onderzijde van het spruitstuk zit een dekseltje wat er wel eens uitvalt.

Verder bedrading van ecu naar stappen motor controleren en alle massaas.

T luteijn 0
badge

18 jaar

Hey T luteijn, nog bedankt voor je reactie, maar ik kan zelf niets doormeten omdat ik de waarden niet weet....of heeft iemand een tip om aan een vraagbaak voor mijn 306 te komen?

Vanmiddag wel weer naar dealer geweest om nieuwe stappenmotor op te halen. Daarnaast de nieuwe EBE uit laten lezen. Echter de garage kan bij deze EBE nog steeds niet in de computer komen. Zet ik een andere EBE in de auto, precies hetzelfde euvel.

Kortom er kunnen geen storingen e.d. worden uitgelezen. Kan een andere storing in de auto dit wel veroorzaken (naast de problemen met het toerental en toerenteller?)

By the way, ik ga volgende week naar een andere garage, want in deze dealer heb ik totaal geen vertrouwen meer.
(alleen de computer proberen uit te lezen en als dat niet werkt een advies geven dat ik een nieuwe EBE a 675 euro moet aanschaffen. Want verder wisten ze het ook niet omdat ze computer niet kunnen uitlezen, is notabene een peugeot dealer!!????)

Zal aan de andere garage wel vragen of ze het inlaatspruitstuk en alle bedrading willen controleren.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat zowel het toerental hoog is (omdat stappenmotor niet wordt aangestuurd en de toerenteller niet reageert.



Wordt nog vervolgd





esteban 0

18 jaar

Ik weet niet of je dezelfde motor (1,6i, 8 klepper, TU5-motor) als mij erin hebt zitten maar ik heb zo'n zelfde probleem gehad.
Alleen deed mijn toerenteller het nog wel.

Op een gegeven moment draaide mijn motor ook continue ca. 2000 toeren/min.
Dit had hij zowel in koude toestand als in warme toestand gehad en ook zowel in stilstand als tijdens het rijden.

Ik heb de eerste keer aan een stekker (en ook meteen de goede) gerommeld (zie foto) en toen zakte het toerental terug zoals het hoorde.
Het probleem is later nog een keer teruggekomen en toen heb ik diezelfde stekker gereinigd en ingespoten met contactspray.
Het probleem is tot nu nog niet teruggekomen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img19.imageshack.us/img19/4448/pr...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img19.imageshack.us/img19/5126/pr...[/img][/url]

Jeroen1978 395

18 jaar

Ik zie dat je over dit probleem maar weer een nieuw topic hebt gemaakt zodat we weer van voren af kunnen beginnen, alleen ik doe niet meer mee.

oldtimer 0
badge

18 jaar

"Ik zie dat je over dit probleem maar weer een nieuw topic hebt gemaakt zodat we weer van voren af kunnen beginnen, alleen ik doe niet meer mee"

Bedoel je mij ermee?? of de oorspronkelijke poster??

Ik heb alleen een reactie op een topic geplaatst zoals iedereen dat doet, gewoon "plaats een oplossing" aanklikken en dan een tekst invoeren en een afbeelding plaatsen.
Heb wel gezien dat de topic nu weer bovenaan de lijst staat, of dat automatisch gaat wanneer iemand een "oplossing" plaatst dat weet ik niet, is de eerste keer voor mij op dit forum.

Jeroen1978 395

18 jaar

Op het moment dat er weer gepost wordt in een topic komt ie weer bovenaan te staan.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Het probleem van mijn hoge toerental en toerenteller is (helaas) nog steeds niet de wereld uit. Ook niet na het bezoek van twee erkende Peugeot garages. Zij konden o.a. beide niet de EBE uitlezen.

Maar de reden om opnieuw een bericht op het forum achter te laten is het volgende:

Vorige week viel mij tijdens een rit met deze auto het volgende op. Bij het uitzetten van de CD-speler, luchtventilator en verlichting reageerde de toerenteller op een 'normale' manier.

Wat verder opviel was, dat indien 1 van de bovenstaande items weer terug werd aangezet, de toerenteller hier direct op reageerde (schommelende toerenteller). Zelfs bij het aan- en uitzetten van de richtingaanwijzer, reageerde de toerenteller instabiel (toerenteller bewoog heen en weer op de frequentie van het knipperlicht).

Opmerking: het bovenstaande is vorige week 1 keer voorgekomen. In het weekend is er nog een rit met de auto gemaakt, maar toerenteller functioneerde gedurende deze rit toen weer niet (ook niet bij het uitvoeren van de bovenstaande handelingen).


Momenteel rij ik nog steeds met de auto, maar de vraag is hoe lang die het volhoudt. (de stappenmotor is momenteel losgekoppeld en vervangen door een zelfgemaakte plunjer waardoor er een constante hoeveelheid lucht wordt doorgelaten. Alleen bij een koude start loopt de motor stationair onregelmatig, maar daarna tijdens rijden geen problemen verder)

esteban 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.