auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 607: Airco 607 (2004)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

Hallo Allemaal,

Mijn climaatcontrol geeft geen koude lucht meer, verwarmen werkt nog wel.
Wanneer ik de airco inschakel hoor ik wel de bekende klik onder de motorkap.
Iemand enig idee wat dat kan zijn (koude middel op, luchtklep verkeerd)?

PS
Ik heb laatst de kachelweerstand vervangen door een geheel nieuwe (oude was defect).
Het was toen heel koud buiten, weet niet of dit met elkaar van doen heeft.

Bij voorbaat dank voor jullie input.

Groet,
Marco

Geplaatst door

607 3.0V6 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat de drukken ff checken. Bij te weinig koudemiddel
zal de pomp wel inschakelen maar te weinig kunnen leveren.
Meten is weten. Check is binnen 2 minuten gedaan en heel
vaak service (kostenloos).

Succes, Pascal

Hallo Pascal,

Ik dacht mijn vrouw snel tussen de bedrijven door met de auto langs de dealer te sturen.
Zij geven aan dat dit toch een uur duurt (vacuüm zuigen om te zien hoeveel koudemiddel er nog in zit).
Het lijkt er op dat jij een andere manier van meten voor ogen hebt.

Iemand een suggestie hoe ik dit in de omgeving van Apeldoorn eenvoudig kan laten testen?

Groet,
Marco

607 3.0V6 0

12 jaar

Als je de manometerset op aan de airco hangt kun je een of twee drukken aflezen.
Als de dealer of monteur verstand van zaken heeft kan hij bij een niet werkende airco
al een diagnose stellen over de hoeveelheid koudemiddel die aanwezig is. Diagnose is niet 100% maar
maar men kan zo wel een redelijke inschatting maken. Als de airco ingeschakeld word is het helemaal
geen probleem om een juiste diagnose te stellen. Men kan dan aan de drukken zien of er voldoende koudemiddel
aanwezig is. Is de druk echter veel te laag zal je pomp ook niet meer inslaan. Bij te weinig koudemiddel zal je
pomp inslaan maar zullen de pers en zuigdruk veel te laag zijn. Deze manier van diagnose stellen kan je een rekening van het vullen besparen en is niet meer dan een aantal minuten werk.

Succes, Pascal

Hallo Pascal,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zie op internet twee bedrijven in Apeldoorn die leeghalen en vullen voor Euro 75,-.
De pomp hoor je overduidelijk inschakelen (harde klik), ik hoop dan ook dat er geen lek is en alleen maar een te laag niveau.
Is het aan te bevelen om naar een dealer te gaan of kan ik hiervoor naar iedere andere airco "boer"?

Airco is nog nooit bijgevuld en is 8 jaar oud met 275.000 km op de teller.
Laten we hopen dat het verlies van deze vloeistof in de loop der tijd is gegaan en niet allemaal de laatste tijd.

Groet,
Marco

607 3.0V6 0

12 jaar

Een airco mag 8 tot 10% per jaar aan koudemiddel verliezen.
Uitgaande van 8% x 8 jaar= 64% verlies.
Pomp zal dan wel inslaan maar niet voldoende capaciteit kunnen leveren.
Met een beetje geluk dus leeghalen, vacumeren en opnieuw afvullen met de juiste hoeveelheid
koudemiddel (625gram).
De keuze uit een dealer of airco boer moet je zelf maken. Uit ervaring weet ik dat dealers
meestal iets duurder zijn.
Als het systeem dan toch leeg moet is het aan te bevelen om de filter/droger gelijk te vervangen.
Dit is een cartridge die in je condensor geschoven zit.

Succes, Pascal

Pascal, ik wil je niet ondermijnen, maar je hebt in je repley iets vergeten te vermelden !
Met een beetje geluk, zal na leeg halen altijd het systeem afgeperst moeten worden op controle lekdichtheid, nadien volgt de rest.
Ik weet verdomd goed dat je volgens de normen en waarden werkt zoals het hoort te zijn, de stikstof cilinder die in je combo ligt is er toch niet voor niets..!

TheoStek 0
badge

12 jaar

Klopt als een bus Theo.
Bedankt voor de aanvulling.

Grtz, Pascal

Allen,

Bedankt voor de reacties.

Ik heb net de (aan huis) airco specialist gehad.
Hij heeft het systeem leeggezogen en daarna vacuüm gezogen om lucht en vocht zoveel mogelijk uit het systeem te halen.
Er kwam 155 gram uit en is weer gevuld met 620 gram (ook olie terug en iets bijgevoegd als ik het goed heb begrepen).
Tevens een controle met UV licht uitgevoerd om eventuele lekkages te ontdekken.
Of het systeem afgeperst is weet ik zo niet meer, al met al toch ruim een uur bezig geweest.

Airco werkt weer naar behoren, we zijn er weer blij mee.

Ik zal hier geen reclame maken maar de dealer is zeker 2 keer de prijs en moet op afspraak (op werkdagen) in de garage. De service, op zaterdag, aan huis is mij goed bevallen.

Groet,
Marco

607 3.0V6 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.