close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307 2005: Airco doet niks meer

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RHY, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 66

Beste autoliefhebbers,

Ik lees veel problemen met de airco van de 307, maar ben even benieuwd wat jullie van mijn probleem vinden en wat mijn logische volgende stap moet zijn om het probleem te achterhalen. Ik heb trouwens het phase I climate control systeem (dus niet gescheiden)
Het begon vorig jaar zomer, dan ging de airco vol aan (niet super koud trouwens) om na een paar minuten weer uit te gaan en alleen maar warme lucht te blazen ongeveer 10 minuten, daarna weer paar minuten airco en weer warme lucht etc etc. Dat ging door tot enkele weken geleden, toen ging de aanjager ook steeds minder werken. Die heb ik vorige week vervangen en joepie...ik heb weer een flinke tornado in de auto, maar nu helemaal geen koude lucht meer. Ik heb zelf al 1 en ander gecontroleerd:

Ik heb alles al "gereset" door 5 minuten met max tempratuur gevolgt door 5 minuten met min temperatuur.
De koelventilator doet het (getest door direct 12v erop te zetten en ook nog eens door temperatuursensor los te halen). In beide gevallen begint de ventilator te draaien.
De magneetkoppeling van de compressor werkt ook. Ik heb 12v erop gezet en hij klikte.
Alle zekeringen zijn goed (binnen en onder motorkap).
De airco leidingen worden niet koud, maar zelfs warm
Als iemand met draaiende motor de AC uit zet en weer, hoor ik nergens een klik oid.

De compressor lijkt dus niet aangestuurd te worden, maar hoe kan ik controleren waar het aan ligt, want mijn inziens kan het het volgende nog zijn:
slechte bedrading naar compressor
Climate control display (unit)
relias (maar volgens mij regelt BSI dit toch, dus geen relais?)
te weinig koude middel

Mis ik nog iets? De laatste kan ik zelf niet controleren, maar de andere vast wel. De vraag is nu ff hoe ik het beste verder kan trouble shooten/testen, zodat ik de boosdoener kan aanwijzen. Of is het het beste om hem naar airco specialist te brengen en vulmiddel+druk te laten controleren?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Geplaatst door

peugeotje106diesel (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Begin met te laten controleren of er voldoende koudemiddel in zit , gezien het verhaal lijkt me het systeem leeg , dus lek vermoed ik.
Als het systeem echt leeg is , grote kans dat je condensor lek is.
Als je er voor kiest om bij de bekende fastfitters diagnose te laten stellen , prima , raad ik niet aan , ga naar een echte airco boer , domweg vullen van een leeg dus lek systeem heeft geen zin , eerst de oorzaak opsporen , repareren en vullen , kort samen gevat.

auto moest voor apk + distr-riem etc, dus de monteur belde dat relais koelventilator stuk was. Vervangen en dat doet het weer en nu kreeg hij ineens WEL een foutcode voor de airco, namelijk dat de temperatuur sensor -40 graden aangeeft. Dus hij wil hem aansturen, maar het is al koud genoeg, denk ie.....want geloof me.....tis snikheet in de auto. Aangezien ik de auto weer nodig had (en het al veel geld heeft gekost) heb ik hem opgehaald.

Ik heb de binnensensor (lange sprieterige sensor) aan passagierskant, middenconsole los gehad, doormeten geeft enkele Ohms weerstand (lijkt het dus goed te doen, denk ik).....de ruimte waar hij uitkomt helemaal doorgeblazen, maar helaas, airco slaat nog niet aan.

Iemand nog een idee?

Wat geeft de sensor na schoonmaken aan een paar ohm weerstand tja wat moet de waarde zijn ?

Denk eerder dat de -40 te maken heeft met de binnentemperatuursensor ( no : 3 ) en -40 betekend in PSA taal : onderbreking van het elektrische circuit .

Beste Rene,

Heel erg bedankt voor het plaatje, dat is lekker duidelijk. Ik heb inderdaad nummer 01 "verdampersensor" eruit gehad. Ik zal eens kijken hoe ik nummer 03 eruit kan halen en testen. Alles maar stap voor stap langs lopen en testen denk ik.

Ik laat weten hoe het uitpakt,

Hallo iedereen,

Binnensensor eruit gehaald en schoon gemaakt, was heel vies. Even alles aangesloten en op contact, motortje draait netjes, zou natuurlijk de NTC kunnen zijn. Morgen even die andere sensor opsnorren en nakijken. Mocht dat niet baten dan rijd ik naar de garage voor nogmaals een diagnose.

Mijn vermoeden is dat het ergens richting de compressor niet goed gaat, iemand enig idee hoe ik dat kan checken (de magneetkoppeling zelf doet het)?

Zoals al eerder gevraagd , zit er nog voldoende koudemiddel in , als het systeem leeg is of bijna leeg werkt de compressor niet , zit een beveiliging in het systeem , deze zit op de dunne persleiding die naar je ventiel gaat.

Hoi Kaleido 1,

Ja je hebt gelijk. Ik ga inderdaad even dealer/airco specialist bellen om dat uit te zoeken.

ps: kan die sensor (op dunne persleiding) ook stuk zijn, kan ik die eraf halen, zonder dat koudemiddel eruit stroomt?

Je hoort nog van me vwb niveau koudemiddel,

Die kan ook stuk zin , hij kan er af zonder dat je koudemiddel verliest .
Maar laat eerst je vulling controleren.
Bij geen koudemiddel meer aanwezig , grote kans dat de condensor lek is .
Vullen is dan zinloos.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.