Bij de Peugeot 206 van onze dochter hebben we het probleem dat de airco niet aan slaat.
Het lampje brand wel maar de pomp slaat niet aan.
Wat we al geprobeerd hebben:
- Vloeistof/gas vulling gecontroleerd en vervangen
- De twee verschillende druk sensoren vervangen
- BSI (het gehele management systeem) uitgewisseld.
- Knop op dashboard uitgewisseld
- Relais bij de Ventilator vervangen
- Naar de Peugeot garage geweest, vele uren , geen resultaat.
- Er is contact geweest met Peugeot Frankrijk, ook geen resultaat.
Vele euro's verder en nog steeds geen werkende airco.
Wat ik zelf heb kunnen meten: Er komt geen spanning op de pomp.
Ook op pen 7 van de BSI (rode draad) komt geen spanning.
Volgens de garage geeft hij geen foutmeldingen.
Het rare is dat alle schema's die ik kan vinden van deze auto geen enkele klopt met het airco systeem.
Omdat er veel draden in kabelbomen verdwijnen en er ook weer ergens uit komen is het zonder schema erg moeilijk zoeken.
Wie kan mij verder helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor een schema zijn alle autogegevens nodig;
Bouwjaar, model, motor code, handmatig of automatische airco...
Tevens moet er voor het uitlezen van de airco specifieke (dealer) uitlees apparatuur gebruikt worden en niet zo`n kastje voor het motormanagement.
Plaats de laatste 8 cijfers van het chassisnummer eens.
ik gok nog een 206 van voor 2001?
Klinkt spannend Harry.
Kachelweerstand in orde ?
Bedankt dat jullie mee willen denken!
De laatste 8 cijfers zijn: 47494880
De kachel weerstand, wat doet deze en waar zit hij?
5 jaar
zit er aan de rechterkant op het kachelhuis bij deze auto nog een module gemonteerd? Dashboardkastje eruit halen en ff schuin omhoog op het kachelhuis kijken.
wat ook voorkomt is dat de magneetspoel van de compressor sluiting heeft. dan schakelt het bedieningspaneel de spanning naar de compressor uit.
Toevallig had ik die gemeten: ik dacht dat de magneetspoel rond de 4 ohm zat. Dat betekenen dat er zo'n 3 ampère zal gaan lopen om te bekrachtigen. Is dat te veel of is dat normaal? Ik ga morgen kijken voor de kachelweerstand.
5 jaar
Ik neem aan dat de kachelventilator gewoon werkt op alle snelheids standen, dus ook zonder een werkende airco?
In dat geval werkt dus ook de kachelweerstand naar behoren.
Ja, die doet het prima. Het vreemde is dat ook de Peugeot garage geen foutmeldingen uit het systeem kan halen. Ze vermoeden ergens een kabelbreuk (kabelboom achter de motor langs schijnt berucht zijn...). Echter zonder de juiste schema's kom je daar niet uit....
5 jaar
Ik was al bezig met je schema, maar nog geen kans gezien te posten. Morgen middag waarschijnlijk.
Stuurdraad airco compressor komt uit BSI op 16 voudige groene stekker positie 7 in die stekker (draadnummer 8060). Gaat vanaf die positie naar 16 voudige grijze stekker op de BM 34 ( zekeringkast motorruimte) positie in die stekker is 13 (draadnummer 8060) . Loopt door de BM 34 en komt eruit op de 16 voudige zwarte stekker positie 7. Vandaar gaat draad naar compressor positie 1 in de 2 voudige gele stekker op de compressor. Peugeot werkt in dit geval dus niet met draadkleuren! Gezien je al uitgevoerde metingen, neem ik aan dat je weet hoe je moet meten/deze draad moet controleren.
Ohw ja.....de positie nummers staan klein op de rand van de stekkers.
Hoi Hans, dank voor je hulp! Aan de hand van je gegevens heb ik de volgende bevindingen:
- Draad naar de compressor (8060 pen 7 zwarte stekker) geen spanning.
- Draad op pen 13 groene stekker: geen spanning.
- Bij inschakelen van de Airco dmv de knop op het dashboard veranderd het toerental van de motor. Dus het systeem werkt wel voor een gedeelte.
- Er komt geen spanning op de blauwe 8060 draad op de BSI (zekeringkast onder dashboard) op pen 7.
Draad 8060 bij de BSM op pen 7 (voeding compressor) onderbroken en met een losse drukschakelaar met zekering gevoed met +12 Volt. Compressor slaat aan, direct koude lucht. Stroom: 3,5 ampère.
Dus we kunnen stellen dat de airco aan zich goed functioneert..
Viel wel even op dat bij de eerste maal inschakelen een hoge stroom liep, tegen de 13 ampère aan.
Mijn zekering van 8 ampère brandde ook door.
Hierna meerdere malen ingeschakeld, motor zakt in toeren en elke keer netjes 3,5 Ampère.
Het lijkt er dus op dat de airco niet wordt aangestuurd vanuit de BSI.
Ik stel mij zo voor dat het inschakelen aan verschillende voorwaarden moet voldoen.
Ik denk daarbij aan:
- Druk ok
- buitentemp niet te laag
- Blower aan etc etc
Moet ik daar in zoeken?
Zoals ik het kan zien word de 'beslissing' om de airco wel of niet in te schakelen in de BSI genomen. Klopt dat? Dan neem ik aan dat de verschillende sensoren ook daar moeten binnenkomen. Links onder de motorkap ligt ook nog het motormanagement systeem (grijze aluminium kast met drie grote stekkers). Die speelt geen rol in het airco verhaal?
De nummer op de kabels zijn soms erg slecht leesbaar trouwens....
5 jaar
geeft de motorcomputer de airco wel vrij? (codeerfout oid)
Volgens de Peugeot garage wel. Hij ziet dat de airco vrij gegeven staat. Maar ze zien ook geen foutcodes. Het gehele management systeem is ook al eens vervangen. Maakte geen verschil.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar