Peugeot 206: Storing lambdasensor P0130 + bokken

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Goedendag,

Ik heb het volgende probleem wat begonnen is 3 maanden geleden.

Motorlampje begon te branden, uitgelezen was een storing 02 sensor storing bank 1 sensor 1. Ik een lambda besteld op aliexpress. Deze vervangen (voor de katalysator) storing gereset. Prima bleef 3 maanden weg. Nu ging weer het lampje branden, zelfde storing. Vermoeden was goedkope sensor dus heb ik een nieuwe lamdasensor besteld van het merk ngk. Deze was echter te kort, draden verlengt. Blijf storing geven met geen activiteiten waargenomen. Nu wat advies gevraagd bij een garage en die zei het kan ook sensor 2 zijn (na de catalysator) Later op internet gelezen dat je de draden van een lamda niet mag solderen.

Dus heb ik 2 nieuwe lamdasensoren gehaald van bosch. Deze vervangen vandaag maar hij blijft storing geven. Maar nu begint hij er ook bij te bokken met optrekken. Als hij stationair draaid lijkt het op 3 poten te lopen (motor trilt en bokt) Met optrekken houdt hij ook in tot je vol gas geeft.

Dus zit nu met het probleem dst hij nog steeds storing geeft op de 1ste lambda maar die zijn nu allebei splinternieuw. En hij loopt even niet mooi stationair + bokken/inhouden met optrekken.

Wat kan ik nu doen, snap er helemaal niets meer van.

Zie video voor de lambdameting:
[Yt]https://youtu.be/OImNgo4TLak[/yt]

proximuss

Geplaatst door proximuss (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als ik de signalen van de lambdasondes geloof, dan krijgt de motor veel en veel te veel brandstof.
De signalen van beide sondes zijn ook wel heel erg hoog, hoger dan gebruikelijk.
Zeker de pieken bij de sonde voor de kat zijn erg hoog en kunnen de foutcode P0130 veroorzaken.
Maar ook de sonde na de kat is erg hoog.
Misschien een keer een 4-gas test laten doen om te verifieren dat het mengsel te rijk is of niet?
Als je het laat doen noteer dan alle waardes (Co, CO2, HC, O2 en lambda getal) zowel bij stationair als verhoogd toerental.

Bij een werkende lambdasonde wordt het mengsel geregeld. Dat is nu niet meer het geval.
Kun je de waardes van de fuel trims uitlezen (brandstofaanpassing)?
Daaraan is te zien of de lambdaregeling in het verleden wel gewerkt heeft of niet (sinds de laatste keer fout wissen).
Weet je toevallig wat het signaal van de originele sondes was? Zowel voor als achter de kat.

proximuss (0), 4 jaar geleden

UPDATE 17-06

Motorlampje ging branden en heb nu de volgende storing

P0134
P0130
Zie afbeelding.

Lijkt er nu meer op dat er een kabelbreuk ofzo is van lambda 1?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

P0134 krijg je waarschijnlijk omdat het signaal van de voorste lambdasonde niet onder de 0,8 V komt.
Ik zou eens met een multimeter gaan meten of dat signaal echt zo hoog is op beide lambdasondes.

Wat voor signaal geven beide lambdasondes met motor koud (voor de 1e start) en contact aan?

proximuss (0), 4 jaar geleden

Koud geven ze 0.650V aan en schommelt soms naar 0.645V maar dat zal ik eens opnieuw testen want meestal kijk ik niet in het begin.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik kan me vergissen, maar ik vind 0,65 volt voor een koude lambda sensor te hoog.
Ik ben gewend dat Bosch systemen een voorspanning van 0,45 Volt gebruiken.
Ik zou het a) opnieuw uitlezen en b) het voltage ook meten met een multimeter.

proximuss (0), 4 jaar geleden

Ik heb de auto ingeruild. Bedankt voor het meedenken!! Thnx oldford!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.