close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: jankend, piepend geluid na vervangen distributieriem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

ik heb na het vervangen van mijn koppakking mijn distributieriem en spanrol ook vervangen. Waterpomp heb ik bekeken en laten beoordelen in garage en die kon nog wel ff mee, zaten geen zware punten in en ook geen lekkage.

Maar nu is het probleem dat als ik mn motor start dat er een jankend / piepend (moeilijk te omschrijven) geluid van mijn distributieriem komt of de rollen daarvan.

Ik heb al geprobeerd om de riem iets losser te zetten: geluid blijft, riem iets strakker: geluid blijft, riem op normale spanning... je raad het al geluid is er nog steeds.

Ik neem aan dat een nieuwe riem niet zulke geluiden mag produceren, want kheb ook mn multiriem vervangen en die draait als een zonnetje zonder nare bijgeluiden.

Nu begin ik toch te vermoeden dat het misschien mijn waterpomp is, kan dat? want de nokken-, en krukas zijn niet kogel gelagerd en die spanrol is helemaal nieuw. Dan blijft de waterpomp in mijn opinie nog over... maar ik weet het niet zeker... het enige wat ik kan bedenken is doordat er een nieuwe riem opzit de spanningen nu iets anders zijn en misschien daardoor die waterpomp niet meer lekker draait??!
koppakking vervangen + riemen heeft al een aardige duit gekost en heb geen zin om nodeloos een nieuwe waterpomp aan te schaffen (zit ook nog een nieuwe aandrijfas aan te komen).

Klinkt iemand dit bekend in de oren? Zou je mij dan kunnen voorzien van advies wat het eventueel zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Bumper83 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb bij een andere auto gezien dat de krukaspoelie dit soort klachten gaf. Die krukaspoelie bestond uit een stalen binnen- en buitenring met daartussen een rubberen ring om trillingen te absorberen. Het bleek dat de buitenste ring bij belasting verdraaide ten opzichte van de binnenste ring. Kennelijk was de rubber tussenring versleten ofzo en slipte hij daar overheen. De oplossing was een nieuwe krukaspoelie. Je kan testen of dit het probleem is door met een stift of met krijt een streep te trekken over de poelie. (merkteken) Als de streep na een eindje rijden niet meer op dezelfde plek staat dan is hij dus verdraaid.

TrafficBandit 0

14 jaar

Maakt koude of warme motor ook nog verschil in geluid? Het is niet het bekende janken van een te strakke distr. riem na gas los laten? Ik heb bij m'n eigen 206 1.4 1999 de vaste spanrol vervangen voor een zelfstellende rol, omdat ik jankgeluid bleef houden na het vernieuwen van distr. incl. waterpomp. Riem slapper, dan bleef het janken een paar honderd kilometer weg, maar sloop er naar verloop van tijd weer in, vooral bij warme motor en das nu verleden tijd met de zelfsteller. Geluid op afstand is moeilijk te beoordelen, maar het zou de waterpomp kunnen zijn. Zonder multi-riem is het geluid ook aanwezig?
Er kan altijd eens iets misgaan met nieuwe rollen, maar nu blijf je met een geluid zitten en de twijfel richt zich gelijk op de waterpomp, omdat dit het enigste is wat niet vernieuwd is, daarom: gelijk waterpomp mee vernieuwen! Wél iets duurder, maar nu kun je waarschijnlijk weer beginnen.

hans4074 0
badge

14 jaar

Heb je de motor ook al laten lopen zonder distributie-kappen? Oftewel is het geen (onderste) kap die aanloopt op voorste gedeelte van krukas-tandwiel?

hans4074 0
badge

14 jaar

Hans en Peter bedankt voor jullie reacties!

Peter, ik heb nog eens in mn boekje gekeken maar ik heb zo op t oog het idee dat ik niet zo'n trillingsdempende krukaspoelie heb met een rubberen tussenring, verbeter me als ik dit fout zie! Heb overigens nog geen kans gehad om vandaag ff onder de auto te koekeloeren om het daadwerkelijk te controleren.

Hans, ik heb het idee dat het met warme motor minder erg piept/jankt althans in bepaalde toerentalgebieden. Als je hem doortrekt naar 2500-3000 toeren wordt het weer duidelijker hoorbaar. En bij terugvallen naar stationair hoor je hem ook weer. En mijn partner zei dat ze voorheen dit geluid ook al hoorde en toen moest ik haar inderdaad gelijk geven want toen begon het mij ook te dagen dat ik het de laatste weken ook al begon te horen. Maar aangezien m'n multiriem aardig versleten was en duidelijk aan vervanging toe was verdacht ik deze riem van het geluid.

Ik weet niet hoe het "bekende" janken van een te strakke distr. riem klinkt maar heb hem ook al zo gesteld dat je de riem in het midden van het ongespannen gedeelte (tussen krukas- en nokkenas poelie) zeker 1,5 tot 2 cm in kan drukken onder stevige duimdruk en met gemak 90 graden dwars kan draaien en toen was het geluid nog precies hetzelfde.

Mocht het toch de spanrol zijn dan advies om te vervangen door deze??:

http://start.ikwilonderdelen.nl/catalog/...

Moet je dan als je zon zelfstellende spanrol hebt geen andere distr. riem hebben omdat de 108 tand (zit er momenteel om) voor de met de hand instelbare spanrol is en de 104 tand voor de zelfstellende spanrol is??

Heb motor ook al gestart zonder multiriem en ook een keer met de multiriemkrukaspoelie er ook af. Gepiep en gejank was nog steeds duidelijk hetzelfde.

Ook gestart zonder de 2 distributiekappen, vond namelijk dat deze er ook erg nauwluisterend omheen gingen maar gepiep en gejank bleef.
Zou het ook nog kunnen liggen aan het feit dat er een imitatie distr. riem op ligt van een universeel merk "Gates"?

Maar ik raak zelf een beetje in de war door de opmerking van mn partner dat het gepiep/gejank ook al hoorbaar(wel iets minder duidelijk) was voor het vervangen. In eerste instantie verdacht ik dus de multiriem maar ik ben er 100% zeker van dat dit het niet is (omdat zonder multiriem het gepiep/gejank nog steeds aanwezig is) en daarom ging ik eigenlijk gelijk uit van die waterpomp omdat die idd overblijft... maar met jouw opmerking/ervaring Hans mbt die zelfstellende spanrol.. dat klinkt ook weer logisch... en op zich klinkt die versleten krukaspoelie ook aannemelijk (als er daadwerkelijk zo'n type op zit)...

Is er geen manier (behalve die van de krukaspoelie) om dingen uit te sluiten door testen oid?

Bumper83 0

14 jaar

Je moet inderdaad even goed kijken wat voor poelie er bij jou op zit. Het verhaal wat ik had gelezen heeft betrekking op een 406 dus dat is een hele andere motor. Hier staat een topic over het probleem met de kapotte krukaspoelie: http://peugeot406coupe.nl/forum/viewtopi...

TrafficBandit 0

14 jaar

Het verhaal over verdraaien van de poelie kun je uitsluiten, want een TU heeft geen trildemper en zou het er opzitten, dan treed het probleem van verdraaien meestal op mét multiriem = extra belasting op de poelie.
Het wordt er inderdaad niet handiger op dat je partner aangeeft het geluid vóór vernieuwen van distributie ook al gehoord te hebben.
2de probleem: hansje is geen fan van onderdelen anders dan origineel, hoewel er natuurlijk genoeg rondrijden met imi spul zonder problemen.

Maar aangezien je partner aangeeft dat het geluid er voordien ook inzat, zou je toch richting waterpomp gaan denken......het enigste onderdeel wat niet vervangen is.

hans4074 0
badge

14 jaar

als je een geluidje in je auto of motor hebt en je vervangt dingen en het geluidje zit er nog na vervanging heb je natuurlijk niet het juiste vervangen,en wat zoiezo al niet slim is om je waterpomp niet mee te vernieuwen,bij distribuite vernieuwing loop en spanrollen en waterpomp(als deze tenminste door distributie wordt meegenomen) allemaal mee vernieuwen

ik dacht dat ook al gezien te hebben in mn onderhoudsboekie dat daar geen trillingsdemper op zit maar toch bedankt voor het meedenken Peter!

Robby, bedankt voor je reactie maar ik ben geen onderdelen gaan vervangen omdat ik geluidjes hoorde... ik heb de koppakking vervangen en daarmee gelijk ook de multiriem, distr. riem en spanrol. Daarna 2 dagen lopen storingzoeken omdat ik hem na reparatie niet meer gestart kreeg. Bleek na doormeten mijn krukassensor te zijn die vakkundig door een 1e klas prutser aan elkaar getaped bleek te zitten. Nieuwe connectors tussen gezet en toen starten en daarna ben ik me pas gaan concentreren op dat gepiep en gejank, dus tis nie zo dat ik omdat ik een geluidje hoorde dingen ben gaan vervangen!

Moet inderdaad wel nageven dat het misschien niet slim is geweest om uit financiële overweging mn waterpomp nog even te laten zitten, maar ik heb gisteravond nog eens even op mn gemak zitten lezen in mn boekie, zag ik dat je die spanrol tegen de wijzers van de klok in moet spannen... ik heb met mn duffe kop om 22:00 savonds het dus precies andersom gedaan (ik hoor mensen al denken... "je moet niet alles binnen 1 dag willen doen, dan ga je fouten maken!")

Maar goed ik ga vandaag of morgen nog maar even de distr. riem op de juiste manier onder spanning zetten en als het gepiep nog steeds blijft dan ben ik toch genoodzaakt om een nieuwe waterpomp aan te schaffen.

Hans, mag ik aan jou de reden vragen waarom je niet gecharmeerd bent van imitatie onderdelen? Ik heb namelijk ook wel eens gehoord dat je bepaalde onderdelen probleemloos kan vervangen door imitatie maar bepaalde onderdelen (peugeot specifiek) juist weer beter niet kan vervangen door imitatie. Maar ik zou ook niet meer weten om welke onderdelen dat zou gaan. Overigens heb ik tot nu toe nog geen problemen ondervonden met imitatiespul.

Maar zodra ik die distr. riem op de juiste manier onder spanning heb gezet dan laat ik het hier weten wat het resultaat daarvan is!

Bumper83 0

14 jaar

We denken niet gelijk aan domme fouten maken hoor, maar ik kan dan weer niet de link leggen naar je bericht dat het geluid er volgens je partner voordien al in zat? In ieder geval wél verstandig even de juiste span-methode uit te voeren.
En k'denk niet dat het verstandig is (en getolereerd wordt, lol) om hier een discussie op te zetten over wel of geen imi-delen.

hans4074 0
badge

14 jaar

de spanner moet linksom op spanning worden gezet,maar aangezien de piep er al inzat voordat je hier aan begon denk ik niet dat dit de oorzaak is echter moet je dit wel even in orde maken,heb je geen lange schroevendraaier die je tegen je oor drukt en andere kant op draaiende(huis van draaiende delen) houd zodat je misschien beter het geluid kunt lokaliseren of lang buisje koperen pijp

Heb ik ook gehad na lang zoeken bleek de nieuwe riem 1mm breder te zijn dan de oude te zijn, welk merk riem heb je erop zitten?

corshobbys 0

14 jaar

Hij heeft "Gates" erop gelegd.

BFW 0

14 jaar

dat die nieuwe 1mm breder is kan wel kloppen omdat de oude zowel in de lengte als breedte slijt

Net even gekeken naar die riem die problemen gaf die was van het merk timken deze maakte ook een piepend geluid deze heb ik toen vervangen door een gates riem toen was het probleem opgelost

corshobbys 0

14 jaar

Nou mensen, het piep probleem is opgelost hoor.

Ik heb vandaag de distr. riem op de juiste manier gespannen met het draaien van de spanrol tegen de wijzers van de klok in en weg was het gepiep en gejank! Hij stond gewoon verkeerd en te strak gespannen!

Er zat overigens ook een Gates riem op met breedte van 17mm en nieuwe riem is exact hetzelfde.

Er zit overigens nog wel een vervelend piep/jank/kraak geluid aan de vliegwielzijde van mn motor maar neem aan dat dat mn versnellingsbak is waarbij de tandwielen geluid maken als ze onbelast draaien?!

Heren, bedankt voor het advies!!

Bumper83 0

14 jaar

Denk eerder dat het druklager dat lawaai maakt. Komt vaker voor.

moderator 0
badge

14 jaar

Of het druklager !

Gr.Bert

Bert deLeeuw 0
badge

14 jaar

Bedankt voor je snelle reactie, moderator! (en Bert ook, had je reactie nog niet gezien zo snel was je!)

Ik vind het nogal irriteren dat geluid, maar moet er wel bij zeggen zodra je koppeling aangrijpt het geluid stukken minder wordt.

Is dit iets om je zorgen over te maken of draait dat vrolijk (al piepend) door?

Bumper83 0

14 jaar

met een defect druklager moet je niet lang door rijden, heb er al 1 een keer uitmekaar geknapt gezien, in het koppelinghuis, waardoor de bak leeg gelopen is, met allegevolgen van dien

Bedankt voor jullie vele reacties!

Ik ga dat druklager eens in de gaten houden, ondervindt ook al moeite met schakelen naar 2, 5 en achteruit dus als het versleten is dan gaat er maar gelijk een nieuw koppelingspakket in.

Bumper83 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.